Využívá postupy a prostředky divadla k vlastní tvorbě, prozkoumávání témat, mezilidských vztahů a situací, poznávání sebe sama.

UAK-HTD-001-ZV9-004

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Pod vedením učitele a na základě zkušenosti z her, cvičení a tvůrčích činností koriguje svůj hlasový, mluvní, tělesný a pohybový projev i hru s předměty, dokáže popsat, co se během těchto činností naučil a co zkoušel. 
  • Zapojuje se do herních aktivit, které rozvíjejí v herních aktivitách a cvičeních základní dovednosti pro tvorbu v oblasti dramatické výchovy jako je práce s hlasem, pohybem, prostorem, komunikací a spolupráci ve dvojici a ve skupině. 
  • Zapojuje se do her využívajících improvizaci a fyzické ztvárnění dějů a situací.
  • Využívá elementární divadelní formy a postupy divadla (například hraje role, improvizuje, pracuje s předměty a loutkami, vytváří jednoduché etudy) ke zkoumání jemu dostupných námětů a témat a jejich sdělování * podílí se na základě svých dovedností, preferencí a zájmu na tvorbě a realizaci drobného jevištního tvaru (hraje postavu, promýšlí dialogy, připravuje scénu ve třídě, tvoří zvukový nebo hudebním doprovod apod.), pojmenuje svou roli ve společném tvůrčím procesu. 
  • V tvorbě propojuje prostředky různých umění.
  • Využívá jemu dostupné technologie při tvůrčích činnostech a v prezentacích, dodržuje pravidla jejich použití.

Ilustrace

Datum: 7. 3. 2025 14:40:52
Autor: Silva Macková
Věková skupina: 12—15 let
Druh učebního materiálu: Souvislý text
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Klíčová slova: scéna, situace, dramatická výchova, emoce, neverbální komunikace
Krátký textový popis:

Anotace: Žáci objevují, jak emoce ovlivňují naše tělo a jak se můžeme rozhodnout je vyjádřit nebo skrýt. Cílem je nejen rozvoj divadelních dovedností, ale i sebepoznání a pochopení, jak lidé reagují na různé situace a jakým způsobem se jejich pocity projevují v tělesném projevu. Tento proces pomáhá žákům porozumět emocím a jejich vlivu na chování.

 

Autor/ka: Silva Macková

Soubory:
Příklad aktivit, při nichž se žáci učí vyjadřovat emoce svým tělem, rolovou hrou. Telo-mluvi-ale-co-rika.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Postupně si osvojuje schopnost vstupovat za postavu do fiktivních situací při hrách a improvizacích, reflektuje své zážitky a s pomocí učitele pojmenuje téma, které situace obsahuje. 
  • S jistější dovedností využívá divadelní prostředky (včetně možnosti využívání jednoduchých rekvizit, animace předmětů a loutek) k prozkoumávání témat a mezilidských vztahů v týmové tvorbě. 
  • Pro svou individuální i skupinovou tvorbu zkouší využívat různé náměty a zdroje (literární příběhy, příběhy a situace z reálného světa, výtvarná díla, hudební díla, poezie, předměty...). 
  • Zapojuje se do komplexnějších týmových projektů, volí způsob a míru zapojení, přijímá odpovědnost za svou roli (herec/hráč, ten, kdo připravuje scénu, ozvučuje, pomáhá s tvorbou kostýmů apod.) a rozvíjí vlastní nápady. 
  • Zkouší do společné tvorby zapojovat různé druhy umění (hudbu, výtvarné pojetí scény a kostýmů, pohybovou stylizaci, filmové projekce, apod.)a experimentuje s technologiemi při tvorbě a prezentaci. 

Ilustrace

Datum: 7. 3. 2025 14:50:08
Autor: Silva Macková
Věková skupina: 12—15 let
Druh učebního materiálu: Souvislý text
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Klíčová slova: dramatická výchova, postava, situace, rolová hra, příběh, jednání
Krátký textový popis:

Anotace: Žáci se naučí, jak přetvořit téma do konkrétního příběhu, kde postavy reagují na situace podle svých vnitřních motivací a jak se příběh vyvíjí. Cílem je ukázat, jak se téma prohlubuje do osobní zkušenosti a jak mohou postavy v příběhu procházet proměnou.

