vytvoří model koloběhu vody v přírodě a zahrne do něj vliv činnosti člověka

CAP-CHE-002-ZV9-009
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • do nepopsaného schématu koloběhu vody v přírodě doplní na správné místo pojmy vypařování z volné hladiny, kondenzace, transpirace, zásoby podzemních vod, zásoba vody ve sněhu a ledu, tání, povrchový, odtok řekami, zásoby v jezerech, vsakování, srážky 
  • vysvětlí spojitost vzniku vodního kamene s tvrdostí vody s pomocí pojmů množství iontů vápníku a hořčíku ve vodě 
  • s pomocí mapy tvrdosti vody v ČR a s chemickým rozborem vody rozhodne, kde je větší/menší šance vzniku vodního kamene 
  • spočítá svou vodní stopu třeba pomocí (https://www.voda.limited/vodni-zuctovani), porovná ji s průměrnou stopou v ČR i ve světě a navrhne 3 konkrétní způsoby, jak by ji mohl snížit 
  • ve své domácnosti změří, kolik vody vyteče na 1 minutu z kohoutku v kuchyni, v koupelně a ve šprše 
  • s pomocí mapy popíše nerovnoměrné rozložení zdrojů pitné vody na Zemi 
  • vyjmenuje tři nejčastější druhy zpracování odpadních vody z domácnosti (septik s trativodem, odvod kanalizací do čistírny odpadních vod a bezodtoková jímka) a analyzuje ten, který mají v domácnosti (jednu výhodu a jednu nevýhodu oproti ostatním) 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

 Způsob ověření 

 S pomocí mapy tvrdosti vody v ČR a rozborů pitné vody ve čtyřech krajských městech zodpovězte následující otázky: 

Jaká je spojitost mezi tvrdostí vody a množstvím iontů hořčíku a vápníku? 

K rozborům vody správně přiřaďte město z nabídky: České Budějovice, Liberec, Olomouc: 

město 1: …………………….. 

město 2: …………………….. 

město 3: …………………….. 

Která dvojice měst a jak nám pomůže vysvětlit, proč tvrdost vody nezávisí na obsahu dusičnanů ve vodě?