vytvoří model koloběhu vody v přírodě a zahrne do něj vliv činnosti člověka
CAP-CHE-002-ZV9-009
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- do nepopsaného schématu koloběhu vody v přírodě doplní na správné místo pojmy vypařování z volné hladiny, kondenzace, transpirace, zásoby podzemních vod, zásoba vody ve sněhu a ledu, tání, povrchový, odtok řekami, zásoby v jezerech, vsakování, srážky
- vysvětlí spojitost vzniku vodního kamene s tvrdostí vody s pomocí pojmů množství iontů vápníku a hořčíku ve vodě
- s pomocí mapy tvrdosti vody v ČR a s chemickým rozborem vody rozhodne, kde je větší/menší šance vzniku vodního kamene
- spočítá svou vodní stopu třeba pomocí (https://www.voda.limited/vodni-zuctovani), porovná ji s průměrnou stopou v ČR i ve světě a navrhne 3 konkrétní způsoby, jak by ji mohl snížit
- ve své domácnosti změří, kolik vody vyteče na 1 minutu z kohoutku v kuchyni, v koupelně a ve šprše
- s pomocí mapy popíše nerovnoměrné rozložení zdrojů pitné vody na Zemi
- vyjmenuje tři nejčastější druhy zpracování odpadních vody z domácnosti (septik s trativodem, odvod kanalizací do čistírny odpadních vod a bezodtoková jímka) a analyzuje ten, který mají v domácnosti (jednu výhodu a jednu nevýhodu oproti ostatním)
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Způsob ověření
S pomocí mapy tvrdosti vody v ČR a rozborů pitné vody ve čtyřech krajských městech zodpovězte následující otázky:
Jaká je spojitost mezi tvrdostí vody a množstvím iontů hořčíku a vápníku?
K rozborům vody správně přiřaďte město z nabídky: České Budějovice, Liberec, Olomouc:
město 1: ……………………..
město 2: ……………………..
město 3: ……………………..
Která dvojice měst a jak nám pomůže vysvětlit, proč tvrdost vody nezávisí na obsahu dusičnanů ve vodě?