Tvoří umělecký text podle svých schopností, reflektuje tvorbu uměleckého textu a z reflexe vyvozuje poznatky.

Úroveň: Na začátku
Popis:
- podle zadání či spontánně jednoduše doplňuje, přetváří, dotváří umělecký text; vytváří jednoduchý umělecky zaměřený text; je schopen svoje slovesné aktivity propojit s prvky dalších druhů umění
- spontánně promítá do svých kreativních aktivit své čtenářské a životní zkušenosti
- prakticky zvládá jednoduché formy a techniky práce s textem (psaní podle zadaného žánru, přeměna žánru či vypravěče, slovní hříčky, vytváření nonsensu apod.)
- využívá základní vyjadřovací schopnosti a stylistické dovednosti adekvátní danému věku
- je schopen přečíst či přednést umělecký text s pochopením
- spontánně si osvojuje základní literární či umělecké poznatky (žánrové a jiné termíny apod.) a využívá je k porozumění uměleckému textu a jeho vytváření
- uvědomuje si, že k jeho životu patří estetické zájmy
- jednoduše popisuje své estetické preference
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Přetváření uměleckého díla
Žák podle zadání či spontánně doplňuje, dotváří umělecký text, rozvíjí své vyjadřovací schopnosti a stylistické dovednosti. Jednoduše promýšlí potenciální estetický účinek doplňovaných či dotvářených textů a využívá elementárních znalostí z oblasti literatury.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- podle zadání či spontánně doplňuje, přetváří, dotváří umělecký text; je schopen přitom pracovat s více než jednou vrstvou (prvkem) uměleckého díla; vytváří umělecky zaměřený text
- ve svých aktivitách je schopen propojit různé druhy umění (komiks, dramatická etuda, audio a audiovizuální tvorba aj.)
- své kreativní aktivity je schopen průběžně popisovat; reflektuje vyjádření učitele a spolužáků či jiných příjemců díla
- uvědomuje si souvislost mezi uměleckým textem a vlastními životními nebo čtenářskými zkušenostmi a promítá toto vědomí do kreativních aktivit
- rozšiřuje svůj rejstřík forem a technik práce s textem
- rozvíjí svoje vyjadřovací schopnosti a stylistické dovednosti
- rozvíjí svoji schopnost prezentovat (přečíst, přednést…) umělecký text tak, aby umocnil jeho estetickou působivost
- spontánně si osvojuje literární pojmy a další pojmy z oblasti umění a rozšiřuje svoje znalosti o umění; využívá je k porozumění uměleckému textu (dílu) a k jeho vytváření
- uvědomuje si, že k jeho životu patří estetické zájmy; jejich rozvíjení považuje za nezbytnou součást svých životních aktivit
- ujasňuje si a tříbí si své estetické preference a je schopen je popsat
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Tvorba příběhu podle předlohy
Žák podle zadání přetváří či vytváří umělecký text, uvědomuje si souvislost mezi uměleckým textem a vlastními životními nebo čtenářskými zkušenostmi a promítá toto vědomí do kreativních aktivit; prakticky zvládá prakticky zvládá některé formy a techniky práce s textem. Žák rozvíjí svoje vyjadřovací schopnosti a stylistické dovednosti, promýšlí potenciální estetický účinek doplňovaných či dotvářených textů a využívá znalostí z oblasti literatury.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Podle zadání či spontánně doplňuje, přetváří, dotváří umělecký text.
- Uvědomuje si souvislost mezi uměleckým textem a vlastními životními nebo čtenářskými zkušenostmi a promítá toto vědomí do kreativních aktivit; prakticky zvládá nejrůznější formy a techniky práce s textem.
- Rozvíjí svoje vyjadřovací schopnosti a stylistické dovednosti a schopnost prezentovat (přečíst, přednést) umělecký text tak, aby umocnil jeho estetickou působivost.
- Propojuje různé druhy umění (komiks, dramatická etuda, audio a audiovizuální tvorba aj.).
- Při realizaci vlastních kreativních aktivit využívá podle svých možností rejstřík literárních znalostí a znalostí z oblasti umění.
- Cíleně rozvíjí své estetické zájmy a preference, je schopný je popsat a reflektovat.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Úloha ověřuje, jak žák dokáže uvažovat o tvůrčím procesu na základě vlastní zkušenosti. Když budou tvořivé úlohy zadávány opakovaně, poslouží mu také ke sledování proměn sebe, stylu a vnímání čtenáře i média textu v čase.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Vypráví příběhy a popisuje jevy a děje, popíše postupy, jak tvoří vlastní text.