Rozpoznává relevantní vzdělávací a pracovní příležitosti pro své kariérové plánování.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- zkouší popsat vybrané druhy pracovních činností a své preference
 - plánuje kroky k rozvoji svých zájmů
 - na základě svých zkušeností pojmenuje své silné stránky, příležitosti k rozvoji
 - ze své zkušenosti popíše, co usnadňuje rozhodování v běžných životních situacích (kdo je zapojený do rozhodování, kdo mu pomáhá, jaké využívá strategie, jak pracuje se změnou, náhodou a nejistotou)
 
Ilustrace
Krátký textový popis:
“Rodkomen vzdělání a povolání v rodině”
Cíl
Prozkoumat, jak je při výběru preferované profesní dráhy ovlivňují rodinné vzorce a hodnoty.
Postup
Zadání aktivity může probíhat ve třídě na základě předchozí přípravy, případně jako domácí úloha ve spolupráci s rodiči. Žáci mají za úkol zmapovat, jaké mají vzdělání a v jakých zaměstnáních pracovali/pracují členové širší rodiny.
Otázky ke zmapování
Jaká vzdělání a povolání se vyskytují v širší rodině? Jaké je převládající pracovní prostředí rodiny, popř. konkrétního člena rodiny, kterého považuje za svůj vzor či inspiraci pro rozhodování.
Reflexe probíhá ve skupinách na základě následujících otázek.
• Kdo tě nejvíce inspiruje ve tvém profesním směřování v rodině? Proč?
• Co si myslíš, jaký postoj k práci měli tvoji rodiče (co si myslí o práci)? Jaké měli
neuskutečněné pracovní sny?
• Jaká očekávání měla/má tvoje rodina ve vztahu k tvému profesnímu rozhodování?
• Co na rozhovoru v rodině o tvé profesní budoucnosti oceňuješ/jsi oceňoval/a?
Co potřebuješ/jsi potřeboval/a změnit, aby ses cítil/a lépe?
Zdroj Sbornik_IKAP1
Úroveň: Na cestě
Popis:
- rozpoznává dovednosti a vědomosti, které budou pro jeho představu o budoucím povolání klíčové, a reflektuje jak se zaměřuje na jejich rozvoj
 - diskutuje, jak na základě vlastních priorit nalezl vybrané relevantní zdroje k vzdělávacím a pracovním příležitostem
 - seznamuje se s různými vlivy na kariérové rozhodování
 - zkouší si posuzovat kariérové příležitosti z ohledem na vlastní priority a úroveň rozvoje relevantních kompetencí
 - v modelových situacích získává zkušenost s možnostmi překonání různých omezení a stereotypů
 
Ilustrace
Krátký textový popis:
“Výběr směru podle znalostí a předpokladů”
Žáci si zmapují znalosti a dovednosti získané ve volnočasových aktivitách, v domácnosti a jinde. Ke každé činnosti/aktivitě přiřadí znalosti a dovednosti, které využili nebo se naučili.
Zamyslí se, v jakých profesích/odvětvích dané dovednosti využijí.
Poté se mohou zamyslet nad preferovanou profesní oblastí podle následujících kritérií.
- náplň profese - co budu v reálu pak v dané profesi dělat, jak bude vypadat moje každodenní rutina;
 - pracovní podmínky v dané profesi - je to práce na směny, nebo flexibilní pracovní doba, práce
 - požadované vzdělání - jakou školu je dobré vystudovat nebo jaké kurzy si mám udělat;
 - vyhlídky do budoucna - bude tu tato profese i za 10 let?;
 - v jakých firmách a oblastech se mohu po studiu uplatnit (korporátní firmy, neziskovky, státní správa
 - atd.);
 - vhodné dovednosti pro danou pozici;
 - v jakých dalších profesích mohu uplatňovat stejné/podobné dovednosti.
 