Autor/ka: Silva Macková

Soubory:
Aktivity, v nichž se žáci učí, jak přetvořit téma do konkrétního příběhu, kde postavy reagují na sit Tvorba-postavy-a-jeji-promena.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 11. 8. 2025 12:35:08
Autor: Hana Cisovská
Klíčová slova: Umění a kultura, dramatická výchova, emoce, výtvarná výchova, divadelní forma, kulturní kompetence, klíčová kompetence komunikační
Krátký textový popis:

V této hodině dramatické výchovy se žáci budou zabývat emocionálním vyjádřením prostřednictvím divadelních technik inspirovaných výtvarným uměním. Budou pracovat s reprodukcemi obrazů malíře Jakuba Schikanedera, jehož díla jsou známá pro silné emocionální náboje a atmosféru. 

Tato hodina dramatické výchovy kombinuje prvky výtvarného umění a divadla a pomáhá žákům lépe porozumět a vyjádřit své emocionální prožitky. Žák vyjádří emoci promítnutou do výtvarného díla divadelní formou a tuto emoci pojmenuje. Na vyjádření prostřednictvím jednoduché divadelní formy, která vychází z výtvarného díla, spolupracuje ve skupině, učí se spoluvytvářet prostředí vhodné pro spolupráci (naslouchání, nabízení vlastních nápadů, přijímání a rozvíjení nápadů jiných, aktivní zapojení apod.). V závěru reflektuje ve shodě s celkovým zaměřením činností emoce, které jeho práci provázely, svůj podíl na dobrém klimatu a výsledcích společné práce. 

Soubory:
Ilustrace k OVU UAK-HTD-001-ZV9-004, úroveň Na cestě HTD-ZV9-004-NA-CESTE-EMOCE.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Prostřednictvím herních aktivit ve třídě (zejména rolové hry) vstupuje do fiktivních situací, reflektuje zážitek z této hry, pojmenuje svými slovy přítomné emoce a popíše význam tohoto zážitku pro pochopení témat, která situace obsahuje.
  • Využívá jemu dosažitelné divadelní prostředky (včetně možnosti využít předměty, loutky) pro prozkoumávání myšlenek, emocí, dějů, situací, mezilidských vztahů, témat v procesu vlastní i týmové jevištní tvorby.
  • Pro vlastní i týmovou tvorbu využívá různé náměty a zdroje.
  • Podílí se na tvorbě drobných jevištních tvarů a prezentací pro spolužáky v jemu odpovídající týmové roli. 
  • Podle svých preferencí zapojuje do společné tvorby postupy a prostředky jiných druhů umění a jemu dostupné technologie. 

Ilustrace

Datum: 7. 3. 2025 14:58:45
Autor: Silva Macková
Věková skupina: 12—15 let
Druh učebního materiálu: Souvislý text
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Klíčová slova: příběh, téma, situace, rolová hra, jednání, dramatická výchova
Krátký textový popis:

Anotace: Žáci se naučí, jak pracovat s konkrétním tématem nebo námětem a jak tento námět proměnit v příběh. Během tvorby příběhu budou žáci rozvíjet schopnost analyzovat téma, vytvářet postavy a situace, které odrážejí jejich každodenní zkušenosti, a prozkoumávat, jak různé aspekty tématu ovlivňují chování postav. Tento úkol podporuje kreativitu, analytické myšlení a schopnost propojit osobní prožitky s uměleckým vyjádřením.

Autor/ka: Silva Macková

Soubory:
Aktivity, v nichž se žáci učí, jak pracovat s konkrétním tématem nebo námětem a jak tento námět prom Od-tematu-k-pribehu.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 11. 8. 2025 12:57:38
Autor: Hana Cisovská
Klíčová slova: Umění a kultura, dramatická výchova, rolová hra, klíčová kompetence kulturní, klíčová kompetence osobnostní a sociální
Krátký textový popis:

V této hodině dramatické výchovy se žáci budou zabývat tématem jinakosti, soužitím skupin. Prozkoumají dopad předsudků vůči jiným skupinám, možnostmi soužití dvou rozdílných skupin a dopady fyzického násilí. K vytvoření příběhu je využita inspirace muzikálem West Side Story. Pro učitele je navržena na několika místech metoda vedení „učitel v roli“, kdy pedagog vstoupí do některé z postav a z té pozice řídí hru. V těchto místech je navržena i jednodušší varianta vedení.   

Časová dotace lekce je nejméně dvě vyučovací hodiny. Práci je možné také rozdělit do dvou bloků.  

Soubory:
Ilustrace OVU UAK-HTD-001-ZV9-004, úroveň splněno HTD-ZV9-004-SPLNENO-SPOLU.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Využívá slovo a pohyb k znázornění jednoduchého děje nebo situace.