Buduje porozumění prožitkovým i odborným textům, při psaní sděluje informace podle své potřeby.

ZGC-BPO-000-ZV3-001
divider

Komentář:

VZDĚLÁVACÍ STRATEGIE:

Vzdělávácí strategie učitele vyplývají z charakteristik složek, z komponentů a z popisu projevů žáka.

Učitel každého vyučovacího předmětu bude postupovat tak, aby bylo každému žákovi podle jeho vzdělávacích potřeb umožněno, aby uvedené činnosti ve výuce realizoval(a) soustavně a systematicky. 

Aby se tomu tak dělo, vyžaduje vzájemnou koordinaci mezi učiteli dané školy. 

Současně je nezbytné, aby učitelé konkrétní školy ve vzájemné koordinaci uvedené činnosti žáků spolu s nimi vyhodnocovali a podle tohoto vyhodnocení promýšleli jejich další učení a rozvoj.

 

NÁMĚTOVNÍK PROJEVŮ ŽÁKA:

Vyhledávání a propojování přímo i nepřímo vyjádřených informací podle účelu čtení. Psaní jako nástroj pro porozumění věcné problematice i sobě samému.

  • Vyhledá podle potřeby v textu nebo v obrázku či videu přímo vyjádřenou informaci; s dopomocí najde i informaci nepřímo vyjádřenou (např. pomocí doplňujících otázek nebo, porovnáním s tím, co našel spolužák atp.).
  • Uvede, v čem a jak se text a doprovodné obrázky (ilustrace, nákresy) doplňují.
  • V krátkých textech pro sebe nebo pro druhé se vyjadřuje o tom, co potřebuje sdělit. V oborech si zapisuje slova nebo informace, které nechce zapomenout, čemu porozuměl nebo nač se ptá.

Rozpoznání důležitých informací a myšlenek při čtení i psaní textů

  • Uvede, které informace nebo místa v textu považuje za důležité.
  • S dopomocí najde v textu místa, která sdělují důležitou myšlenku (např. pomocí doplňujících otázek nebo, porovnáním s tím, co našel spolužák atp.)
  • Před psaním i při psaní zvažuje, které informace jsou potřebné a které jsou nadbytečné pro účel jeho psaní. 
  • Informace, které považuje za důležité, zvýrazňuje (např. dává je do názvu nebo je doprovází obrázkem, vyznačí barvou atp.).

Propojování četby s vlastními znalostmi a zkušenostmi a interpretace. Psaní pro vyhodnocování vlastních poznatků a zkušeností v oborech i pro sebeuvědomění

  • Hledá shody a rozdíly mezi tím, co čte, a mezi vlastní zkušeností, znalostmi a světem kolem sebe.
  • Odkazuje na konkrétní místa v textu nebo v ilustraci.
  • Při četbě v oborech využívá pro porozumění textu i vlastních poznatků a zkušeností.
  • Při psaní v oborech využívá své zkušenosti a znalosti. Píše texty, ve kterých vyjadřuje své zážitky, pocity a myšlenky.

Práce s grafickým znázorněním a vizuálním zobrazením

  • Najde potřebnou informaci v jednoduchém schématu nebo obrázku.
  • S dopomocí pozná, ke které části textu patří připojené schéma či obrázek.
  • Při psaní vytváří k svému textu obrázky nebo nákresy, seznamy, mapy atp., aby vyjasnil nebo doplnil informace.

Odlišení faktů, domněnek a názorů

  • Odliší v textu, co se zřetelně podává jako fakt (co i druzí mohou považovat za jisté, nepochybné), a co může být něčí názor nebo domněnka.
  • Při psaní používá výrazy, kterými odliší své názory nebo domněnky od faktů (např. myslím si, podle mě, zajímalo by mě atp.).