Využívá postupy a prostředky divadla k vlastní tvorbě, prozkoumávání témat, mezilidských vztahů a situací, poznávání sebe sama.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- pod vedením učitele a na základě zkušenosti z her, cvičení a tvůrčích činností koriguje svůj hlasový, mluvní, tělesný a pohybový projev i hru s předměty, dokáže popsat, co se během těchto činností naučil a co zkoušel
- zapojuje se do herních aktivit, které rozvíjejí v herních aktivitách a cvičeních základní dovednosti pro tvorbu v oblasti dramatické výchovy jako je práce s hlasem, pohybem, prostorem, komunikací a spolupráci ve dvojici a ve skupině
- zapojuje se do her využívajících improvizaci a fyzické ztvárnění dějů a situací
- využívá elementární divadelní formy a postupy divadla (například hraje role, improvizuje, pracuje s předměty a loutkami, vytváří jednoduché etudy) ke zkoumání jemu dostupných námětů a témat a jejich sdělování * podílí se na základě svých dovedností, preferencí a zájmu na tvorbě a realizaci drobného jevištního tvaru (hraje postavu, promýšlí dialogy, připravuje scénu ve třídě, tvoří zvukový nebo hudebním doprovod apod.), pojmenuje svou roli ve společném tvůrčím procesu
- v tvorbě propojuje prostředky různých umění
- využívá jemu dostupné technologie při tvůrčích činnostech a v prezentacích, dodržuje pravidla jejich použití
Ilustrace
Název ilustrace:
Tělo mluví, ale co říká?
Odkaz:
Krátký textový popis:
Anotace: Žáci objevují, jak emoce ovlivňují naše tělo a jak se můžeme rozhodnout je vyjádřit nebo skrýt. Cílem je nejen rozvoj divadelních dovedností, ale i sebepoznání a pochopení, jak lidé reagují na různé situace a jakým způsobem se jejich pocity projevují v tělesném projevu. Tento proces pomáhá žákům porozumět emocím a jejich vlivu na chování.
Autor/ka: Silva Macková
Úroveň: Na cestě
Popis:
- postupně si osvojuje schopnost vstupovat za postavu do fiktivních situací při hrách a improvizacích, reflektuje své zážitky a s pomocí učitele pojmenuje téma, které situace obsahuje
- s jistější dovedností využívá divadelní prostředky (včetně možnosti využívání jednoduchých rekvizit, animace předmětů a loutek) k prozkoumávání témat a mezilidských vztahů v týmové tvorbě
- pro svou individuální i skupinovou tvorbu zkouší využívat různé náměty a zdroje (literární příběhy, příběhy a situace z reálného světa, výtvarná díla, hudební díla, poezie, předměty...)
- zapojuje se do komplexnějších týmových projektů, volí způsob a míru zapojení, přijímá odpovědnost za svou roli (herec/hráč, ten, kdo připravuje scénu, ozvučuje, pomáhá s tvorbou kostýmů apod.) a rozvíjí vlastní nápady
- zkouší do společné tvorby zapojovat různé druhy umění (hudbu, výtvarné pojetí scény a kostýmů, pohybovou stylizaci, filmové projekce, apod.)a experimentuje s technologiemi při tvorbě a prezentaci
Ilustrace
Název ilustrace:
Tvorba postavy a její proměna
Odkaz:
Krátký textový popis:
Anotace: Žáci se naučí, jak přetvořit téma do konkrétního příběhu, kde postavy reagují na situace podle svých vnitřních motivací a jak se příběh vyvíjí. Cílem je ukázat, jak se téma prohlubuje do osobní zkušenosti a jak mohou postavy v příběhu procházet proměnou.
Autor/ka: Silva Macková
Ilustrace
Název ilustrace:
Emoce
Odkaz:
Krátký textový popis:
V této hodině dramatické výchovy se žáci budou zabývat emocionálním vyjádřením prostřednictvím divadelních technik inspirovaných výtvarným uměním. Budou pracovat s reprodukcemi obrazů malíře Jakuba Schikanedera, jehož díla jsou známá pro silné emocionální náboje a atmosféru.
Tato hodina dramatické výchovy kombinuje prvky výtvarného umění a divadla a pomáhá žákům lépe porozumět a vyjádřit své emocionální prožitky. Žák vyjádří emoci promítnutou do výtvarného díla divadelní formou a tuto emoci pojmenuje. Na vyjádření prostřednictvím jednoduché divadelní formy, která vychází z výtvarného díla, spolupracuje ve skupině, učí se spoluvytvářet prostředí vhodné pro spolupráci (naslouchání, nabízení vlastních nápadů, přijímání a rozvíjení nápadů jiných, aktivní zapojení apod.). V závěru reflektuje ve shodě s celkovým zaměřením činností emoce, které jeho práci provázely, svůj podíl na dobrém klimatu a výsledcích společné práce.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Prostřednictvím herních aktivit ve třídě (zejména rolové hry) vstupuje do fiktivních situací, reflektuje zážitek z této hry, pojmenuje svými slovy přítomné emoce a popíše význam tohoto zážitku pro pochopení témat, která situace obsahuje.
- Využívá jemu dosažitelné divadelní prostředky (včetně možnosti využít předměty, loutky) pro prozkoumávání myšlenek, emocí, dějů, situací, mezilidských vztahů, témat v procesu vlastní i týmové jevištní tvorby.
- Pro vlastní i týmovou tvorbu využívá různé náměty a zdroje.
- Podílí se na tvorbě drobných jevištních tvarů a prezentací pro spolužáky v jemu odpovídající týmové roli.
- Podle svých preferencí zapojuje do společné tvorby postupy a prostředky jiných druhů umění a jemu dostupné technologie.
Ilustrace
Název ilustrace:
Od tématu k příběhu
Odkaz:
Krátký textový popis:
Anotace: Žáci se naučí, jak pracovat s konkrétním tématem nebo námětem a jak tento námět proměnit v příběh. Během tvorby příběhu budou žáci rozvíjet schopnost analyzovat téma, vytvářet postavy a situace, které odrážejí jejich každodenní zkušenosti, a prozkoumávat, jak různé aspekty tématu ovlivňují chování postav. Tento úkol podporuje kreativitu, analytické myšlení a schopnost propojit osobní prožitky s uměleckým vyjádřením.
Autor/ka: Silva Macková
Ilustrace
Název ilustrace:
Spolu?
Odkaz:
Krátký textový popis:
V této hodině dramatické výchovy se žáci budou zabývat tématem jinakosti, soužitím skupin. Prozkoumají dopad předsudků vůči jiným skupinám, možnostmi soužití dvou rozdílných skupin a dopady fyzického násilí. K vytvoření příběhu je využita inspirace muzikálem West Side Story. Pro učitele je navržena na několika místech metoda vedení „učitel v roli“, kdy pedagog vstoupí do některé z postav a z té pozice řídí hru. V těchto místech je navržena i jednodušší varianta vedení.
Časová dotace lekce je nejméně dvě vyučovací hodiny. Práci je možné také rozdělit do dvou bloků.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Využívá slovo a pohyb k znázornění jednoduchého děje nebo situace.