Rozpoznává relevantní vzdělávací a pracovní příležitosti pro své kariérové plánování.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- zkouší popsat vybrané druhy pracovních činností a své preference
- plánuje kroky k rozvoji svých zájmů
- na základě svých zkušeností pojmenuje své silné stránky, příležitosti k rozvoji
- ze své zkušenosti popíše, co usnadňuje rozhodování v běžných životních situacích (kdo je zapojený do rozhodování, kdo mu pomáhá, jaké využívá strategie, jak pracuje se změnou, náhodou a nejistotou)
Ilustrace
Krátký textový popis:
“Rodkomen vzdělání a povolání v rodině”
Cíl
Prozkoumat, jak je při výběru preferované profesní dráhy ovlivňují rodinné vzorce a hodnoty.
Postup
Zadání aktivity může probíhat ve třídě na základě předchozí přípravy, případně jako domácí úloha ve spolupráci s rodiči. Žáci mají za úkol zmapovat, jaké mají vzdělání a v jakých zaměstnáních pracovali/pracují členové širší rodiny.
Otázky ke zmapování
Jaká vzdělání a povolání se vyskytují v širší rodině? Jaké je převládající pracovní prostředí rodiny, popř. konkrétního člena rodiny, kterého považuje za svůj vzor či inspiraci pro rozhodování.
Reflexe probíhá ve skupinách na základě následujících otázek.
• Kdo tě nejvíce inspiruje ve tvém profesním směřování v rodině? Proč?
• Co si myslíš, jaký postoj k práci měli tvoji rodiče (co si myslí o práci)? Jaké měli
neuskutečněné pracovní sny?
• Jaká očekávání měla/má tvoje rodina ve vztahu k tvému profesnímu rozhodování?
• Co na rozhovoru v rodině o tvé profesní budoucnosti oceňuješ/jsi oceňoval/a?
Co potřebuješ/jsi potřeboval/a změnit, aby ses cítil/a lépe?
Zdroj Sbornik_IKAP1
Úroveň: Na cestě
Popis:
- rozpoznává dovednosti a vědomosti, které budou pro jeho představu o budoucím povolání klíčové, a reflektuje jak se zaměřuje na jejich rozvoj
- diskutuje, jak na základě vlastních priorit nalezl vybrané relevantní zdroje k vzdělávacím a pracovním příležitostem
- seznamuje se s různými vlivy na kariérové rozhodování
- zkouší si posuzovat kariérové příležitosti z ohledem na vlastní priority a úroveň rozvoje relevantních kompetencí
- v modelových situacích získává zkušenost s možnostmi překonání různých omezení a stereotypů
Ilustrace
Krátký textový popis:
“Výběr směru podle znalostí a předpokladů”
Žáci si zmapují znalosti a dovednosti získané ve volnočasových aktivitách, v domácnosti a jinde. Ke každé činnosti/aktivitě přiřadí znalosti a dovednosti, které využili nebo se naučili.
Zamyslí se, v jakých profesích/odvětvích dané dovednosti využijí.
Poté se mohou zamyslet nad preferovanou profesní oblastí podle následujících kritérií.
- náplň profese - co budu v reálu pak v dané profesi dělat, jak bude vypadat moje každodenní rutina;
- pracovní podmínky v dané profesi - je to práce na směny, nebo flexibilní pracovní doba, práce
- požadované vzdělání - jakou školu je dobré vystudovat nebo jaké kurzy si mám udělat;
- vyhlídky do budoucna - bude tu tato profese i za 10 let?;
- v jakých firmách a oblastech se mohu po studiu uplatnit (korporátní firmy, neziskovky, státní správa
- atd.);
- vhodné dovednosti pro danou pozici;
- v jakých dalších profesích mohu uplatňovat stejné/podobné dovednosti.
Zdroj
https://karierko.cz/wp-content/uploads/2024/09/Pracovni-listy-pro-studenty_Skola-2.pdf
Úroveň: Splněno
Popis:
- Rozpoznává širokou škálu vzdělávacích a pracovních příležitostí, které jsou mu otevřené (např. druhy a úrovně formálního vzdělávání, možnosti neformálního učení, druhy povolání, porovnání zaměstnání a podnikání).
- Sestavuje si kariérový plán s využitím relevantních zdrojů ke vzdělávacím a pracovním příležitostem, s reflexí svých hodnot a možností (dovedností, silných stránek, omezení apod.), kariérový plán průběžně upravuje na základě reflexe vlastních priorit.
- Posuzuje vztah mezi rozvojem svých dovedností a představou o kariérové cestě.
- Reflektuje své horizonty a jejich rozšiřování (představy o vlastních možnostech a limitech v dalším vzdělávání a světě práce, možná znevýhodnění, stereotypy atd.).
- V modelových situacích se rozhoduje, jaké příležitosti využije pro svou preferovanou budoucnost, a kriticky zhodnotí vlivy na svoje rozhodování (rodiny, komunity, společnosti atd.).
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Rozpoznává na příkladech vzdělávací a pracovní příležitosti, které jsou mu otevřené.