Rozpoznává relevantní vzdělávací a pracovní příležitosti pro své kariérové plánování.

CSP-OSV-003-ZV9-013

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • zkouší popsat vybrané druhy pracovních činností a své preference
  • plánuje kroky k rozvoji svých zájmů 
  • na základě svých zkušeností pojmenuje své silné stránky, příležitosti k rozvoji
  • ze své zkušenosti popíše, co usnadňuje rozhodování v běžných životních situacích (kdo je zapojený do rozhodování, kdo mu pomáhá, jaké využívá strategie, jak pracuje se změnou, náhodou a nejistotou)

Ilustrace

Krátký textový popis:

“Rodkomen vzdělání a povolání v rodině”

Cíl 

Prozkoumat, jak je při výběru preferované profesní dráhy ovlivňují rodinné vzorce a hodnoty. 

Postup

Zadání aktivity může probíhat ve třídě na základě předchozí přípravy, případně jako domácí úloha ve spolupráci s rodiči. Žáci mají za úkol zmapovat, jaké mají vzdělání a v jakých zaměstnáních pracovali/pracují členové širší rodiny. 

Otázky ke zmapování

Jaká vzdělání a povolání se vyskytují v širší rodině? Jaké je převládající pracovní prostředí rodiny, popř. konkrétního člena rodiny, kterého považuje za svůj vzor či inspiraci pro rozhodování. 

 

Reflexe probíhá ve skupinách na základě následujících otázek.

• Kdo tě nejvíce inspiruje ve tvém profesním směřování v rodině? Proč?

• Co si myslíš, jaký postoj k práci měli tvoji rodiče (co si myslí o práci)? Jaké měli 

neuskutečněné pracovní sny?

• Jaká očekávání měla/má tvoje rodina ve vztahu k tvému profesnímu rozhodování?

• Co na rozhovoru v rodině o tvé profesní budoucnosti oceňuješ/jsi oceňoval/a? 

Co potřebuješ/jsi potřeboval/a změnit, aby ses cítil/a lépe?

 

Zdroj Sbornik_IKAP1

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • rozpoznává dovednosti a vědomosti, které budou pro jeho představu o budoucím povolání klíčové, a reflektuje jak se zaměřuje na jejich rozvoj
  • diskutuje, jak na základě vlastních priorit nalezl vybrané relevantní zdroje k vzdělávacím a pracovním příležitostem
  • seznamuje se s různými vlivy na kariérové rozhodování
  • zkouší si posuzovat kariérové příležitosti z ohledem na vlastní priority a úroveň rozvoje relevantních kompetencí  
  • v modelových situacích získává zkušenost s možnostmi překonání různých omezení a stereotypů 

Ilustrace

Krátký textový popis:

“Výběr směru podle znalostí a předpokladů”

Žáci si zmapují znalosti a dovednosti získané ve volnočasových aktivitách, v domácnosti a jinde. Ke každé činnosti/aktivitě přiřadí znalosti a dovednosti, které využili nebo se naučili.  

Zamyslí se, v jakých profesích/odvětvích dané dovednosti využijí. 

Poté se mohou zamyslet nad preferovanou  profesní oblastí podle následujících kritérií.

  • náplň profese - co budu v reálu pak v dané profesi dělat, jak bude vypadat moje každodenní rutina;
  • pracovní podmínky v dané profesi - je to práce na směny, nebo flexibilní pracovní doba, práce
  • požadované vzdělání - jakou školu je dobré vystudovat nebo jaké kurzy si mám udělat;
  • vyhlídky do budoucna - bude tu tato profese i za 10 let?;
  • v jakých firmách a oblastech se mohu po studiu uplatnit (korporátní firmy, neziskovky, státní správa
  • atd.);
  • vhodné dovednosti pro danou pozici;
  • v jakých dalších profesích mohu uplatňovat stejné/podobné dovednosti.

Zdroj

https://karierko.cz/wp-content/uploads/2024/09/Pracovni-listy-pro-studenty_Skola-2.pdf

 

 

Ilustrace

Název ilustrace:

Práce snů

Odkaz:

Krátký textový popis:

V rámci této aktivity si žáci připravují půdu pro své kariérové plánování. Nejprve definují svou práci snů. Poté si o profesi zjistí a shromáždí co nejvíce informací. Zorientují se v možnostech vzdělávání a nakonec se zamyslí nad svými dovednostmi, silnými stránkami, limity. Všechny informace poté vyhodnotí a kreativně zpracují do plakátu o profesi a následně své dílo představí spolužákům. Přínosem aktivity je celý proces zjišťování a zhodnocování získaných informací. Důraz je kladen na samostatnou práci žáků. Cílem je si ujasnit, co vše musím zjišťovat a zvažovat před kariérovým plánováním a orientovat se ve zdrojích.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Rozpoznává širokou škálu vzdělávacích a pracovních příležitostí, které jsou mu otevřené (např. druhy a úrovně formálního vzdělávání, možnosti neformálního učení, druhy povolání, porovnání zaměstnání a podnikání).
  • Sestavuje si kariérový plán s využitím relevantních zdrojů ke vzdělávacím a pracovním příležitostem, s reflexí svých hodnot a možností (dovedností, silných stránek, omezení apod.), kariérový plán průběžně upravuje na základě reflexe vlastních priorit.
  • Posuzuje vztah mezi rozvojem svých dovedností a představou o kariérové cestě. 
  • Reflektuje své horizonty a jejich rozšiřování (představy o vlastních možnostech a limitech v dalším vzdělávání a světě práce, možná znevýhodnění, stereotypy atd.).
  • V modelových situacích se rozhoduje, jaké příležitosti využije pro svou preferovanou budoucnost, a kriticky zhodnotí vlivy na svoje rozhodování (rodiny, komunity, společnosti atd.).

