Buduje porozumění prožitkovým i odborným textům, při psaní sděluje informace podle své potřeby.

Komentář:
VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:
Vzdělávácí strategie učitele vyplývají z charakteristik složek, z komponentů a z popisu projevů žáka.
Učitel každého vyučovacího předmětu bude postupovat tak, aby bylo každému žákovi podle jeho vzdělávacích potřeb umožněno, aby uvedené činnosti ve výuce realizoval(a) soustavně a systematicky.
Aby se tomu tak dělo, vyžaduje vzájemnou koordinaci mezi učiteli dané školy.
Současně je nezbytné, aby učitelé konkrétní školy ve vzájemné koordinaci uvedené činnosti žáků spolu s nimi vyhodnocovali a podle tohoto vyhodnocení promýšleli jejich další učení a rozvoj.
NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:
Vyhledávání a propojování přímo i nepřímo vyjádřených informací podle účelu čtení. Psaní jako nástroj pro porozumění věcné problematice i sobě samému.
- Vyhledá podle potřeby v textu nebo v obrázku či videu přímo vyjádřenou informaci; s dopomocí najde i informaci nepřímo vyjádřenou (např. pomocí doplňujících otázek nebo, porovnáním s tím, co našel spolužák atp.).
- Uvede, v čem a jak se text a doprovodné obrázky (ilustrace, nákresy) doplňují.
- V krátkých textech pro sebe nebo pro druhé se vyjadřuje o tom, co potřebuje sdělit. V oborech si zapisuje slova nebo informace, které nechce zapomenout, čemu porozuměl nebo nač se ptá.
Rozpoznání důležitých informací a myšlenek při čtení i psaní textů
- Uvede, které informace nebo místa v textu považuje za důležité.
- S dopomocí najde v textu místa, která sdělují důležitou myšlenku (např. pomocí doplňujících otázek nebo, porovnáním s tím, co našel spolužák atp.)
- Před psaním i při psaní zvažuje, které informace jsou potřebné a které jsou nadbytečné pro účel jeho psaní.
- Informace, které považuje za důležité, zvýrazňuje (např. dává je do názvu nebo je doprovází obrázkem, vyznačí barvou atp.).
Propojování četby s vlastními znalostmi a zkušenostmi a interpretace. Psaní pro vyhodnocování vlastních poznatků a zkušeností v oborech i pro sebeuvědomění
- Hledá shody a rozdíly mezi tím, co čte, a mezi vlastní zkušeností, znalostmi a světem kolem sebe.
- Odkazuje na konkrétní místa v textu nebo v ilustraci.
- Při četbě v oborech využívá pro porozumění textu i vlastních poznatků a zkušeností.
- Při psaní v oborech využívá své zkušenosti a znalosti. Píše texty, ve kterých vyjadřuje své zážitky, pocity a myšlenky.
Práce s grafickým znázorněním a vizuálním zobrazením
- Najde potřebnou informaci v jednoduchém schématu nebo obrázku.
- S dopomocí pozná, ke které části textu patří připojené schéma či obrázek.
- Při psaní vytváří k svému textu obrázky nebo nákresy, seznamy, mapy atp., aby vyjasnil nebo doplnil informace.
Odlišení faktů, domněnek a názorů
- Odliší v textu, co se zřetelně podává jako fakt (co i druzí mohou považovat za jisté, nepochybné), a co může být něčí názor nebo domněnka.
- Při psaní používá výrazy, kterými odliší své názory nebo domněnky od faktů (např. myslím si, podle mě, zajímalo by mě atp.).