Navrhne, jak by v budoucnosti mělo vypadat místo, kde žije, a jak by takový vývoj mohl podpořit.

PTU-000-000-ZV5-001

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • uvede příklady změn, ke kterým v místě, kde žije, došlo v průběhu jeho života 
  • změny dává do souvislostí se změnami, které zjistí od místních obyvatel, kteří na místě žijí déle – rodičů, sousedů, pamětníků, či z historických pramenů a literatury (u celoškolního projektu se počítá s různou věkovou skladbou žáků) 
  • podle možností některé změny samostatně či ve skupině zkoumá a zamýšlí se nad příčinami proměn 
  • vysvětlí, že komunita, místo, ve kterém žije, nezůstává stejné, některé změny mu prospívají, jiné naopak může vnímat negativně

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • na základě podnětů od učitele, či podnětů získaných vlastním průzkumem (např. dotazováním se místních obyvatel, pozorováním v přírodě a obci), či aktuálního dění ve společnosti diskutuje o tom, jak se jejich komunita bude v budoucnosti proměňovat (u celoškolního projektu se počítá s různou věkovou skladbou žáků) 
  • porovnává různé varianty budoucího vývoje komunity, z hlediska jejich časové vzdálenosti, pravděpodobnosti a toho, jestli takovou změnu preferuje, či nikoliv 
  • reflektuje, jaké změny ve své komunitě a okolí by si nepřál a co může udělat pro to, aby nenastaly

Ilustrace

Datum: 30. 11. 2025 16:40:44
Autor: Kristýna Stará, Markéta Hossingerová
Klíčová slova: udržitelné prostředí, městská krajina, místní komunita, budoucnost místa, změna klimatu, udržitelnost, doprava
Krátký textový popis:

Cílem ilustrace je rozvíjet u žáků schopnost představit si budoucnost místa, ve kterém žijí, v souvislostech ekologických i společenských. Děti zkoumají funkce městské krajiny (bydlení, doprava, příroda, služby, hřiště), diskutují o svých zkušenostech a zejména potřebách, a navrhují, jak by chtěly, aby jejich čtvrť nebo vesnice vypadala v budoucnu. Zohledňují přístupnost, udržitelnost, komunitní aspekty i klima. Úloha zároveň žákům ukazuje, že pokud chceme řešit problémy současnosti – jako jsou změna klimatu, dopravní zátěž nebo nedostatek zeleně – je nezbytné pochopit, jak město funguje, jaké má funkce a proč vlastně vzniklo (včetně vývoje dopravní a inženýrské infrastruktury). Stejně tak je potřeba pochopit, jak se města mění na základě našich potřeb, jak je ovlivňujeme naším komfortním a konzumním způsobem života, na který jsme zvyklí (expanze míry mobility, nakládání s odpady a splašky atp.) a jak na druhou stranu tento vysoký standard a komfort (splaškové vody) šetří životní prostředí a jak je významné hospodaření s vodou a zeleň ve městě (zeleň na střechách, propustné řešení zpevněných ploch, nakládání a využívání splaškových vod, omezení dopadů extrémních dešťů atp.). Tuto základní znalost měst jako lidského výtvoru a kulturního konstruktu jim lekce srozumitelným způsobem předává. Výsledkem je vizuální nebo prostorový návrh "města budoucnosti".

Soubory:
Popis ilustrativní úlohy pro úroveň Na cestě PTU-Mesto-budoucnosti.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Formuluje vlastní pozitivní vizi vývoje své komunity, tj. to, jak by se měla měnit směrem k její větší udržitelnosti. 
  • Navrhuje, jak by sám či s jinými lidmi mohl takový vývoj vlastním úsilím podpořit.

Ilustrace

Datum: 30. 11. 2025 17:01:47
Autor: Jiří Kulich
Klíčová slova: místně zakotvené učení, vize budoucnosti, udržitelnost, projektová výuka, participace žáků, místní komunita
Krátký textový popis:

Učební celek (9 vyučovacích hodin) je založen na principech místně zakotveného učení (https://www.skolaprozivot.cz/mistne-zakotvene-uceni/). Žáci prozkoumají své okolí, vytvoří vizi svého místa (obce/města) za 10 let a navrhnou opatření pro jeho zlepšení. Při tom se u žáka rozvíjí vztah k místu, porozumění přírodním a společenským procesům a schopnost aktivně přemýšlet o budoucnosti svého okolí. Žáci dostanou příležitost otevřeně mluvit o tom, s čím nejsou spokojeni a o svých obavách, například o tom, jak různé projevy klimatické změny negativně ovlivňují jejich „svět“. Schopnost najít pozitivní vizi vývoje místa současně vede k posilování jejich naděje v možnost úspěšného zvládnutí problémů. Část výuky probíhá venku a zahrnuje zkoumání okolního prostředí.

Soubory:
Popis ilustrativní úlohy pro úroveň Splněno PTU-Tvorba-vize-mista.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Navrhne, jak by v budoucnosti mělo vypadat místo, kde žije, a jak by takový vývoj mohl podpořit.