Vybírá, plánuje, realizuje a vyhodnotí společně se spolužáky nebo dalšími lidmi opatření potřebná pro posílení udržitelnosti v místní komunitě či ve světě.

PTU-000-000-ZV9-003
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • identifikuje společně s ostatními, jaké problémy související s udržitelností (např. problémy životního prostředí, sociální problémy) se projevují v jejich komunitě (místě, kde žijí, jeho okolí, či jiné zvolené lokalitě)

Ilustrace

Krátký textový popis:

POSÍLENÍ UDRŽITELNOSTI V OKOLÍ ŠKOLY

V aktivitě žáci identifikují problémy v okolí své školy a objevují jejich propojení s globálními výzvami udržitelnosti.

Zadání pro žáka

Učitel pověsí do třídy velikou mapu širšího okolí školy. Žáci dostanou barevné nálepky (např. tři na dvojici). Ve dvojici pak diskutují o tom, co se jim v okolí jejích školy nelíbí a chtěli by změnit. Na související místa na mapě nalepují nálepky. 

Následně žáci vysvětlují, jaká místa vybrali a s jakým problémem souvisí. Společně diskutují o třech místech, které označilo nejvíce žáků. 

Každá dvojice si následně vybere jeden ze tří nejčastěji uváděných problémů. Společně hledají odpovědi na následující otázky:

  • Jak se problém projevuje? Co je na zvoleném místě vidět a proč je to „problém“?
  • Jaké jsou příčiny problému? 
  • Co se stane, pokud se problém nebude dlouhodobě řešit?

Žáci následně prezentují svoje nápady ostatním.

V následující hodině se žáci vrací k diskutovaným problémům. Učitel vysvětlí žákům, že „nic ve světě neexistuje odděleně“ – problémy, o kterých diskutovali, mají svoje širší souvislosti. Žáci diskutují ve dvojicích o stejném problému, jako v předchozí hodině. Svoje nápady následně ověřují na internetu (mohou např. zadat dotaz AI či používat jiné vyhledávací nástroje). Jejich úkolem je nyní zjistit:

  • Objevují se podobné problémy i jinde v České republice či ve světě?
  • Souvisí příčiny diskutovaného problému s jevy, odehrávajícími se jinde v České republice či ve světě?
  • Mohou dopady zkoumaného problému ovlivnit situaci i jinde, než v bezprostředním okolí?

Dvojice žáků následně sdílejí svoje poznatky se spolužáky.

Popis ověřování

Žák by měl být schopen:

  • Uvést příklady tří problémů souvisejících s udržitelností z okolí školy či místa, kde žije.
  • U zvoleného problému stručně vysvětlit jeho příčiny, možné důsledky a širší souvislosti.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • diskutuje o tom, jakým způsobem tyto problémy souvisí s problémy, které se řeší i jinde ve světě (např. jak souvisí sucho v jejich regionu se změnami klimatu) 
  • Vybere a popíše problém, kterým se chce zabývat 
  • vyhledává a porovnává různé názory na řešení zvoleného problému udržitelnosti (včetně například práce s médii, AI) 
  • porovnává různá možná řešení z hlediska jejich náročnosti a účinnosti

Ilustrace

Krátký textový popis:

OD PROBLÉMU K AKCI: MĚNÍME SVĚT KOLEM NÁS

Žáci společně demokraticky vybírají jeden lokální problém a plánují konkrétní akci k jeho řešení, přičemž zvažují jak proveditelnost, tak účinnost navrhovaných řešení.

Zadání pro žáka

Učitel navrhne, že žáci budou nyní pracovat jako jeden tým. Jejich úkolem bude vybrat a realizovat jedno opatření, které by pomohlo zmírnit či vyřešit některý z problémů, o kterých diskutovali v předchozí hodině. Připomene, jaké problémy to byly.

Žáci nyní společně vyberou jeden problém, který budou společně řešit. Učitel navrhne pravidla pro společný výběr, umožní ale žákům tato pravidla případně upravit:

  1. Většina žáků bude s výběrem problému souhlasit a nikdo nebude „proti“.
  2. S volbou problému bude souhlasit i učitel.

Žáci následně diskutují možná řešení zvoleného problému. Týmy žáků dostanou za úkol s použitím informačních zdrojů (např. AI či jiných zdrojů na internetu) či ankety provedené ve svém okolí zjistit:

  • Jaká jsou možná řešení problému?
  • Co si o problému a jeho možných řešení myslí oni sami, ostatní spolužáci, vybraní lidé z jejich okolí (rodiče, přátelé) či jiní lidé z obce?
  • Co se o problému a jeho možných řešeních píše v médiích?

Po prezentaci výsledků samostatné práce žáci společně diskutují možná řešení problému. Jejich cílem je nyní vybrat akci, kterou se pokusí samostatně realizovat. Při výběru akce rozhodují podle těchto kritérií:

  • Do jaké míry by taková akce pomohla zmírnit či vyřešit problém? 
  • Co přesně by taková akce obnášela? Kolik času a energie by si od žáků vyžadovala? Je pro ně zvládnutelná?

Na základě diskuse by žáci měli spolu s učitelem vybrat akci, která bude 

  1. účinná (má šanci zmírnit či vyřešit problém)
  2. zvládnutelná (je v možnostech žáků ji realizovat)
  3. většina žáků s ní bude souhlasit a nikdo nebude „proti“
  4. s akcí bude souhlasit i učitel.

Popis ověřování

Žák by měl být schopen:

  • porovnat různé akce na řešení či zmírnění zvoleného problému z hlediska jejich účinnosti a zvládnutelnosti,
  • reflektovat svoje emoce související se zvoleným problémem a akce na jeho řešení,
  • popsat, jakým způsobem se zapojil do diskuse o volbě řešeného problému a akce, co mu v průběhu rozhodování vyhovovalo či vadilo a jak by v podobné situaci postupoval příště.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Sestaví tým, který bude spolupracovat na projektu. 
  • Rozhoduje na základě předem dohodnutých kritérií o tom, jaký problém by chtěl se spolužáky řešit.
  • Naplánuje a realizuje ve spolupráci se spolužáky, učiteli i dalšími lidmi a organizacemi projekt směřující k řešení či zmírnění problému či k adaptaci komunity na problém. 
  • Identifikuje s použitím různých badatelských metod (včetně například práce s médii, AI), jaké názory na problém a jeho možná řešení existují a jak je problém případně diskutován a interpretován v médiích. 
  • Reflektuje průběžně svá zjištění, ale i postup práce a emoce, jaké v souvislosti se zkoumaným problémem pociťuje.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Vybere, plánuje, realizuje a vyhodnotí společně se spolužáky opatření potřebná pro posílení udržitelnosti.