odhaluje fungování matematických modelů

ZGM-MOD-000-ZV3-001
divider

Popis a zdůvodnění

STRATEGIE UČITELE:

Učitelé plánují a integrují konkrétní projevy žáků do učebních úloh, čímž aktivně podporují rozvoj základních gramotností žáků.

Hodnoty

  • Podpora udržitelných technologií a inovací
  • Sdílené poznání

Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:

PROJEVY ŽÁKA:

komponenta: zkušenost s modely

  • řeší opakovaně problém (modelovou situaci) v jednom kontextu
  • řeší modelováním, využívá metody pokus-omyl, využívá k řešení osvojený matematický aparát
  • vytváří zjednodušený model pro danou situaci a průběžně kontroluje jeho správnost
  • slovně vyjadřuje své poznatky, které eviduje svým způsobem
  • dokáže odhalit matematický problém v jednoduchém sdělení.

komponenta: odhad zobecňování kognitivních modelů

  • řeší opakovaně problém (modelovou situaci) v různých kontextech reálného života, nachází příležitosti v něm rozpoznat matematický problém 
  • řeší modelováním, aplikuje zkušenosti s řešením problému v předchozím kontextu usiluje o vytvoření obecného modelu pro danou situaci
  • identifikuje souvislosti mezi modelovými situacemi
  • eviduje tyto souvislosti záznamem pomocí běžného, popř. symbolického jazyka
  • slovně popíše souvislosti
  • usiluje o vyhodnocení souvislostí zobecňujícím závěrem
  • průběžně kontroluje správnost fungování zobecněného modelu

komponenta: záznam modelů

  • dokáže v nově zažívané situaci zobecněný model aplikovat a tvořivě ho upravit, 
  • eviduje své postupy záznamem pomocí jazyka matematiky, symbolů, geometrických modelů, tabulek, grafů apod.
  • využívá názorné prostředky k popisu reálné situace (piktogramy, nákresy)
  • využije k řešení osvojený matematický aparát, 
  • odhaduje výsledek usiluje o vyhodnocení, 
  • ověřuje platnost svých zjištění s dříve osvojenými znalostmi a dovednostmi