Napodobovat činnosti, které jsou prospěšné pro okolní přírodu.
Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:
Učitel prakticky předvádí činnosti, jako je třídění odpadu, zalévání květin, sběr odpadků v přírodě, a pobízí žáky k opakování těchto činností.
Zadává žákům pravidelně se opakující konkrétní úkoly (formou určitých rutin/rituálů), například zalévání květin, kontrolu třídění odpadu nebo sběr přírodnin na výtvarné činnosti.
Se žáky prozkoumává různé přírodní materiály hmatem, poslouchají zvuky zvířat a ukazují si, kde ve svém okolí tato zvířata a přírodniny vidí.
Využívá příběhy a pohádky ke znázornění očekávaných vzorců chování – například sázení rostlin, pomoc zvířatům nebo péče o okolní prostředí. Se žáky pak takové chování systematicky opakuje, aby došlo k jeho upevnění.
Při vycházkách se žáky pozorují změny v přírodě, sledují hmyz a ptáky, poslouchají přírodní zvuky a ukazují si, co vše vidí či slyší ve svém nejbližším okolí.
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
- Žák opakuje a napodobuje ekologicky šetrné chování. Sleduje učitele nebo spolužáky při třídění odpadu, zalévání rostlin nebo úklidu a snaží se tyto činnosti napodobit.
- Zalévá květiny, pomáhá s péčí o školní záhonky, doplňuje krmítka pro ptáky nebo sbírá přírodniny na výtvarné aktivity.
- Odhazuje odpadky na místa k tomu určená, chová se ohleduplně k rostlinám i zvířatům, šetří vodou a energií – pokud to nezvládá samostatně, dokáže následovat pokyny učitele nebo asistenta.
- Po přečtení pohádky o ochraně přírody nebo po sledování spolužáků se snaží napodobit podobné činnosti.
- Upozorní na odpadky na zemi, zapojuje se do třídění odpadu a snaží se udržovat čistotu ve třídě.