Vysvětlí význam pedosféry a litosféry jako zdroje obživy, surovin a životního prostředí organismů včetně člověka.

Komentář:
Jedná se o komplexní výstup, sestavený z několika dílčích výstupů, které se vzájemně doplňují a podmiňují celkový obraz problematiky půdy nejen jako životního prostředí a nástroje pro obživu obyvatelstva, ale také jako zdroje nerostných surovin.
Z hlediska složení půdy je nutné vycházet nejprve z prvkového složení půdy a významných sloučenin, ze kterého vyplyne jejich použití jako prvotních surovin pro průmysl a další oblasti lidské činnosti. Žáci rozlišují základní suroviny podle povahy na kovy (hliník, železo, zinek a olovo), nekovy (uhlík, síra, fosfor) a polokovy (křemík), popř. jejich významné sloučeniny, a na základě jejich vlastností usuzují na jejich využití. V této problematice je klíčovým aspektem také udržitelnost využívání těchto surovin v budoucnosti a ekologické aspekty jejich dobývání.
Z druhého pohledu je také půda základní potřebou pro obživu obyvatel díky rostlinné výrobě a zemědělství. Žáci by měli kriticky posuzovat míru a potřebu využívání hnojiv a pesticidů v zemědělství a na zahradách a objasní vliv jejich nadužívání na zdroje vody, organismy a ekosystémy.
Půda a její využití jsou dalším přirozeným kontextem, jehož prostřednictvím lze žákům uspořádat a objasnit některé přírodní a stále častěji i průmyslové a ekologické záležitosti, zároveň s tím také přiblížit principy oboru.
V dosažení vzdělávacího cíle, kde žák zhodnotí využívání prvotních a druhotných surovin z hlediska udržitelnosti, se výuka opírá o různé metody. Průzkum životního cyklu produktů, diskuse o oběhu materiálů a praktické experimenty s recyklací poskytují žákům konkrétní pohled na udržitelnost. Studium případových studií a tvůrčí projekty umožňují hlouběji proniknout do tématu a navrhovat praktická řešení. Diskuse o etických a environmentálních aspektech podporují kritické myšlení žáků, kteří tak rozvíjejí schopnost hodnotit a porozumět významu udržitelného využívání surovin v širším kontextu.
- Vyhledává, třídí a kriticky posuzuje informace z různých zdrojů.
- Analyzuje text, navrhuje strukturu a třídí pojmy do skupin na základě společných vlastností.
- Identifikuje průmyslově významné suroviny, vyhledává informace o jejich rozmístění a dostupnosti jejich zdrojů na Zemi, využívá dostupné mapy a zdroje informací.
- Na konkrétním případě těžby surovin v ČR a ve světě identifikuje rizika vzniklá pro životní prostředí, organismy a člověka.
- Debatuje na témata spojená s odpadovým hospodářstvím, recyklací a trvale udržitelným rozvojem – vyhledává, jak je nakládáno s odpady v ČR a které suroviny se dnes již opakovaně využívají.
- Vyhledává zdroje inspirace, které popisují, jak lze některé běžně dostupné materiály využívat nekonvenčním způsobem (jiným než původně zamýšleným) a realizuje konkrétní návrhy v praxi.
- Účastní se simulace setkání, kde je diskutována možnost obnovení/zastavení těžby – tvoří argumenty pro a proti.