Uplatňuje adekvátní způsoby bezpečného chování v modelových situacích ohrožení spojeného s mimořádnou událostí.

CZB-VZB-004-ZV9-014
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • rozliší varovný signál Všeobecná výstraha a další signály Požární poplach a Zkouška sirén 
  • předvede v modelové situaci základní postupy jednání v případě zaznění varovného signálu Všeobecná výstraha
  • uvede čísla linek tísňového volání (158, 150, 155, 112)
  • charakterizuje základní úkoly složek Integrovaného záchranného systému
  • popíše bezpečný odchod z domova při nařízené evakuaci 
  • vybere, co patří do evakuačního zavazadla
  • při modelové evakuaci školy postupuje podle naučených postupů

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka 

Charakterizuje základní úkoly složek Integrovaného záchranného systému. Vytvořte poster, ve kterém vytvoříte přehled o činnosti jednotlivých složek doplněný informacemi a obrazovým materiálem o konkrétních aktivitách. 

Vysvětlete systém tísňového volání. 

Využijte portál Hasičského záchranného sboru ČR https://hzscr.gov.cz/ 

Způsob ověřování

Úloha ověřuje orientaci žáka v systému ochrany na mimořádných události, kde klíčovou úlohu má Integrovaný záchranný systém. Žáci s využitím informací získaných především na portálu Hasičského záchranného sboru ČR tvoří přehled činnosti IZS doložený konkrétními aktivitami. Vytvořené postery mohou být základem pro osvojování bezpečného chování v situacích spojených s mimořádnými událostmi. 

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • rozpoznává v modelových situacích vznik mimořádné události, srozumitelně ji ohlásí, včetně lokalizace
  • rozhoduje, kdy použít prostředky individuální/improvizované ochrany
  • charakterizuje základní úkoly složek Integrovaného záchranného systému: Policie ČR (ochrana veřejného pořádku a bezpečnosti); HZS ČR (ochrana života, zdraví obyvatel a majetku před požáry a poskytování účinné pomoci při mimořádných událostech) a Zdravotnické záchranné služby (poskytování přednemocniční neodkladné péče osobám se závažným poškozením zdraví nebo osobám, které jsou v přímém ohrožení života) 
  • vyhledává informace o účasti jednotlivých složek IZS při mimořádných událostech, popisuje okolnosti a rizika konkrétních zásahů, diskutuje formy spolupráce složek IZS
  • postupuje při modelové evakuaci školy dle naučených postupů a zdůvodňuje význam dodržování těchto postupů 
  • prezentuje v modelových situacích bezpečný postup při evakuaci (aplikuje zásady nařízené evakuace, opuštění domu/bytu) 
  • uplatňuje v modelové situaci zásady správného ukrytí, vysvětlí, jak podle okolností aplikuje pravidla přežití svépomocí 
  • určuje, co patří do evakuačního zavazadla, a svůj výběr zdůvodňuje

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka 

Demonstrujte v modelové situaci ohlášení vzniku mimořádné události (např. hromadná nehoda): 

Srozumitelně ohlaste mimořádnou událost na lince tísňového volání, včetně lokalizace. 

Zdůvodněte, proč bychom nikdy neměli zneužívat volání na tísňovou linku.  

Způsob ověřování

Úloha zahrnuje ověření jedné ze základních dovedností v přípravě žáků na ochranu zdraví a bezpečí v situacích bezprostředně ohrožujících zdraví a život při mimořádných událostech. Žáci prokazují dovednosti potřebné k tomu, aby srozumitelně ohlásili mimořádnou událost, včetně její lokalizace. Zároveň ověřuje, zda si jsou žáci vědomi důsledků při zneužití volání na tísňovou linku. 

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Popíše činnost a vzájemnou spolupráci složek Integrovaného záchranného systému.
  • Uvádí příklady mimořádných událostí, diskutuje o jejich příčinách a následcích.
  • Rozezná varovný signál „Všeobecná výstraha“, další signály Požární poplach a Zkouška sirén a vysvětlí, k čemu slouží.
  • Určí a zdůvodní obsah evakuačního zavazadla. 
  • Předvede komunikaci s operátorem tísňové linky při ohlášení mimořádné události.
  • Vysvětlí právní důsledky zneužití volání na tísňovou linku.
  • Shrne rizika nerespektování výzvy k evakuaci.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Ilustrační úloha je zaměřená na ochranu zdraví a bezpečí v situacích bezprostředně ohrožujících zdraví a život při mimořádných událostech. Žáci si v modelových situacích ověřují znalosti a dovednosti potřebné k tomu, aby rozpoznali a srozumitelně ohlásili mimořádnou událost, včetně její lokalizace, správně se rozhodli, kdy použít prostředky individuální/improvizované ochrany. Prezentují bezpečný postup při evakuaci (aplikují zásady nařízené evakuace, opuštění domu/bytu a přípravy evakuačního zavazadla), uplatňují zásady správného ukrytí, vysvětlí a podle okolností aplikují pravidla přežití svépomocí. 

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Uplatňuje v modelových situacích vhodné způsoby bezpečného chování při vyhlášení mimořádné události.