Rozpoznává relevantní vzdělávací a pracovní příležitosti pro své kariérové plánování.

CSP-OSV-003-ZV9-013
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • zkouší popsat vybrané druhy pracovních činností a své preference
  • plánuje kroky k rozvoji svých zájmů 
  • na základě svých zkušeností pojmenuje své silné stránky, příležitosti k rozvoji
  • ze své zkušenosti popíše, co usnadňuje rozhodování v běžných životních situacích (kdo je zapojený do rozhodování, kdo mu pomáhá, jaké využívá strategie, jak pracuje se změnou, náhodou a nejistotou)

Ilustrace

Krátký textový popis:

“Rodkomen vzdělání a povolání v rodině”

Cíl 

Prozkoumat, jak je při výběru preferované profesní dráhy ovlivňují rodinné vzorce a hodnoty. 

Postup

Zadání aktivity může probíhat ve třídě na základě předchozí přípravy, případně jako domácí úloha ve spolupráci s rodiči. Žáci mají za úkol zmapovat, jaké mají vzdělání a v jakých zaměstnáních pracovali/pracují členové širší rodiny. 

Otázky ke zmapování

Jaká vzdělání a povolání se vyskytují v širší rodině? Jaké je převládající pracovní prostředí rodiny, popř. konkrétního člena rodiny, kterého považuje za svůj vzor či inspiraci pro rozhodování. 

 

Reflexe probíhá ve skupinách na základě následujících otázek.

• Kdo tě nejvíce inspiruje ve tvém profesním směřování v rodině? Proč?

• Co si myslíš, jaký postoj k práci měli tvoji rodiče (co si myslí o práci)? Jaké měli 

neuskutečněné pracovní sny?

• Jaká očekávání měla/má tvoje rodina ve vztahu k tvému profesnímu rozhodování?

• Co na rozhovoru v rodině o tvé profesní budoucnosti oceňuješ/jsi oceňoval/a? 

Co potřebuješ/jsi potřeboval/a změnit, aby ses cítil/a lépe?

 

Zdroj Sbornik_IKAP1


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • rozpoznává dovednosti a vědomosti, které budou pro jeho představu o budoucím povolání klíčové, a reflektuje jak se zaměřuje na jejich rozvoj
  • diskutuje, jak na základě vlastních priorit nalezl vybrané relevantní zdroje k vzdělávacím a pracovním příležitostem
  • seznamuje se s různými vlivy na kariérové rozhodování
  • zkouší si posuzovat kariérové příležitosti z ohledem na vlastní priority a úroveň rozvoje relevantních kompetencí  
  • v modelových situacích získává zkušenost s možnostmi překonání různých omezení a stereotypů 

Ilustrace

Krátký textový popis:

“Výběr směru podle znalostí a předpokladů”

Žáci si zmapují znalosti a dovednosti získané ve volnočasových aktivitách, v domácnosti a jinde. Ke každé činnosti/aktivitě přiřadí znalosti a dovednosti, které využili nebo se naučili.  

Zamyslí se, v jakých profesích/odvětvích dané dovednosti využijí. 

Poté se mohou zamyslet nad preferovanou profesní oblastí podle následujících kritérií.

  • náplň profese - co budu v reálu pak v dané profesi dělat, jak bude vypadat moje každodenní rutina;
  • pracovní podmínky v dané profesi - je to práce na směny, nebo flexibilní pracovní doba, práce
  • požadované vzdělání - jakou školu je dobré vystudovat nebo jaké kurzy si mám udělat;
  • vyhlídky do budoucna - bude tu tato profese i za 10 let?;
  • v jakých firmách a oblastech se mohu po studiu uplatnit (korporátní firmy, neziskovky, státní správa
  • atd.);
  • vhodné dovednosti pro danou pozici;
  • v jakých dalších profesích mohu uplatňovat stejné/podobné dovednosti.

Zdroj

https://karierko.cz/wp-content/uploads/2024/09/Pracovni-listy-pro-studenty_Skola-2.pdf

 

 


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Rozpoznává širokou škálu vzdělávacích a pracovních příležitostí, které jsou mu otevřené (např. druhy a úrovně formálního vzdělávání, možnosti neformálního učení, druhy povolání, porovnání zaměstnání a podnikání).
  • Sestavuje si kariérový plán s využitím relevantních zdrojů ke vzdělávacím a pracovním příležitostem, s reflexí svých hodnot a možností (dovedností, silných stránek, omezení apod.), kariérový plán průběžně upravuje na základě reflexe vlastních priorit.
  • Posuzuje vztah mezi rozvojem svých dovedností a představou o kariérové cestě. 
  • Reflektuje své horizonty a jejich rozšiřování (představy o vlastních možnostech a limitech v dalším vzdělávání a světě práce, možná znevýhodnění, stereotypy atd.).
  • V modelových situacích se rozhoduje, jaké příležitosti využije pro svou preferovanou budoucnost, a kriticky zhodnotí vlivy na svoje rozhodování (rodiny, komunity, společnosti atd.).

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Rozpoznává na příkladech vzdělávací a pracovní příležitosti, které jsou mu otevřené.