Při interpretaci komplexních textů dokládá své závěry textem; v oborech usiluje o přesnost a uspořádanost v obsahu i ve vyjadřování; podle své potřeby využívá psaní pro své sebeuvědomění a sebevyjádření.

ZGC-BPO-000-ZV9-001
divider

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Ve všech typech textů uspořádaně zpracuje informace.
  • U četby beletrie uvádí své závěry o sobě, o společnosti nebo světě.
  • Podle své potřeby si v psaní ujasňuje pocity a myšlenky; píše o tom, jak sám sobě rozumí.
  • Psaním si pomáhá pro své učení porozumět složitější problematice a pojmům.
  • Formuluje, jaký význam pro něj nebo pro druhé mají důležité prvky a myšlenky v náročném textu.
  • Výstižně a zřetelně a formuluje důležité informace tak, aby čtenářům pomáhal k pochopení jejich smyslu.
  • Najde rozdíly a shody mezi tím, co čte, a svými poznatky či zkušenostmi a vysvětluje, jakou mají souvislost s ním osobně.
  • Vysvětluje svá vlastní i oborová témata na základě toho, co už zná nebo co zažil.
  • Píše o tom, co nové poznatky a zkušenosti znamenají pro to, kdo je a jaký chce být.
  • Najde v složitějším schématu potřebné informace, vysvětlí, jak informace ze schématu patří k textu, jenž je schématem doprovázen.
  • Pro lepší porozumění doplňuje svůj text zavedenými typy schematických vyjádření.
  • Odhaduje a posuzuje, proč jsou v textu podávána nepodložená tvrzení nebo proč jsou pouhé domněnky či názory předkládány jako fakty.
  • Při psaní k faktickým tvrzením dodává zdroje a argumenty, staví a formuluje hypotézy a navrhuje jejich ověřování
  • Názory své nebo cizí podává zřetelně jen jako názor.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Reprodukuje procvičený text na základě porozumění textu a vlastní zkušenosti.