Využívá postupy a prostředky divadla k vlastní tvorbě, prozkoumávání témat, mezilidských vztahů a situací, poznávání sebe sama.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Pod vedením učitele a na základě zkušenosti z her, cvičení a tvůrčích činností koriguje svůj hlasový, mluvní, tělesný a pohybový projev i hru s předměty, dokáže popsat, co se během těchto činností naučil a co zkoušel.
- Zapojuje se do herních aktivit, které rozvíjejí v herních aktivitách a cvičeních základní dovednosti pro tvorbu v oblasti dramatické výchovy jako je práce s hlasem, pohybem, prostorem, komunikací a spolupráci ve dvojici a ve skupině.
- Zapojuje se do her využívajících improvizaci a fyzické ztvárnění dějů a situací.
- Využívá elementární divadelní formy a postupy divadla (například hraje role, improvizuje, pracuje s předměty a loutkami, vytváří jednoduché etudy) ke zkoumání jemu dostupných námětů a témat a jejich sdělování * podílí se na základě svých dovedností, preferencí a zájmu na tvorbě a realizaci drobného jevištního tvaru (hraje postavu, promýšlí dialogy, připravuje scénu ve třídě, tvoří zvukový nebo hudebním doprovod apod.), pojmenuje svou roli ve společném tvůrčím procesu.
- V tvorbě propojuje prostředky různých umění.
- Využívá jemu dostupné technologie při tvůrčích činnostech a v prezentacích, dodržuje pravidla jejich použití.
Ilustrace
Anotace: Žáci objevují, jak emoce ovlivňují naše tělo a jak se můžeme rozhodnout je vyjádřit nebo skrýt. Cílem je nejen rozvoj divadelních dovedností, ale i sebepoznání a pochopení, jak lidé reagují na různé situace a jakým způsobem se jejich pocity projevují v tělesném projevu. Tento proces pomáhá žákům porozumět emocím a jejich vlivu na chování.
Autor/ka: Silva Macková
| Příklad aktivit, při nichž se žáci učí vyjadřovat emoce svým tělem, rolovou hrou. | Telo-mluvi-ale-co-rika.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Postupně si osvojuje schopnost vstupovat za postavu do fiktivních situací při hrách a improvizacích, reflektuje své zážitky a s pomocí učitele pojmenuje téma, které situace obsahuje.
- S jistější dovedností využívá divadelní prostředky (včetně možnosti využívání jednoduchých rekvizit, animace předmětů a loutek) k prozkoumávání témat a mezilidských vztahů v týmové tvorbě.
- Pro svou individuální i skupinovou tvorbu zkouší využívat různé náměty a zdroje (literární příběhy, příběhy a situace z reálného světa, výtvarná díla, hudební díla, poezie, předměty...).
- Zapojuje se do komplexnějších týmových projektů, volí způsob a míru zapojení, přijímá odpovědnost za svou roli (herec/hráč, ten, kdo připravuje scénu, ozvučuje, pomáhá s tvorbou kostýmů apod.) a rozvíjí vlastní nápady.
- Zkouší do společné tvorby zapojovat různé druhy umění (hudbu, výtvarné pojetí scény a kostýmů, pohybovou stylizaci, filmové projekce, apod.)a experimentuje s technologiemi při tvorbě a prezentaci.
Ilustrace
Anotace: Žáci se naučí, jak přetvořit téma do konkrétního příběhu, kde postavy reagují na situace podle svých vnitřních motivací a jak se příběh vyvíjí. Cílem je ukázat, jak se téma prohlubuje do osobní zkušenosti a jak mohou postavy v příběhu procházet proměnou.
Autor/ka: Silva Macková
| Aktivity, v nichž se žáci učí, jak přetvořit téma do konkrétního příběhu, kde postavy reagují na sit | Tvorba-postavy-a-jeji-promena.pdf | Stáhnout |
V této hodině dramatické výchovy se žáci budou zabývat emocionálním vyjádřením prostřednictvím divadelních technik inspirovaných výtvarným uměním. Budou pracovat s reprodukcemi obrazů malíře Jakuba Schikanedera, jehož díla jsou známá pro silné emocionální náboje a atmosféru.
Tato hodina dramatické výchovy kombinuje prvky výtvarného umění a divadla a pomáhá žákům lépe porozumět a vyjádřit své emocionální prožitky. Žák vyjádří emoci promítnutou do výtvarného díla divadelní formou a tuto emoci pojmenuje. Na vyjádření prostřednictvím jednoduché divadelní formy, která vychází z výtvarného díla, spolupracuje ve skupině, učí se spoluvytvářet prostředí vhodné pro spolupráci (naslouchání, nabízení vlastních nápadů, přijímání a rozvíjení nápadů jiných, aktivní zapojení apod.). V závěru reflektuje ve shodě s celkovým zaměřením činností emoce, které jeho práci provázely, svůj podíl na dobrém klimatu a výsledcích společné práce.
| Ilustrace k OVU UAK-HTD-001-ZV9-004, úroveň Na cestě | HTD-ZV9-004-NA-CESTE-EMOCE.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Prostřednictvím herních aktivit ve třídě (zejména rolové hry) vstupuje do fiktivních situací, reflektuje zážitek z této hry, pojmenuje svými slovy přítomné emoce a popíše význam tohoto zážitku pro pochopení témat, která situace obsahuje.
- Využívá jemu dosažitelné divadelní prostředky (včetně možnosti využít předměty, loutky) pro prozkoumávání myšlenek, emocí, dějů, situací, mezilidských vztahů, témat v procesu vlastní i týmové jevištní tvorby.
- Pro vlastní i týmovou tvorbu využívá různé náměty a zdroje.
- Podílí se na tvorbě drobných jevištních tvarů a prezentací pro spolužáky v jemu odpovídající týmové roli.
- Podle svých preferencí zapojuje do společné tvorby postupy a prostředky jiných druhů umění a jemu dostupné technologie.
Ilustrace
Anotace: Žáci se naučí, jak pracovat s konkrétním tématem nebo námětem a jak tento námět proměnit v příběh. Během tvorby příběhu budou žáci rozvíjet schopnost analyzovat téma, vytvářet postavy a situace, které odrážejí jejich každodenní zkušenosti, a prozkoumávat, jak různé aspekty tématu ovlivňují chování postav. Tento úkol podporuje kreativitu, analytické myšlení a schopnost propojit osobní prožitky s uměleckým vyjádřením.
Autor/ka: Silva Macková
| Aktivity, v nichž se žáci učí, jak pracovat s konkrétním tématem nebo námětem a jak tento námět prom | Od-tematu-k-pribehu.pdf | Stáhnout |
V této hodině dramatické výchovy se žáci budou zabývat tématem jinakosti, soužitím skupin. Prozkoumají dopad předsudků vůči jiným skupinám, možnostmi soužití dvou rozdílných skupin a dopady fyzického násilí. K vytvoření příběhu je využita inspirace muzikálem West Side Story. Pro učitele je navržena na několika místech metoda vedení „učitel v roli“, kdy pedagog vstoupí do některé z postav a z té pozice řídí hru. V těchto místech je navržena i jednodušší varianta vedení.
Časová dotace lekce je nejméně dvě vyučovací hodiny. Práci je možné také rozdělit do dvou bloků.
| Ilustrace OVU UAK-HTD-001-ZV9-004, úroveň splněno | HTD-ZV9-004-SPLNENO-SPOLU.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Využívá slovo a pohyb k znázornění jednoduchého děje nebo situace.