odhaluje fungování matematických modelů
ZGM-MOD-000-ZV3-001
Komentář
STRATEGIE UČITELE:
Učitelé plánují a integrují konkrétní projevy žáků do učebních úloh, čímž aktivně podporují rozvoj základních gramotností žáků.
Hodnoty
- Podporující technologie
- Sdílené poznání
Postupné/dílčí kroky dosahování očekávaného výsledku učení:
PROJEVY ŽÁKA:
komponenta: zkušenost s modely
- řeší opakovaně problém (modelovou situaci) v jednom kontextu
- řeší modelováním, využívá metody pokus-omyl, využívá k řešení osvojený matematický aparát
- vytváří zjednodušený model pro danou situaci a průběžně kontroluje jeho správnost
- slovně vyjadřuje své poznatky, které eviduje svým způsobem
- dokáže odhalit matematický problém v jednoduchém sdělení.
komponenta: odhad zobecňování kognitivních modelů
- řeší opakovaně problém (modelovou situaci) v různých kontextech reálného života, nachází příležitosti v něm rozpoznat matematický problém
- řeší modelováním, aplikuje zkušenosti s řešením problému v předchozím kontextu usiluje o vytvoření obecného modelu pro danou situaci
- identifikuje souvislosti mezi modelovými situacemi
- eviduje tyto souvislosti záznamem pomocí běžného, popř. symbolického jazyka
- slovně popíše souvislosti
- usiluje o vyhodnocení souvislostí zobecňujícím závěrem
- průběžně kontroluje správnost fungování zobecněného modelu
komponenta: záznam modelů
- dokáže v nově zažívané situaci zobecněný model aplikovat a tvořivě ho upravit,
- eviduje své postupy záznamem pomocí jazyka matematiky, symbolů, geometrických modelů, tabulek, grafů apod.
- využívá názorné prostředky k popisu reálné situace (piktogramy, nákresy)
- využije k řešení osvojený matematický aparát,
- odhaduje výsledek usiluje o vyhodnocení,
- ověřuje platnost svých zjištění s dříve osvojenými znalostmi a dovednostmi