Navrhne, jak by v budoucnosti mělo vypadat místo, kde žije, a jak by takový vývoj mohl podpořit.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- uvede příklady změn, ke kterým v místě, kde žije, došlo v průběhu jeho života
- změny dává do souvislostí se změnami, které zjistí od místních obyvatel, kteří na místě žijí déle – rodičů, sousedů, pamětníků, či z historických pramenů a literatury (u celoškolního projektu se počítá s různou věkovou skladbou žáků)
- podle možností některé změny samostatně či ve skupině zkoumá a zamýšlí se nad příčinami proměn
- vysvětlí, že komunita, místo, ve kterém žije, nezůstává stejné, některé změny mu prospívají, jiné naopak může vnímat negativně
Úroveň: Na cestě
Popis:
- na základě podnětů od učitele, či podnětů získaných vlastním průzkumem (např. dotazováním se místních obyvatel, pozorováním v přírodě a obci), či aktuálního dění ve společnosti diskutuje o tom, jak se jejich komunita bude v budoucnosti proměňovat (u celoškolního projektu se počítá s různou věkovou skladbou žáků)
- porovnává různé varianty budoucího vývoje komunity, z hlediska jejich časové vzdálenosti, pravděpodobnosti a toho, jestli takovou změnu preferuje, či nikoliv
- reflektuje, jaké změny ve své komunitě a okolí by si nepřál a co může udělat pro to, aby nenastaly
Ilustrace
Cílem ilustrace je rozvíjet u žáků schopnost představit si budoucnost místa, ve kterém žijí, v souvislostech ekologických i společenských. Děti zkoumají funkce městské krajiny (bydlení, doprava, příroda, služby, hřiště), diskutují o svých zkušenostech a zejména potřebách, a navrhují, jak by chtěly, aby jejich čtvrť nebo vesnice vypadala v budoucnu. Zohledňují přístupnost, udržitelnost, komunitní aspekty i klima. Úloha zároveň žákům ukazuje, že pokud chceme řešit problémy současnosti – jako jsou změna klimatu, dopravní zátěž nebo nedostatek zeleně – je nezbytné pochopit, jak město funguje, jaké má funkce a proč vlastně vzniklo (včetně vývoje dopravní a inženýrské infrastruktury). Stejně tak je potřeba pochopit, jak se města mění na základě našich potřeb, jak je ovlivňujeme naším komfortním a konzumním způsobem života, na který jsme zvyklí (expanze míry mobility, nakládání s odpady a splašky atp.) a jak na druhou stranu tento vysoký standard a komfort (splaškové vody) šetří životní prostředí a jak je významné hospodaření s vodou a zeleň ve městě (zeleň na střechách, propustné řešení zpevněných ploch, nakládání a využívání splaškových vod, omezení dopadů extrémních dešťů atp.). Tuto základní znalost měst jako lidského výtvoru a kulturního konstruktu jim lekce srozumitelným způsobem předává. Výsledkem je vizuální nebo prostorový návrh "města budoucnosti".
| Popis ilustrativní úlohy pro úroveň Na cestě | PTU-Mesto-budoucnosti.docx | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Formuluje vlastní pozitivní vizi vývoje své komunity, tj. to, jak by se měla měnit směrem k její větší udržitelnosti.
- Navrhuje, jak by sám či s jinými lidmi mohl takový vývoj vlastním úsilím podpořit.
Ilustrace
Učební celek (9 vyučovacích hodin) je založen na principech místně zakotveného učení (https://www.skolaprozivot.cz/mistne-zakotvene-uceni/). Žáci prozkoumají své okolí, vytvoří vizi svého místa (obce/města) za 10 let a navrhnou opatření pro jeho zlepšení. Při tom se u žáka rozvíjí vztah k místu, porozumění přírodním a společenským procesům a schopnost aktivně přemýšlet o budoucnosti svého okolí. Žáci dostanou příležitost otevřeně mluvit o tom, s čím nejsou spokojeni a o svých obavách, například o tom, jak různé projevy klimatické změny negativně ovlivňují jejich „svět“. Schopnost najít pozitivní vizi vývoje místa současně vede k posilování jejich naděje v možnost úspěšného zvládnutí problémů. Část výuky probíhá venku a zahrnuje zkoumání okolního prostředí.
| Popis ilustrativní úlohy pro úroveň Splněno | PTU-Tvorba-vize-mista.docx | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Navrhne, jak by v budoucnosti mělo vypadat místo, kde žije, a jak by takový vývoj mohl podpořit.