Zdroj
https://karierko.cz/wp-content/uploads/2024/09/Pracovni-listy-pro-studenty_Skola-2.pdf
Ilustrace
Název ilustrace:
Práce snů
Odkaz:
Krátký textový popis:
V rámci této aktivity si žáci připravují půdu pro své kariérové plánování. Nejprve definují svou práci snů. Poté si o profesi zjistí a shromáždí co nejvíce informací. Zorientují se v možnostech vzdělávání a nakonec se zamyslí nad svými dovednostmi, silnými stránkami, limity. Všechny informace poté vyhodnotí a kreativně zpracují do plakátu o profesi a následně své dílo představí spolužákům. Přínosem aktivity je celý proces zjišťování a zhodnocování získaných informací. Důraz je kladen na samostatnou práci žáků. Cílem je si ujasnit, co vše musím zjišťovat a zvažovat před kariérovým plánováním a orientovat se ve zdrojích.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Rozpoznává širokou škálu vzdělávacích a pracovních příležitostí, které jsou mu otevřené (např. druhy a úrovně formálního vzdělávání, možnosti neformálního učení, druhy povolání, porovnání zaměstnání a podnikání).
 - Sestavuje si kariérový plán s využitím relevantních zdrojů ke vzdělávacím a pracovním příležitostem, s reflexí svých hodnot a možností (dovedností, silných stránek, omezení apod.), kariérový plán průběžně upravuje na základě reflexe vlastních priorit.
 - Posuzuje vztah mezi rozvojem svých dovedností a představou o kariérové cestě.
 - Reflektuje své horizonty a jejich rozšiřování (představy o vlastních možnostech a limitech v dalším vzdělávání a světě práce, možná znevýhodnění, stereotypy atd.).
 - V modelových situacích se rozhoduje, jaké příležitosti využije pro svou preferovanou budoucnost, a kriticky zhodnotí vlivy na svoje rozhodování (rodiny, komunity, společnosti atd.).
 
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
Zpracování kariérového plánu na základě struktury v pracovním listu.
Při zpracování zpracování kariérového plánu využívá žák v rámci pracovního listu různé zdroje - portfolio vedené během školní docházky, důkazy svých dovedností, pracuje s dalšími různými zdroji (zpětné vazby od blízkých osob, inspirace ze svého blízkého okolí, apod.)
Představení kreativního zpracování (esej, koláž, drama, apod.) oblastí světa práce a vlivu na kariérovém rozhodování. Učitel nabídne žákům různé formy kreativního zpracování a vhodné prezentace světa práce a vlivu na kariérové rozhodování (esej, koláž, drama, apod.) a při vyhodnocování se zaměří na uvědomování, reflexi, přijímání a poskytování zpětné vazby
Zpracování souboru informačních zdrojů v oblasti vzdělávání a práce v rámci svého kariérového portfolia. Informační zdroje zpracovává na základě kritérií - relevantní vztah k jeho kariérovému plánu, aktuálnost, ovlivnění stereotypy apod. Připraví si informace o jednom vybraném povolání a vybraných vzdělávacích příležitostech (např. s využitím portálu Infoabsolvent, Národní soustavy povolání informace a dalšími zdroji).
Při zpracování kariérového plánu využívá žák v rámci pracovního listu různé zdroje - portfolio vedené během školní docházky, důkazy svých dovedností, pracuje s dalšími různými zdroji (zpětné vazby od blízkých osob, inspirace ze svého blízkého okolí, apod.). Na základě kritérií zpracuje informační zdroje - relevantní vztah k jeho kariérovému plánu, aktuálnost, ovlivnění stereotypy apod. Kariérový plán zařadí do portfolia, vyznačí vazby se svým školním sebehodnocením, s důkazy jeho dovedností, informačními zdroji apod., je vhodné podpořit žáky v průběžné úpravě plánu a podpořit je v rozšiřování jejich horizontů (překonat stereotypy, vlastní limity apod.)
Další příklady aktivit:
Různorodé aktivity mapování světa práce současného světa práce a vlastních příležitostí.
Pátrací hra “Stopujeme ženy naší historie” Hra sestává ze stručných informací o každém z navštívených míst a jeho významu pro dějiny české ženské emancipace, z indicií pro další cestu a z otázek, jejichž správné odpovědi pomohou s vyluštěním závěrečného hesla. Reflexe: Jak překonávat stereotypy spojené s kariérovou cestou.
Příklady vyhodnocení:
- Kariérový plán zařadí do portfolia, vyznačí vazby se svým školním sebehodnocením, s důkazy jeho dovedností, infomačními zdroji apod., je vhodné podpořit žáky v průběžné úpravě plánu a podpořit je v rozšíření jejich horizontů (překonat stereotypy, vlastní limity apod.)
 - Při ověření preferovat sebehodnocení před jinými formami hodnocení (podpora žáka v přebírání odpovědnosti za kariérové plánování)
 
Zdroje:
https://aa.ecn.cz/img_upload/8b47a03bf445e4c3031ce326c68558ae/volba_povolani_bez_predsudku_1.pdf
https://clanky.rvp.cz/clanek/22675/ONLINE-KARIEROVE-PORTFOLIO-JAKO-SOUCAST-SKOLNIHO-KURIKULA.html
Ilustrace
Název ilustrace:
Den otevřených dveří
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci si volí vzdělávací příležitosti a připraví se na Den otevřených dveří na vybrané SŠ. Aktivita podporuje žáky a žákyně v plánování vlastní vzdělávací cesty. Zvědomuje kritéria pro kariérové rozhodování a využití získaných informací pro další plánování.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Rozpoznává na příkladech vzdělávací a pracovní příležitosti, které jsou mu otevřené.