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Zpracování kariérového plánu na základě struktury v pracovním listu. 

Při zpracování zpracování kariérového plánu využívá žák v rámci pracovního listu různé zdroje -  portfolio vedené během školní docházky, důkazy svých dovedností, pracuje s dalšími různými zdroji (zpětné vazby od blízkých osob, inspirace ze svého blízkého okolí, apod.) 

Představení kreativního zpracování (esej, koláž, drama, apod.) oblastí světa práce a vlivu na kariérovém rozhodování. Učitel nabídne žákům různé formy kreativního zpracování a vhodné prezentace světa práce a vlivu na kariérové rozhodování (esej, koláž, drama, apod.) a při vyhodnocování se zaměří na uvědomování, reflexi, přijímání a poskytování zpětné vazby  

Zpracování souboru informačních zdrojů v oblasti vzdělávání a práce v rámci svého kariérového portfolia. Informační zdroje zpracovává na základě kritérií - relevantní vztah k jeho kariérovému plánu, aktuálnost, ovlivnění stereotypy apod. Připraví si  informace o jednom vybraném povolání a vybraných vzdělávacích příležitostech (např. s využitím portálu Infoabsolvent, Národní soustavy povolání informace a dalšími zdroji). 

Při zpracování kariérového plánu využívá žák v rámci pracovního listu různé zdroje -  portfolio vedené během školní docházky, důkazy svých dovedností, pracuje s dalšími různými zdroji (zpětné vazby od blízkých osob, inspirace ze svého blízkého okolí, apod.). Na základě kritérií zpracuje informační zdroje - relevantní vztah k jeho kariérovému plánu, aktuálnost, ovlivnění stereotypy apod. Kariérový plán zařadí do portfolia, vyznačí vazby se svým školním sebehodnocením, s důkazy jeho dovedností, informačními zdroji apod., je vhodné podpořit žáky v průběžné úpravě plánu a podpořit je v rozšiřování jejich horizontů (překonat stereotypy, vlastní limity apod.)

Další příklady aktivit:

Různorodé aktivity mapování světa práce současného světa práce a vlastních příležitostí.

Pátrací hra “Stopujeme ženy naší historie” Hra sestává ze stručných informací o každém z navštívených míst a jeho významu pro dějiny české ženské emancipace, z indicií pro další cestu a z otázek, jejichž správné odpovědi pomohou s vyluštěním závěrečného hesla. Reflexe: Jak překonávat stereotypy spojené s kariérovou cestou.

Příklady vyhodnocení:

  • Kariérový plán zařadí do portfolia, vyznačí vazby se svým školním sebehodnocením, s důkazy jeho dovedností, infomačními zdroji apod., je vhodné podpořit žáky v průběžné úpravě plánu a podpořit je v rozšíření jejich horizontů (překonat stereotypy, vlastní limity apod.)
  • Při ověření preferovat sebehodnocení před jinými formami hodnocení (podpora žáka v přebírání odpovědnosti za kariérové plánování) 

 

Zdroje:

https://aa.ecn.cz/img_upload/8b47a03bf445e4c3031ce326c68558ae/volba_povolani_bez_predsudku_1.pdf

https://zenymohou.cz/hra/ 

https://clanky.rvp.cz/clanek/22675/ONLINE-KARIEROVE-PORTFOLIO-JAKO-SOUCAST-SKOLNIHO-KURIKULA.html

https://ikap.kr-stredocesky.cz/metodicky-material

https://ikap.kr-stredocesky.cz/files/uploads/centrum-metodicke-podpory-pro-karierove-poradenstvi/metodicky-material//P%C5%99%C3%ADru%C4%8Dka%20Skryt%C3%A1%20m%C3%ADsta%20sou%C4%8Dasn%C3%A9ho%20sv%C4%9Bta%20pr%C3%A1ce.pdf

Ilustrace

Název ilustrace:

Den otevřených dveří

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci si volí vzdělávací příležitosti a připraví se na Den otevřených dveří na vybrané SŠ. Aktivita podporuje žáky a žákyně v plánování vlastní vzdělávací cesty. Zvědomuje kritéria pro kariérové rozhodování a využití získaných informací pro další plánování.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Rozpoznává na příkladech vzdělávací a pracovní příležitosti, které jsou mu otevřené.