rozpoznává manipulaci v komunikaci, zaujímá k ní kritický postoj a přiměřeně reaguje

JJK-CJL-001-ZV9-016
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

 

  • rozliší svět zobrazovaný v reklamách od opravdového světa
  • rozpozná stereotypy zobrazované v reklamách a dalších mediálních sděleních
  • rozliší, které jazykové prostředky a jakým způsobem jsou využívány v reklamních sděleních
  • využívá poznatky o praktikách manipulátorů, aby se mohl proti manipulaci bránit 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Úloha je zaměřena na reklamní sdělení a na stereotypy, které se v nich vyskytují.

Žáci pracují také s jazykovými prostředky užívanými v mediálních a reklamních sděleních. Seznamují se s prostředky manipulace a zdokonalují se v tom, jak se vůči manipulaci bránit. 

Nebezpečí reklamy

https://edu.ceskatelevize.cz/video/2249-nebezpeci-reklamy

  1. Podívejte se pozorně na toto video a v průběhu sledování si dělejte poznámky k tomu, co vás zaujalo a co je pro vás nového.
  2. Jak bývá v reklamách zobrazována žena, která umývá nádobí? Jak se při této činnosti v reklamním spotu tváří?
  3. Co většinou pojídá dítě v reklamách zaměřených na propagaci dětské stravy?
  4. Jak se ve videoukázce jmenuje „výhodná“ půjčka, kterou uzavřel otec rodiny? O čem tento název svědčí?
  5. Diskutujte se spolužáky o tom, jak se liší svět zobrazovaný v reklamách od opravdového světa.

 

Jazykové prostředky reklamy:

https://markething.cz/wp-content/uploads/staropramen.jpeg

Obrazová reklama často kombinuje složku obrazu s textem. 

6. a) Poznáte, kterým heslem se reklamní slogan Jeden za všechny, všichni na jedno nechal inspirovat? Nápověda: jedná se o slavnou větu z významného dobrodružného románu francouzské literatury, mnohokrát zfilmovaný.

https://markething.cz/wp-content/uploads/litovel.jpeg

b) Tahle reklama si vypůjčila a upravila známý citát jedné slavné historické osobnosti z období starověkého Říma. Víte, jak zní v češtině původní citát (v originále Veni, vidi, vici) a kdo jej vyslovil?

 

7. Reklamy často využívají obrazné jazykové prostředky, konkrétně rčení a jejich úpravy.

Která rčení byla upravena v těchto reklamních sloganech?

Láska slony přenáší.               …………………………………………………………………….

Marmeládu, nebo život!           ……………………………………………………………………

 

8. Tvůrci reklamních sloganů pracují také s vícevýznamovými slovy. Vyhledejte na internetu, které vícevýznamové slovo použila firma Sazka v reklamě na jednu ze svých loterií, která vychází z hry Šťastných deset.

9. Vděčným prostředkem jsou pro tvůrce reklam také jazykové hříčky, které využívají např. podobného znění slov domácího původu a přejatých slov.

Zjistěte, který výrobek propaguje reklamní slogan Aby váš motor skvěle shell!

Které zvíře je zobrazeno v reklamě banky ČSOB, jejíž slogan zní: Každý může mít na účtu víc, než míval!

A které pro změnu v reklamě společnosti Vitana: Gorilování s marinádami.

10. Co bývá cílem manipulace?

Cílem manipulace v běžné komunikaci nebo v mediálním prostředí je přesvědčit někoho, aby přijal přednesené argumenty a udělal něco, co ve skutečnosti udělat nechce (koupit si výrobek, přihlásit se někam, volit někoho apod.). Manipulací můžeme vyvolat pocity viny, strachu, méněcennosti nebo vytvořit nátlak. 

Jak se bránit proti manipulaci:

  • zůstat u jasných argumentů, předkládat věcná zdůvodnění a taky je vyžadovat, ptát se a naslouchat
  • zachovat klid, zkuste počítat v duchu do deseti
  • pokud je setkání s manipulátorem plánované, soustřeďte se na svůj cíl. Když ale debata k ničemu nevede, sami ji ukončete.
  • nedávat na domněnky (na někoho si uděláme názor už dopředu), soustředit se na konkrétní projevy chování partnera v diskusi
  • nabídnout manipulátorovi dohodu, ale férovou
  • vzít si čas na rozmyšlenou, když po nás někdo chce něco, co my sami nechceme

Další tipy, jak odolat manipulátorovi

  • ptát se a naslouchat
  • ignorovat nátlak a stát si za svým názorem
  • požadovat konkrétní příklady
  • tvářit se nechápavě
  • vystoupit ze situace – ukončit debatu

Připravte si krátké mluvní cvičení (na 2 – 3 minuty), v němž vylíčíte, jak jste se sami stali obětí manipulace a jak jste se vůči ní bránili. Můžete ale naopak popsat také svoji zkušenost, když jste něčeho chtěli dosáhnout (výhody, kamarádství, obliby apod.), a jak jste při tom postupovali. Použili jste také nějaké prostředky manipulace?

 

Použité zdroje:

https://edu.ceskatelevize.cz/video/2249-nebezpeci-reklamy

https://www.idnes.cz/onadnes/vztahy/jak-se-branit-manipulaci.A121116_160828_vztahy-sex_job

Čeština v reklamě: slovní hříčky, nebo reklamní hříšky? - Markething.cz