Všímá si potřeb druhých a reaguje na ně.

KOS-EMP-000-ZV5-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE UČITELE:

  • podporuji sdělování citů a pocitů ve třídě 
  • diskutuji se žáky o emocích, používám vizuální pomůcky zaměřené na výuku empatie (videa, karty, obrázky, interaktivní materiály, třídní plakáty, příběhy, divadlo, výtvarné, pohybové a hudební aktivity o rozpoznávání emocí, jejich spouštěčů, posilování pozitivních emocí a zvládání negativních emocí)
  • podporuji aktivity a diskusi o strategiích vzájemné podpory žáků (hry, výměna rolí, karty, vizuální materiály, myšlenkové mapy, nástěnky, pantomima, různé scénáře apod.) 
  • při diskusích poukazuji na možnost vidět danou situaci z různého pohledu 
  • rozvíjím všímavost žáků, mindfulness, přijímání a prožívání přítomnosti pomocí různých cvičení, technik, her, meditace, příběhů, procházek a vlastního příkladu 
  • vytvářím spolu s kolegy klidné a bezpečné edukační prostředí, neodsuzuji, dávám prostor pro vyjadřování emocí žáka, pro diskusi, reflexi a sebereflexi 
  • poskytuji možnost volby, rozhodnutí 
  • oceňuji empatické chování 
  • jsem zdvořilý k žákům, kolegům, rodičům a ostatním lidem 
  • vyžaduji zdvořilé chování od žáků k autoritám a k sobě navzájem 
  • vytvářím aktivity, úkoly, projekty, ve kterých poskytuji žákovi možnost, aby se rozhodoval sám a pak nesl zodpovědnost za vlastní rozhodnutí 
  • vytvářím skupinové aktivity a projekty, ve kterých se žáci učí spolupracovat a projevovat navzájem respekt  
  • diskutuji se žáky o příkladech neúcty 
  • jsem spravedlivý, spolu se žáky nastavuji a dbám na dodržování třídních a školních pravidel 
  • ukazuji a diskutuji se žáky o různých řešeních problémů mezi vrstevníky, poskytuji prostor pro jednotlivé nápady žáků a reflexi 
  • diskutuji se žáky o předsudcích a stereotypech, o významu tolerance ve vztazích 
  • připravuji projekty, používám hry, karty, vizuální pomůcky, školní výlety, adaptační kurzy, třídnické hodiny cílené na toleranci a respekt k odlišnostem 

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: empatie 

  • Odmítne komunikaci nebo chování, které mu není příjemné.
  • Vnímá emoce a potřeby jiných lidí a jedná s ohledem na jejich pocity.
  • Reaguje na pocity a potřeby druhých, není vůči nim lhostejný.
  • Projevuje soucit a nabízí pomoc ostatním.
  • Projevuje empatii slovy i činy.

Komponenta: respekt, tolerance  

  • Respektuje rozmanitost a rozdíly mezi lidmi („Tolerance je moudrá víra, že i druhý může mít pravdu.“).
  • Nečiní záměrně druhým to, co nechce, aby oni činili jemu.
  • Vyvaruje se posměšků a urážek vůči vrstevníkům kvůli jejich odlišnostem.

Komponenta: etika  

  • Rozlišuje mezi správným a nesprávným chováním v jednoduchých situacích.
  • Dodržuje základní morální zásady.
  • Dává najevo, že pro špatné chování neexistuje vysvětlení, pouze výmluvy.
  • Jedná v eticky náročných situacích všedního dne.

Očekávané výsledky učení