Uplatňuje adekvátní způsoby bezpečného chování v modelových situacích ohrožení spojeného s mimořádnou událostí.

CZB-VZB-004-ZV9-014
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • rozliší varovný signál Všeobecná výstraha a další signály Požární poplach a Zkouška sirén 
  • předvede v modelové situaci základní postupy jednání v případě zaznění varovného signálu Všeobecná výstraha
  • uvede čísla linek tísňového volání (158, 150, 155, 112)
  • charakterizuje základní úkoly složek Integrovaného záchranného systému
  • popíše bezpečný odchod z domova při nařízené evakuaci 
  • vybere, co patří do evakuačního zavazadla
  • při modelové evakuaci školy postupuje podle naučených postupů

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka 

Charakterizuje základní úkoly složek Integrovaného záchranného systému. Vytvořte poster, ve kterém vytvoříte přehled o činnosti jednotlivých složek doplněný informacemi a obrazovým materiálem o konkrétních aktivitách. 

Vysvětlete systém tísňového volání. 

Využijte portál Hasičského záchranného sboru ČR https://hzscr.gov.cz/ 

Způsob ověřování

Úloha ověřuje orientaci žáka v systému ochrany na mimořádných události, kde klíčovou úlohu má Integrovaný záchranný systém. Žáci s využitím informací získaných především na portálu Hasičského záchranného sboru ČR tvoří přehled činnosti IZS doložený konkrétními aktivitami. Vytvořené postery mohou být základem pro osvojování bezpečného chování v situacích spojených s mimořádnými událostmi. 


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • rozpoznává v modelových situacích vznik mimořádné události, srozumitelně ji ohlásí, včetně lokalizace
  • rozhoduje, kdy použít prostředky individuální/improvizované ochrany
  • charakterizuje základní úkoly složek Integrovaného záchranného systému: Policie ČR (ochrana veřejného pořádku a bezpečnosti); HZS ČR (ochrana života, zdraví obyvatel a majetku před požáry a poskytování účinné pomoci při mimořádných událostech) a Zdravotnické záchranné služby (poskytování přednemocniční neodkladné péče osobám se závažným poškozením zdraví nebo osobám, které jsou v přímém ohrožení života) 
  • vyhledává informace o účasti jednotlivých složek IZS při mimořádných událostech, popisuje okolnosti a rizika konkrétních zásahů, diskutuje formy spolupráce složek IZS
  • postupuje při modelové evakuaci školy dle naučených postupů a zdůvodňuje význam dodržování těchto postupů 
  • prezentuje v modelových situacích bezpečný postup při evakuaci (aplikuje zásady nařízené evakuace, opuštění domu/bytu) 
  • uplatňuje v modelové situaci zásady správného ukrytí, vysvětlí, jak podle okolností aplikuje pravidla přežití svépomocí 
  • určuje, co patří do evakuačního zavazadla, a svůj výběr zdůvodňuje

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka 

Demonstrujte v modelové situaci ohlášení vzniku mimořádné události (např. hromadná nehoda): 

Srozumitelně ohlaste mimořádnou událost na lince tísňového volání, včetně lokalizace. 

Zdůvodněte, proč bychom nikdy neměli zneužívat volání na tísňovou linku.  

Způsob ověřování

Úloha zahrnuje ověření jedné ze základních dovedností v přípravě žáků na ochranu zdraví a bezpečí v situacích bezprostředně ohrožujících zdraví a život při mimořádných událostech. Žáci prokazují dovednosti potřebné k tomu, aby srozumitelně ohlásili mimořádnou událost, včetně její lokalizace. Zároveň ověřuje, zda si jsou žáci vědomi důsledků při zneužití volání na tísňovou linku. 


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Popíše činnost a vzájemnou spolupráci složek Integrovaného záchranného systému.
  • Uvádí příklady mimořádných událostí, diskutuje o jejich příčinách a následcích.
  • Rozezná varovný signál „Všeobecná výstraha“, další signály Požární poplach a Zkouška sirén a vysvětlí, k čemu slouží.
  • Určí a zdůvodní obsah evakuačního zavazadla. 
  • Předvede komunikaci s operátorem tísňové linky při ohlášení mimořádné události.
  • Vysvětlí právní důsledky zneužití volání na tísňovou linku.
  • Shrne rizika nerespektování výzvy k evakuaci.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zadání pro žáky

Jak byste se zachovali v následujících situacích?

  1. Nacházíte se v blízkosti místa nehody nákladního vozu, který převáží nebezpečnou chemickou látku. Popište postupy bezpečného chování při této mimořádné události (volání na tísňovou linku, ukrytí v nejbližší budově nebo opuštění nebezpečné oblasti - co je vhodnější v danou chvíli – dálnice/město). V rámci volání na tísňovou linku předveďte hovor s operátorem. 
  2. Uslyšíte varovný signál (audionahrávka signálu „Všeobecná výstraha“) s upozorněním, že se jedná o blížící se povodeň. Popište správné postupy chování při této mimořádné události (evakuace, opuštění obydlí). Uveďte, které složky integrovaného záchranného systému budou tuto mimořádnou událost řešit, vysvětlete jejich funkci a princip spolupráce. 
  3. Ve skupinách připravte prezentaci obsahu evakuačního zavazadla, diskutujte nad důvody zařazení jednotlivých věcí, vč. vhodných potravin. 

Popis ověřování

Úloha ověřuje znalosti a dovednosti žáků potřebné k tomu, aby rozpoznali a srozumitelně ohlásili mimořádnou událost, včetně její lokalizace, bezpečné postupovali při evakuaci (aplikuji zásady nařízené evakuace, opuštění domu/bytu a přípravy evakuačního zavazadla), uplatňovali zásady správného ukrytí, objasňují zásady přežití svépomocí. 

Osvojené způsoby chování žáků jsou ověřovány v modelových situacích (havárie s únikem nebezpečných látek, povodeň). Je možné použít audionahrávku s ukázkou signálu „Všeobecná výstraha“.

 https://www.hzscr.cz/soubor/5-vseobecna-vystraha-eletkronicka-mp3.aspx 

Žáci pracují ve skupinách. Při sestavování obsahu evakuačního zavazadla je možné předložit žákům seznam věcí, vč. potravin, ze kterých vyberou ty, které jsou v evakuačním zavazadle nezbytné, případně doplní další, a svůj výběr zdůvodní.  


Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Uplatňuje v modelových situacích vhodné způsoby bezpečného chování při vyhlášení mimořádné události.