Dodržuje základní pravidla jednoduchých her a soutěží, adekvátně reaguje na zjevné přestupky.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- seznamuje se se základními pravidly her a soutěží
Ilustrace
Krátký textový popis:
- seznamuje se se základními pravidly přehazované při nácviku herních dovedností
- simulací hry přehazované se za pomocí komentáře učitele seznamuje se základními pravidly
Organizace: Při nácviku herních činností učitel upozorňuje na pravidla. Učitel zorganizuje zjednodušenou hru a na ukázkách žáci zkouší aplikovat pravidla.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- zná základní pravidla her a soutěží
- rozlišuje základní porušení pravidel
Ilustrace
Krátký textový popis:
- zná základní pravidla přehazované
- rozlišuje základní porušení pravidel ve hře
Organizace: Učitel zorganizuje hru a žáci aplikují pravidla.
Ilustrace
Název ilustrace:
Miniházená
Odkaz:
Krátký textový popis:
Cílem této aktivity je širší zapojení žáků do kontroly dodržování a interpretace pravidel sportovní hry miniházená. Žáci postupně procházejí nejen samotnou znalostní úrovní pravidel, ale i úrovní pochopení, aplikace a analýzy. Přidanou hodnotou aktivity je, že žáci přebírají zodpovědnost díky vzájemnému vysvětlování pravidel a společnému vysvětlování důležitosti jejich dodržování. S pravidly jako obsahem tak pracují na několika kognitivních úrovních, což přináší efektivnější upevnění této znalosti ve struktuře jejich vědění. Principiálně lze potom tuto aktivitu aplikovat i u jiných sportovních her a soutěží.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Dodržuje pravidla her a soutěží a chová se v duchu fair play.
- Uvede a vysvětlí, k jakému porušení pravidel došlo.
- Sleduje hru či soutěž a upozorňuje na porušení pravidel.
Ilustrace
Krátký textový popis:
- sleduje hru, soutěž a upozorňuje na porušení pravidel (např. předčasné vyběhnutí, nesprávné předání štafety dalšímu žákovi, nesplnění pohybového úkolu, porušení pravidel – faul)
- uvede a vysvětlí, k jakému poručení pravidel došlo
- osvojovaná pravidla dodržuje a chová se v duchu fair-play
- správné označení porušení pravidel
- vhodné vysvětlení (svými slovy) pravidla, které bylo porušeno
- zda si žák uvědomuje význam a důležitost pravidel ve hře, dodržuje je a chová se v duchu fair-play
Podmínky: Realizuje se v rámci týmových her a soutěží.
Učitel sleduje, hodnotí a poskytuje zpětnou vazbu:
Ilustrace
Název ilustrace:
Vybíjená
Odkaz:
Krátký textový popis:
Následující aktivita je vlastně takovou doplňkovou činností při hraní vybrané (sportovní) hry ve vyučovací jednotce, která zvyšuje kognitivní zapojení a aktivizaci žáků nad rámec hraní samotného. V dalším popisu jej budeme demonstrovat na příkladu vybíjené, ale celý koncept je konstruován tak, aby jej bylo s drobnými modifikacemi možno použít i u jakékoliv jiné hry. Inspirací k vytvoření této aktivity byli sami žáci, neboť řada z nich měla vždycky silnou potřebu vyjadřovat se k průběhu a rozhodování hry, jíž přihlíželi v roli diváka (bez ohledu na to, zda rozhodoval učitel nebo spolužák), což ovšem v té živelné podobě způsobovalo často komplikace a chaos v jejím průběhu. Tato aktivita tomu potom vracela určitý řád a pořádek. Přidanou hodnotou aktivity je, že žáci přebírají zodpovědnost díky participaci na dohlížení dodržování pravidel hry a fair play.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Dodržuje základní pravidla jednoduchých her a soutěží.