Dodržuje pravidla bezpečného pohybu a pobytu v různém prostředí, prokáže zodpovědné jednání při styku s neznámými osobami, předměty a látkami.

CJS-CJS-005-ZV5-022

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Reaguje na bezpečnostní pokyny dospělých v modelových  rizikových situacích.
  • Rozezná určité nebezpečné situace a uvede, jak je možné jim předcházet.
  • Dodržuje pokyny dospělých, při hrách a činnostech, neriskuje, neohrožuje ostatní.
  • Uvede, jak se obléci za různých povětrnostních podmínek.
  • Vnímá možné rizika při kontaktu se zvířaty a rostlinami.
  • Určí  bezpečný způsob používání  vybraných elektrických spotřebičů.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci, které z následujících situací jsou pro děti rizikové a ve kterých situacích se děti chovají bezpečně. O rizikových situacích diskutují ve skupinách:  Jaké nebezpečí dětem hrozí a jak by se dalo nebezpečným situacím předejít? 

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Sleduje  z hlediska bezpečnosti svou cestu do školy a další místa, kde se obvykle pohybuje, rozpoznává možná rizika.
  • Popisuje příklady možného ohrožení  v případě oslovení neznámým člověkem.
  • Odmítne v modelové situaci komunikaci, která je mu nepříjemná.
  • Popisuje, jak se připravit na pohyb ve vnějším prostředí za různých povětrnostních podmínek. 
  • Uvádí zásady bezpečného chování při styku s neznámými zvířaty.
  • Vysvětlí piktogramy související s používáním elektrických přístrojů.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci se seznamují se situacemi, které jsou popsány/zobrazeny na kartách. Popisují podrobněji každou situaci a uvádějí, jaké nebezpečí dětem hrozí a jak by měly děti v takové situaci reagovat. Na základě společné diskuze sestaví základní doporučení pro bezpečný pohyb a pobyt dětí na hřišti, v parku, v domácnosti. 

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Ilustrace podporuje osvojování základních pravidel bezpečného pohybu a pobytu v různém prostředí. Žáci v modelových situacích z každodenního života zvažují, zda může být za určitých okolností ohroženo jejich bezpečí. Diskutují, jak v rizikových situacích bezpečně reagovat, sdílejí vlastní zkušenosti s ostatními spolužáky a společně navrhují doporučení, jak možnému ohrožení zdraví a bezpečí předcházet. Žáci podporují svou psychickou odolnost, učí se vyhodnocovat riskantní situace, s nimiž se mohou setkat, zachovat klid a rozvahu. Vytváří příležitosti pro diskuse, aktivity, dramatizace, které připravují žáky na rizikové situace, a podporují tak jejich mentální pohodu. 

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Zhodnotí z hlediska bezpečnosti svou cestu do školy a další místa svého obvyklého pohybu mimo domov a školu.
  • Uvádí možná ohrožení, která můžou vzniknout při kontaktu s neznámými lidmi, rozliší, na koho se má obrátit v případě možného ohrožení. 
  • V modelových situacích předvádí, jak by se zachoval v situacích ohrožení, a způsob chování zdůvodňuje.
  • Řídí se zásadami bezpečného pohybu při akcích školy a při pobytu v přírodě.
  • Dává do souvislostí rizika pro pohyb a chování ve vnějším prostředí a povětrnostní podmínky.
  • Rozliší, na koho se má obrátit v případě možného ohrožení nebezpečnou situací.
  • Uvede pravidla bezpečného zacházení s elektrickými přístroji.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka

Rozehrajte následující situace. Poraďte dětem, jak by se měly zachovat. 

  1. Janě zvoní telefon. Volající se představí jako přítel rodičů, Jana ho ale nezná. Vyptává se Jany na jméno a bydliště. Zajímá ho, jestli jsou rodiče doma, protože jim chce doručit balíček… 
  2. Aničce radí kamarádka, jak získat oblibu ve třídě. Má se vyfotografovat nebo natočit na video v plavkách a fotky umístit na Facebook, Instagram, YouTube nebo jinam na internet…
  3. Na ulici stojí auto. Vystoupí z něj pán a řekne Pavlovi, že potřebuje pomoct se svým nemocným psem, kterého má v autě. Požádá Pavla, aby nastoupil do auta a jel s ním k veterináři. Pavel zvažuje, že jako správně vychovaný kluk by mu měl pomoci…
  4. Sandra jde ze školy. Prochází parkem, kde k ní přiběhne neznámý pes. Okolo prochází paní, která ale není majitelkou psa a vybízí Sandru, aby si psa pohladila… 
  5. Petr a Jakub našli na zemi ležet tablety, které asi vypadaly babičce z krabičky na léky. Petr navrhuje, aby je vrátili do krabičky. Je jedno, do které přihrádky je dáme, protože si je babička sama roztřídí…

Popis ověřování 

Úloha ověřuje dovednosti žáků reagovat bezpečně v situacích, kdy se setkávají s neznámými lidmi, zvířaty či předměty. Je sledováno, jak žáci reagují a komunikují v předložených modelových situacích a zda jejich chování je bezpečné. 

Každá situace vyžaduje návaznou diskusi o možných důsledcích vhodného, případně nevhodného chování. 

Ilustrace

Název ilustrace:

Bezpečnostním specialistou

Odkaz:

Krátký textový popis:

Ilustrace ověřuje, do jaké míry žáci dokážou aplikovat základní pravidla bezpečného pobytu a pohybu v různém prostředí a v různých situacích. Rozvíjí jejich schopnost předvídat nebezpečné situace, zvažovat možná rizika, zdůvodňovat nebezpečí a rozhodovat, jak se v takových situacích odpovědně zachovat. Zároveň vede žáky ke vzájemnému sdílení názorů podložených argumenty a ke společnému hledání vhodného řešení problémů. 

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Popíše zásady bezpečného pohybu a pobytu v různém prostředí, vyjmenuje účelné způsoby chování při styku s neznámými osobami, předměty a látkami.