Odvozuje význam minerálů, hornin a půdy na základě charakteristik zjištěných z informačních zdrojů a pomocí zkoumání jejich vlastností.

CAP-PRI-005-ZV9-015
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • vyvozuje vlastnosti společné pro danou skupinu neživých přírodnin
  • na základě klíčových znaků třídí organismy a neživé přírodniny do základních skupin 
  • zkoumá vlastnosti a pozorování nebo výsledky jednoduchých pokusů zaznamenává
  • ověří experimentálně vybrané vlastnosti látek
  • zdůvodní výběr látky (materiálu) pro výrobu konkrétních předmětů

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

ZKOUMÁME VLASTNOSTI MINERÁLŮ

Žáci pomocí jednoduchých pomůcek zkoumají fyzikální vlastnosti minerálů jako je tvrdost, barva, vryp a lesk, pozorují jejich krystalové tvary pod lupou a rozvíjejí své badatelské dovednosti.

Zadání pro žáka

Žák si vezme vzorky minerálů a otestuje jejich tvrdost. Postupně zkouší minerály škrábat nehtem, měděnou mincí, hřebíkem a sklem. Výsledky zaznamenává podle toho, který předmět dokázal minerál škrábat a který ne.

Žák pozoruje vzhled minerálů a zapisuje jejich barvu. Na porcelánové destičce udělá vryp každým minerálem a zapíše barvu vrypu. U každého minerálu určí, zda má kovový nebo skelný lesk. Do poznámek zaznamená další nápadné znaky, kterých si všiml/a.

Pod lupou prozkoumá krystalové tvary. Nakreslí, jak vypadá krystal křemene, fluoritu a kalcitu.

Na závěr napíše tři nejzajímavější věci, které se při zkoumání minerálů dozvěděl/a.

Popis ověřování

Při hodnocení této úrovně sledujeme především schopnost žáka systematicky pozorovat a zaznamenávat základní vlastnosti minerálů. Žák by měl dokázat provést jednoduché testy tvrdosti, rozlišit barvu minerálu od barvy vrypu a popsat základní typy lesku. V kresbě krystalového tvaru očekáváme zachycení základních tvarových charakteristik krystalů daných minerálů. Důležitější je vlastní a skupinová práce žáků včetně záznamu informací k vlastnostem minerálů než samotné určování minerálů.


Úroveň: Na cestě

Popis:

Poznávání vlastností minerálů a hornin 

  • popíše viditelné vlastnosti předložených minerálů a hornin, používán přitom vhodnou odbornou terminologii (barva, lesk, krystalová forma) a posuzuje jejich podobnost
  • používá vhodné určovací pomůcky (např. lupy, stupnice tvrdosti) k určení dalších vlastností k určení dalších vlastností minerálů a hornin (minerály – tvrdost, hustota, vryp, rozpustnost; horniny - tvrdost, pevnost, rozpustnost).

Odvození určovacích znaků minerálů a hornin

  • porovná a iinterpretuje shody a rozdíly mezi pozorovanými přírodninami pomocí tabulek a diagramů (například Vennových diagramů).
  • na základě vlastního pozorování a porovnání odvodí typické určovací znaky pro daný minerál a horninu a s pomocí vhodné literatury (atlasy a klíče minerálů a hornin - knižní, interaktivní) je na základě těchto znaků určuje.

Poznávání vlastností půdy

  • na základě obrazové dokumentace popíše základní viditelné znaky předložených půdních profilů (organický, humusový, minerální horizont, matečná hornina) a jejich vzájemný poměr v profilu
  • porovná vzorky půdy z hlediska vybraných vlastností důležitých jako je propustnost vody a struktura půdy (písčitá, jílovitá, hlinitá).

Odvozování významu minerálů, hornin a půdy

  • na základě pozorovaných vlastností a informací vyhledaných v různých informačních zdrojích (atlasy, mapy - též interaktivní) odvodí hlavní význam vybraných minerálů (např. rudní minerály, minerály využívané ve šperkařství), hornin (např. stavební a dekorační materiály) a půdy (vhodnost pro zemědělství, charakteristické pro různé ekosystémy, např. mokřady).

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zkoumání vlastností půdy

Příprava materiálu: Ke zkoumání vlastností půdy budeme potřebovat vzorky půdy s různou zrnitostí (písčitá půda, hlinitá půda, jílovitá půda), dostatečně velké nádoby (vzorek půdy by měl vyplňovat cca jednu polovinu jejího objemu), ve kterých vzorky budou a vodu.

