Dodržuje základní pravidla her a soutěží, označí přestupky proti herním či soutěžním pravidlům a vysvětlí, v čem došlo k jejich porušení.

Úroveň: Na začátku
Popis:
- seznamuje se se základními pravidly her a soutěží
Ilustrace
Krátký textový popis:
- seznamuje se se základními pravidly basketbalu při nácviku herních dovedností (např. pravidla driblinku při jeho nácviku)
- na základě ukázky basketbalového utkání se za pomocí komentáře učitele seznamuje se základními pravidly
Organizace: Při nácviku herních činností učitel upozorňuje na pravidla. Učitel zorganizuje zjednodušenou basketbalovou hru a žáci zkouší aplikovat pravidla. Případně učitel přehraje a komentuje videoukázku basketbalového utkání (může být realizováno před zahájením celého tématu v běžné třídě ještě před přesunem do tělocvičny nebo s využitím přenosného projektoru v tělocvičně).
Úroveň: Na cestě
Popis:
- zná základní pravidla osvojovaných her a soutěží
- rozlišuje základní porušení pravidel
Ilustrace
Krátký textový popis:
- zná základní pravidla basketbalu
- rozlišuje základní porušení pravidel (při nácviku, při zjednodušené hře)
Organizace: Při nácviku herních činností učitel upozorňuje na pravidla. Učitel zorganizuje zjednodušenou basketbalovou hru a žáci aplikují pravidla.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Dodržuje pravidla her a soutěží a chová se v duchu fair play.
- Uvede a vysvětlí, k jakému porušení pravidel došlo.
- Sleduje hru či soutěž a upozorňuje na porušení pravidel.
Ilustrace
Krátký textový popis:
- označí porušení pravidel hry, soutěže
- vysvětlí, k jakému porušení pravidel došlo
Podmínky:
- Dvě družstva hrají utkání a žáci sami hru řídí. Právě nehrající žáci sledují hru konkrétního družstva a zaznamenávají všechny přestupky proti pravidlům. (Učitel zasahuje jen v případě, že se nemohou dohodnout.)
- Před výměnou hráčů jsou přestupky pojmenovány a zhodnoceny.
Učitel sleduje, hodnotí a poskytuje zpětnou vazbu:
- znalost pravidel realizované hry nebo soutěže
- schopnost rozpoznat porušení pravidel během hry
- správnost pojmenování konkrétních přestupků proti pravidlům
- argumentace, proč dané jednání porušuje pravidla
- zda došlo při opakované hře k menšímu počtu porušení pravidel
- reakce jednotlivců na změny v pravidlech během hry
- uvědomění si významu daných pravidel
Pozn. Cílem je, aby si žák uvědomoval význam a důležitost dodržování pravidel a aplikoval tuto znalost i do běžného života.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Zná a dodržuje základní pravidla her a soutěží, rozpozná, když dojde k jejich porušení.