Experimentálně ukáže vzájemné působení permanentních magnetů i magnetu a vodiče s proudem a uvede praktické využití těchto jevů.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Předvede, jak se mohou magnety navzájem přitahovat a odpuzovat, a předvede, které látky se k magnetům přitahují a které na magnety nereagují.
- Zmapuje magnetické pole jednoho magnetu, dvou magnetů, které se přitahují a které se odpuzují.
- Experimentálně ukáže existenci magnetického pole okolo vodiče s proudem.
- Předvede, že změnou magnetického pole v cívce na ní vzniká elektrické napětí.
- Jmenuje zařízení ze svého okolí, která pracují na principu elektromagnetické indukce.
- Uvede příklady zařízení, která využívají elektromagnetické vlny, a popíše, k jakému účelu je zařízení využívají.
- Vybere si zařízení v domácnosti a popíše, jaký jev z oblasti elektřiny a magnetismu využívají.
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žák v rámci aktivity zmapuje magnetické pole jednoho magnetu (ve tvaru kvádru) otočeného postupně ve třech polohách. K mapování používá železné piliny (je nezbytné je sypat přes papír, ne přímo na magnet!).
Učitel využije fotografie pořízené při práci a ukáže na nich podstatné informace - chod magnetických čar v okolí magnetu, magnetické póly. Žáci ve spolupráci s učitelem nakreslí magnetické čáry ve všech třech polohách do pracovního listu.
V druhém kroku žáci zmapují magnetické pole dvou magnetů, které se přitahují, a dvou magnetů, které se odpuzují. Ve spolupráci s učitelem získané pilinové obrázky interpretují a opět nakreslí magnetické indukční čáry.
Ve třetím kroku jeden z žáků ve skupině připraví zobrazení magnetického pole několika magnetů, ostatní členové skupiny diskutují, které magnety se přitahují, které se odpuzují.
Pro ověření pochopení slouží poslední úloha, ve které žáci do připravené fotografie určí póly jednotlivých magnetů.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Prozkoumá chování trvalých magnetů vzájemně mezi sebou a vůči jiným materiálům pomocí jednoduchých pokusů.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- ví, kde má ve svém okolí magnety a popíše, co o nich ví
- zná kompas nebo buzolu
- ví, že mobilní telefony komunikují na dálku
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci v rámci aktivity hledají magnety ve své domácnosti a popisují jejich vlastnosti.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- prozkoumá vzájemné přitahování a odpuzování magnetů, které materiály magnety přitahují a zda působí také skrz různé materiály
- prozkoumá magnetické pole magnetu pomocí železných pilin nebo kompasu
- prozkoumá chování kompasu v okolí vodiče nebo cívky s proudem
- zkoumá vznik elektrického napětí v cívce, kolem které se pohybuje magnet
- seznámí se s konstrukcí generátoru a motoru
- seznámí se s tím, že např. mobilní telefony využívají elektromagnetické vlny k přenosu signálu
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci v rámci aktivity zkoumají vlastnosti magnetů.