Dodržuje základní pravidla her a soutěží, označí přestupky proti herním či soutěžním pravidlům a vysvětlí, v čem došlo k jejich porušení.

CZB-TEV-002-ZV9-007
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • seznamuje se se základními pravidly her a soutěží 

 

 

Ilustrace

Krátký textový popis:

  • seznamuje se se základními pravidly basketbalu při nácviku herních dovedností (např. pravidla driblinku při jeho nácviku)
  • na základě ukázky basketbalového utkání se za pomocí komentáře učitele seznamuje se základními pravidly

Organizace: Při nácviku herních činností učitel upozorňuje na pravidla. Učitel zorganizuje zjednodušenou basketbalovou hru a žáci zkouší aplikovat pravidla. Případně učitel přehraje a komentuje videoukázku basketbalového utkání (může být realizováno před zahájením celého tématu v běžné třídě ještě před přesunem do tělocvičny nebo s využitím přenosného projektoru v tělocvičně).


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • zná základní pravidla osvojovaných her a soutěží 
  • rozlišuje základní porušení pravidel

 

 

Ilustrace

Krátký textový popis:

  • zná základní pravidla basketbalu
  • rozlišuje základní porušení pravidel (při nácviku, při zjednodušené hře)

Organizace: Při nácviku herních činností učitel upozorňuje na pravidla. Učitel zorganizuje zjednodušenou basketbalovou hru a žáci aplikují pravidla. 


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Dodržuje pravidla her a soutěží a chová se v duchu fair play. 
  • Uvede a vysvětlí, k jakému porušení pravidel došlo. 
  • Sleduje hru či soutěž a upozorňuje na porušení pravidel.

Ilustrace

Krátký textový popis:

  • označí porušení pravidel hry, soutěže
  • vysvětlí, k jakému porušení pravidel došlo

Podmínky:

  • Dvě družstva hrají utkání a žáci sami hru řídí. Právě nehrající žáci sledují hru konkrétního družstva a zaznamenávají všechny přestupky proti pravidlům. (Učitel zasahuje jen v případě, že se nemohou dohodnout.)
  • Před výměnou hráčů jsou přestupky pojmenovány a zhodnoceny.

Učitel sleduje, hodnotí a poskytuje zpětnou vazbu:  

  • znalost pravidel realizované hry nebo soutěže
  • schopnost rozpoznat porušení pravidel během hry 
  • správnost pojmenování konkrétních přestupků proti pravidlům
  • argumentace, proč dané jednání porušuje pravidla 
  • zda došlo při opakované hře k menšímu počtu porušení pravidel
  • reakce jednotlivců na změny v pravidlech během hry
  • uvědomění si významu daných pravidel

Pozn. Cílem je, aby si žák uvědomoval význam a důležitost dodržování pravidel a aplikoval tuto znalost i do běžného života.  

 


Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Zná a dodržuje základní pravidla her a soutěží, rozpozná, když dojde k jejich porušení.