Všímá si potřeb druhých a reaguje na ně.
KOS-EMP-000-ZV5-001
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:
- podporuji sdělování citů a pocitů ve třídě
- diskutuji se žáky o emocích, používám vizuální pomůcky zaměřené na výuku empatie (videa, karty, obrázky, interaktivní materiály, třídní plakáty, příběhy, divadlo, výtvarné, pohybové a hudební aktivity o rozpoznávání emocí, jejich spouštěčů, posilování pozitivních emocí a zvládání negativních emocí)
- podporuji aktivity a diskusi o strategiích vzájemné podpory žáků (hry, výměna rolí, karty, vizuální materiály, myšlenkové mapy, nástěnky, pantomima, různé scénáře apod.)
- při diskusích poukazuji na možnost vidět danou situaci z různého pohledu
- rozvíjím všímavost žáků, mindfulness, přijímání a prožívání přítomnosti pomocí různých cvičení, technik, her, meditace, příběhů, procházek a vlastního příkladu
- vytvářím spolu s kolegy klidné a bezpečné edukační prostředí, neodsuzuji, dávám prostor pro vyjadřování emocí žáka, pro diskusi, reflexi a sebereflexi
- poskytuji možnost volby, rozhodnutí
- oceňuji empatické chování
- jsem zdvořilý k žákům, kolegům, rodičům a ostatním lidem
- vyžaduji zdvořilé chování od žáků k autoritám a k sobě navzájem
- vytvářím aktivity, úkoly, projekty, ve kterých poskytuji žákovi možnost, aby se rozhodoval sám a pak nesl zodpovědnost za vlastní rozhodnutí
- vytvářím skupinové aktivity a projekty, ve kterých se žáci učí spolupracovat a projevovat navzájem respekt
- diskutuji se žáky o příkladech neúcty
- jsem spravedlivý, spolu se žáky nastavuji a dbám na dodržování třídních a školních pravidel
- ukazuji a diskutuji se žáky o různých řešeních problémů mezi vrstevníky, poskytuji prostor pro jednotlivé nápady žáků a reflexi
- diskutuji se žáky o předsudcích a stereotypech, o významu tolerance ve vztazích
- připravuji projekty, používám hry, karty, vizuální pomůcky, školní výlety, adaptační kurzy, třídnické hodiny cílené na toleranci a respekt k odlišnostem
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Komponenta: empatie
- Odmítne komunikaci nebo chování, které mu není příjemné.
- Vnímá emoce a potřeby jiných lidí a jedná s ohledem na jejich pocity.
- Reaguje na pocity a potřeby druhých, není vůči nim lhostejný.
- Projevuje soucit a nabízí pomoc ostatním.
- Projevuje empatii slovy i činy.
Komponenta: respekt, tolerance
- Respektuje rozmanitost a rozdíly mezi lidmi („Tolerance je moudrá víra, že i druhý může mít pravdu.“).
- Nečiní záměrně druhým to, co nechce, aby oni činili jemu.
- Vyvaruje se posměšků a urážek vůči vrstevníkům kvůli jejich odlišnostem.
Komponenta: etika
- Rozlišuje mezi správným a nesprávným chováním v jednoduchých situacích.
- Dodržuje základní morální zásady.
- Dává najevo, že pro špatné chování neexistuje vysvětlení, pouze výmluvy.
- Jedná v eticky náročných situacích všedního dne.
Očekávané výsledky učení
Předcházející
Klíčové kompetence
Následující