Spolupracuje při organizaci prostoru a pohybových činností ve známých i méně známých prostorech určených pro realizaci pohybových činností.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- seznamuje se s konkrétním prostorem pro realizaci pohybových dovedností
- sleduje přípravu na pohybovou činnost v oblasti materiální, fyziologické a mentální
Ilustrace
Krátký textový popis:
žák sleduje a názorně se seznamuje (s ukázkami a koordinací učitele) s přípravou na pohybovou činnost v oblasti:
- materiální: příprava prostoru, potřebného náčiní či nářadí a pomůcek (př. florbal - florbalové hole, branky, mantinely, prevence rizik - např. vyčnívající lavičky apod.)
- fyziologické: zahřátí svalů a rozcvičení celého těla (celkové a také zaměřené na připravovanou pohybovou činnost), dynamický strečink
- mentální: uvědomění si smyslu pohybové činnosti a její význam pro zdraví a rozvoj těla, motivace k pohybové činnosti, případné překonání obav
Organizace: Učitel ukazuje žákům vhodnou přípravu na pohybovou činnosti a koordinuje žáky.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- zvažuje vhodnost přípravy konkrétního prostoru pro realizaci pohybových dovedností
- uvažuje a plánuje přípravu na pohybovou činnost v oblasti materiální, fyziologické a mentální
Ilustrace
Krátký textový popis:
žák zvažuje, plánuje a předvede přípravu na pohybovou činnost v oblasti:
- materiální: příprava prostoru, potřebného náčiní či nářadí a pomůcek (př. florbal - florbalové hole, branky, mantinely, prevence rizik - např. vyčnívající lavičky apod.)
- fyziologické: zahřátí svalů a rozcvičení celého těla (celkové a také zaměřené na připravovanou pohybovou činnost), dynamický strečink
- mentální: uvědomění si smyslu pohybové činnosti a její význam pro zdraví a rozvoj těla, motivace k pohybové činnosti, případné překonání obav
Organizace: Učitel dává prostor žákům naplánovat a předvést přípravu na pohybovou činnost (rozcvička vedená žáky, příprava potřebných pomůcek skupinkami žáků, atd.).
Ilustrace
Název ilustrace:
Orientační běh
Odkaz:
Krátký textový popis:
Ilustrační příklad je zaměřen na rozvoj schopnosti žáků spolupracovat při organizaci pohybových aktivit v různých prostorách. Prostřednictvím orientačního běhu v prostředí školy a jejího okolí se žáci učí připravovat a organizovat pohybovou aktivitu nejen pro sebe, ale i pro spolužáky. Aktivita navazuje na předchozí práci s mapou a základními orientačními dovednostmi, které si žáci osvojili při výuce zeměpisu a v rámci školních výletů.
Přestože žáci již mají zkušenosti s orientací podle mapy ve známém prostředí školního areálu, v tomto ilustračním příkladu posouvají své dovednosti na vyšší úroveň tím, že sami organizují celou aktivitu od přípravy prostoru, rozmístění kontrol až po realizaci orientačního běhu pro své spolužáky. Tím se učí spolupracovat při organizaci pohybových činností jak ve známém prostředí školy, tak i v méně známém okolí (park, les, okolí školy).
Úroveň: Splněno
Popis:
- Spolupracuje při organizaci pohybových činností s ohledem na konkrétní prostor pro realizaci pohybových dovedností.
- Podílí se na materiální, fyziologické a mentální přípravě na pohybovou činnost.
Ilustrace
Krátký textový popis:
žák zvažuje, plánuje a předvede přípravu na pohybovou činnost v oblasti:
- materiální: příprava prostoru, potřebného náčiní či nářadí a pomůcek (př. florbal - florbalové hole, branky, mantinely, prevence rizik - např. vyčnívající lavičky apod.)
- fyziologické: zahřátí svalů a rozcvičení celého těla (celkové a také zaměřené na připravovanou pohybovou činnost), dynamický strečink
- mentální: uvědomění si smyslu pohybové činnosti a její význam pro zdraví a rozvoj těla, motivace k pohybové činnosti, případné překonání obav
- organizuje sportovní turnaj (př. florbal - žáci si ve vzájemné spolupráci zorganizují v rámci vyučovací jednotky turnaj, rozdělí se do srovnatelných týmů, odhadnou potřebný čas utkání vzhledem k délce vyučovací jednotky, vymyslí systém turnaje, atd.)
- dohlíží na základní pravidla dané sportovní hry (žáci si vyzkouší postupně funkci rozhodčího)
- označí a upozorní na přestupky proti herním či soutěžním pravidlům a vysvětlí, v čem došlo k jejich porušení (žáci při zahlášení porušení pravidel jsou sami schopni identifikovat přestupek)
žáci mohou zorganizovat turnaj mezi třídami
- zajistí realizaci a propagaci turnaje
- vyhodnotí a propaguje na úrovni školy výsledky turnaje
Podmínky:
Připravuje se v podmínkách školy či jiného vhodného sportoviště. Pro organizaci turnaje je možné využít tematických dnů ve škole (např. sportovní den na konci školního roku apod.)
Žáci mohou k přípravě využít volný čas nebo po dohodě s jinými vyučujícími prostor v jiných vyučovacích předmětech (informatika, matematika, výtvarná výchova aj.).
K propagaci lze využít školní rozhlas, časopis, web, nástěnky.
Učitel sleduje, hodnotí a poskytuje zpětnou vazbu:
- návrh organizace (zda žáci sledují všechny potřebné aspekty pro realizaci turnaje)
- materiální, časovou a organizační přípravu
- průběh turnaje (průběh utkání, rozhodování, záznam výsledků)
- vyhodnocení výsledků (ocenění vítězů)
Ilustrace
Název ilustrace:
Školní florbalový turnaj
Odkaz:
Krátký textový popis:
Školní florbalový turnaj představuje dynamickou událost, která překračuje rámec pouhé sportovní soutěže. Žáci se zde naplno ponoří do komplexní realizace celé akce, a to prostřednictvím skupinových postupů. Turnaj posiluje pocit sounáležitosti napříč celou školní komunitou, neboť spojuje žáky různých ročníků a tříd v rámci jednoho společného zážitku.
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Spolupracuje při organizaci pohybových činností v prostorách určených pro realizaci pohybových činností.