Dodržuje základní pravidla jednoduchých her a soutěží, adekvátně reaguje na zjevné přestupky.

CZB-TEV-002-ZV5-007

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • seznamuje se se základními pravidly her a soutěží 

Ilustrace

Krátký textový popis:

  • seznamuje se se základními pravidly přehazované při nácviku herních dovedností
  • simulací hry přehazované se za pomocí komentáře učitele seznamuje se základními pravidly
  • Organizace: Při nácviku herních činností učitel upozorňuje na pravidla. Učitel zorganizuje zjednodušenou hru a na ukázkách žáci zkouší aplikovat pravidla.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • zná základní pravidla her a soutěží 
  • rozlišuje základní porušení pravidel

Ilustrace

Krátký textový popis:

  • zná základní pravidla přehazované
  • rozlišuje základní porušení pravidel ve hře
  • Organizace: Učitel zorganizuje hru a žáci aplikují pravidla. 

Ilustrace

Název ilustrace:

Miniházená

Odkaz:

Krátký textový popis:

Cílem této aktivity je širší zapojení žáků do kontroly dodržování a interpretace pravidel sportovní hry miniházená. Žáci postupně procházejí nejen samotnou znalostní úrovní pravidel, ale i úrovní pochopení, aplikace a analýzy. Přidanou hodnotou aktivity je, že žáci přebírají zodpovědnost díky vzájemnému vysvětlování pravidel a společnému vysvětlování důležitosti jejich dodržování. S pravidly jako obsahem tak pracují na několika kognitivních úrovních, což přináší efektivnější upevnění této znalosti ve struktuře jejich vědění. Principiálně lze potom tuto aktivitu aplikovat i u jiných sportovních her a soutěží.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Dodržuje pravidla her a soutěží a chová se v duchu fair play. 
  • Uvede a vysvětlí, k jakému porušení pravidel došlo. 
  • Sleduje hru či soutěž a upozorňuje na porušení pravidel.

Ilustrace

Krátký textový popis:

  • sleduje hru, soutěž a upozorňuje na porušení pravidel (např. předčasné vyběhnutí, nesprávné předání štafety dalšímu žákovi, nesplnění pohybového úkolu, porušení pravidel – faul) 
  • uvede a vysvětlí, k jakému poručení pravidel došlo 
  • osvojovaná pravidla dodržuje a chová se v duchu fair-play 
  • Podmínky: Realizuje se v rámci týmových her a soutěží. 

    Učitel sleduje, hodnotí a poskytuje zpětnou vazbu:  

    • správné označení porušení pravidel 
    • vhodné vysvětlení (svými slovy) pravidla, které bylo porušeno 
    • zda si žák uvědomuje význam a důležitost pravidel ve hře, dodržuje je a chová se v duchu fair-play 

Ilustrace

Název ilustrace:

Vybíjená

Odkaz:

Krátký textový popis:

Následující aktivita je vlastně takovou doplňkovou činností při hraní vybrané (sportovní) hry ve vyučovací jednotce, která zvyšuje kognitivní zapojení a aktivizaci žáků nad rámec hraní samotného. V dalším popisu jej budeme demonstrovat na příkladu vybíjené, ale celý koncept je konstruován tak, aby jej bylo s drobnými modifikacemi možno použít i u jakékoliv jiné hry. Inspirací k vytvoření této aktivity byli sami žáci, neboť řada z nich měla vždycky silnou potřebu vyjadřovat se k průběhu a rozhodování hry, jíž přihlíželi v roli diváka (bez ohledu na to, zda rozhodoval učitel nebo spolužák), což ovšem v té živelné podobě způsobovalo často komplikace a chaos v jejím průběhu. Tato aktivita tomu potom vracela určitý řád a pořádek. Přidanou hodnotou aktivity je, že žáci přebírají zodpovědnost díky participaci na dohlížení dodržování pravidel hry a fair play.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Dodržuje základní pravidla jednoduchých her a soutěží.