S oporou o evidence vyhodnocuje své pokroky i postupy ve čtení a psaní pro stanovení dalších cílů i cesty k nim.

ZGC-PVL-000-ZV9-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:

Vzdělávácí strategie učitele vyplývají z charakteristik složek, z komponentů a z popisu projevů žáka.

Učitel každého vyučovacího předmětu bude postupovat tak, aby bylo každému žákovi podle jeho vzdělávacích potřeb umožněno, aby uvedené činnosti ve výuce realizoval(a) soustavně a systematicky. 

Aby se tak ve škole dělo, vyžaduje vzájemnou koordinaci mezi učiteli dané školy. 

Současně je nezbytné, aby učitelé konkrétní školy ve vzájemné koordinaci uvedené činnosti žáků spolu s nimi vyhodnocovali a podle tohoto vyhodnocení promýšleli jejich další učení a rozvoj.

 

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Komponenta: reflexe, metakognice a sebeřízení 

  • S oporou o evidenci (např. portfolio se záznamy o sledování vlastního čtenářství a pisatelství, koncepty i hotové verze napsaných textů) reflektuje své pokroky i způsoby, které mu pomáhají ve zlepšování.
  • Stanovuje si další cíle ve čtení a čtenářství, psaní a pisatelství, promýšlí, jak k nim bude postupovat a jak bude vyhodnocovat jejich dosažení.
  • Rozpoznává situace, kdy a jak využít či poskytnout konzultaci.

Komponenta: čtenářské a pisatelské strategie

  • Volí vhodné způsoby čtení textů tištěných i digitálních v souladu s účelem čtení, vyhodnocuje jejich účinnost, podle potřeby je mění (např. po pouhém prolistování dohledá pasáže, které mu mohou přinést potřebné bližší informace).
  • Ověřuje si, zda v textu nejsou rozpory, od podrobného čtení přejde k prohlídce názvů dalších kapitol atp.
  • Monitoruje průběžně své porozumění čtenému textu, reflektuje, které konkrétní čtenářské strategie a postupy mu činí problémy, volí strategie překonávající neporozumění.
  • Při psaní využívá a rozšiřuje svůj repertoár pisatelských postupů a strategií a rozhoduje se, co z něj uplatní při psaní různorodých typů textů.
  • V konzultacích a sdíleních se spolužáky během psaní i nad hotovým textem rozeznává, kdy je vhodné oceňovat kvalitu a kdy nabídnout možnosti vylepšení.

Očekávané výsledky učení