Rozvíjí své znalosti o tvarosloví a funkčně je využívá.
Komentář:
Žák vytváří takové slovní tvary, které odpovídají komunikační situaci, tj. užívá spisovné, hovorové, slangové i obecně české tvary slov v souladu se svým komunikačním záměrem a s ohledem na příjemce textu. Dokáže zdůvodnit užití zvoleného tvaru slova, v textu vyhledá nevhodně užitý tvar slova a nahradí ho vhodnějším vzhledem ke komunikační situaci.
V každodenní komunikaci dochází běžně ke střídání jazykových kódů, a proto žák potřebuje rozlišovat spisovný a nespisovný projev z hlediska tvorby slovních tvarů (ohýbání slov). Na základě vlastní zkušenosti následně posuzuje kvalitu svého vlastního i cizího písemného či mluveného projevu z výše uvedeného hlediska, v případě nekvalitního projevu by měl navrhnout zlepšení či zhodnotit funkci daného slovního tvaru v textu (např. užití nespisovného tvaru v jinak spisovném textu plnícího estetickou funkci v umělecké literatuře).
Vazby na další očekávané výsledky učení
Vzdělávací oblasti
- JJK-CJL-001-ZV5-001 V mluvené komunikaci používá osvojené jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru a dané komunikační situaci.
- JJK-CJL-001-ZV5-002 Využívá znalosti o slovní zásobě a způsobech jejího rozšiřování v komunikaci a při práci s textem.
- JJK-CJL-001-ZV5-003 Vytváří vlastní písemná sdělení s využitím osvojených mluvnických a pravopisných pravidel a znalosti vybraných slohových útvarů.