Postup

  1. Žáky rozdělíme do skupin (4 žáci) a dáme jim k dispozici tři vzorky půdy- písčitá, hlinitá a jílovitá půda. Žáci popisují pozorované vzorky makroskopicky- všímají si barvy a soudržnosti půdy.
  2. Žáci zkoumají vlastnosti půdy ve vztahu k její propustnosti. Postupně lijí na jednotlivé vzorky vodu a pozorují, jak dlouho trvá její vsakování do půdy
  3. Žáci vyvozují závěry, jak může soudržnost půdy souviset s její propustností. Současně odhadují, co může způsobit odlišnou barvu jednotlivých vzorků půd.

Zadání pro žáky:

  1. Pozorujte předložené vzorky půd v nádobách. Zkoumejte jejich barvu, sypkost (soudržnost) a pozorované znaky pro jednotlivé vzorky zapisujte.
  2. Nalejte na jednotlivé vzorky půd stejné množství vody a pozorujte, jak je půda schopná vodu pojmout. Pozorujte rychlost vsakování a rychlost s jakou se voda dostane až na dno nádoby. Svá zjištění si zapište (stačí relativní vyjádření- nejrychleji, nejpomaleji apod.)
  3. Porovnejte schopnost půdy vsakovat vodu s jejími vlastnostmi – barva, sypkost (soudržnost). Čím je ovlivněna barva jednotlivých vzorků?
  4. Určete na základě tohoto pozorování, která půda a) nejrychleji propouštěla vodu až na dno nádoby; b) nejlépe zadržovala vodu ve svém objemu; vodu prakticky nepropouštěla. 
  5. Zhodnoťte, která půda by byla nejvhodnější pro pěstování zemědělských plodin a zdůvodněte proč.

Popis ověřování: Odvození významu struktury půdy (velikost částic a jejich soudržnost) pro schopnost půdu vsakovat a zadržovat vodu, a tím pro její úrodnost. Barvu půdy žáci spojují s odlišnou stavbou půdy (např. různé minerální složení a podíl organické hmoty).


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Určuje základní minerály a horniny s využitím určovacích pomůcek a na základě zkoumání jejich fyzikálních a chemických vlastností.
  • Na základě zkoumání odvodí vlastnosti vybraných minerálů a hornin významné pro jejich poznávání a způsoby využití.
  • Porovná vlastnosti půdy z hlediska její úrodnosti a ekologického významu.

Ilustrace

Krátký textový popis:

https://uloziste.rvp.cz/material/52423b

Krátký textový popis

Profil minerálu do seznamky

Žák vytváří informační kartu pro minerál na základě jeho zkoumání. Vytvořené karty využívá pro vyhledání minerálů podle popisu. 

Zadání pro žáky

1. Prozkoumejte neznámé vzorek minerálu a zapište vlastnosti: tvrdost, barva, lesk, barva vrypu, rozpustnost v kyselině (octové nebo citronové), magnetismus

2. Porovnejte vzorky a jejich vlastnosti mezi sebou, nachází podobnosti a rozdíly.

3. S použitím jednoduchých informačních zdrojů (např. učebnice) pojmenujte minerál, nebo ho zařaďte do skupiny (např. sulfidy kovů).

4. Na základě pozorovaných vlastností odhadněte způsob vzniku a možné využití.

5. V učebnici a na internetu vyhledejte způsob využití a místo výskytu.

6. Charakterizujte minerál na základě zjištěných vlastností a dalších údajů, vytvořte informační kartu.

7. Na základě informační karty od jiného žáka se pokuste vyhledat vzorek a formulujte zpětnou vazbu k přesnosti popisu vlastností.

 

Zadání pro informační kartu: název minerálu, vlastnosti, způsob vzniku, zařazení do skupiny podle chemického složení (např. oxidy, sulfidy…), výskyt, použití

Rozpustnost lze zjišťovat vložením celého vzorku do sklenice s kyselinou citronovou. (tip od Jany Švandové - Geopark Říčany)

Výstup - informační kartu žáci vyplňovali v programu Canva jako profil minerálu do seznamky. (tip od Kateřiny Čihákové ze ZŠ Plaňany)

Popis ověřování:

záznamový arch na zkoumané vlastnosti, informační karta v programu Canva (podle zadání)

 


Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Zkoumá vlastnosti a praktické využití vybraných minerálů, hornin a půdy.