Používá osvojované tělocvičné názvosloví, správně reaguje na pokyny, povely, smluvená gesta a signály, samostatně řídí skupinu při pohybové činnosti.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- reaguje na pokyny, povely a signály spojenými s pohybovou činností
Ilustrace
Krátký textový popis:
- reaguje na pokyny, povely a signály při rozcvičení před pohybovou činností
- předvádí cviky dle pokynů a ukázky
Organizace: Učitel předvádí cviky a dává žákům pokyny.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- rozumí a pojmenuje pokyny, povely a signály spojené s pohybovou činností
Ilustrace
Krátký textový popis:
- předvádí cviky dle pokynů
- používá správné názvosloví cvičení
Organizace: Učitel nechává žáky postupně předvádět cviky, předcvičovat ostatním žákům a pojmenovávat cviky.
Ilustrace
Název ilustrace:
Komunikace ve volejbale
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci rozumí, správně pojmenují a reagují na klíčové pokyny, povely a signály spojené s volejbalovou hrou, včetně rozhodcovských gest. Díky tomu si rozvíjejí pozornost, rychlé rozhodování a efektivní komunikaci a spolupráci na hřišti, což jim pomáhá uplatňovat osvojené pohybové dovednosti v týmové hře.
Aktivita je provázaná s postupným dlouhodobým nácvikem herních dovedností a porozuměním pravidlům volejbalu.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Sestaví a vede krátké rozcvičení s ohledem na následující pohybovou činnost.
- Používá správné tělocvičné názvosloví.
- Organizuje skupinu, dává instrukce, kontroluje a opravuje provedení cvičení spolužáků.
Ilustrace
Krátký textový popis:
- sestaví a vede krátké rozcvičení s ohledem na následující pohybovou činnost
- používá správné názvosloví cvičení
- organizuje skupinu, dává instrukce, kontroluje a opravuje provedení cvičení spolužáků
- volbu adekvátních cviků s ohledem na aktivitu, která bude následovat (znalost efektu konkrétních cviků)
- použití správného názvosloví cvičení a její aktivní používání při cvičení
- soulad předváděného pohybu a slovního popisu
- organizaci skupiny
- zda žák zaznamenává a je schopen korekce chyb u sebe i ostatních
- zda žák identifikuje, které části těla procvičuje a rozumí smyslu daného cvičení
- iniciativu při organizaci činností, komunikaci a zpětnou vazbu ve skupině
Podmínky:
Realizuje se v tělocvičně nebo jiném vhodném prostředí, kde je předcvičujícího dobře slyšet.
Učitel sleduje, hodnotí a poskytuje zpětnou vazbu:
Pozn. Cílem je propojit teoretické znalosti s jejich praktickým využitím a rozvojem klíčových kompetencí – aby žáci pochopili funkci jednotlivých svalových skupin a význam jejich posilování/protahování pro udržení zdravého pohybového aparátu, uvědomili si specifičnost tělocvičného názvosloví a jeho význam pro přesnou komunikaci a bezpečné provádění pohybu a posílili schopnost konstruktivní komunikace a zpětné vazby ve skupině.
Ilustrace
Název ilustrace:
Skupinová rozcvička
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci sestaví a povedou krátké rozcvičení s ohledem na následující pohybovou činnost. Budou používat správné názvosloví, organizovat skupinu, dávat jasné instrukce, kontrolovat a korigovat provedení cviků u sebe i u spolužáků. Zároveň budou rozumět smyslu a efektu jednotlivých cviků a prokážou iniciativu v komunikaci a vedení.
Smyslem této aktivity je u žáků podpořit zodpovědnost za vlastní přípravu před jakoukoli pohybovou činností nejen v tělesné výchově.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Reaguje správně na základní pokyny, povely, signály a vykonává podle nich individuální i týmovou pohybovou činnost.