Vybírá pro své potřeby hardware, software a způsob připojení digitálních zařízení do sítě na základě porozumění jejich vlastnostem.

INF-INF-004-ZV9-012
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Používá společné prvky ovládání v různých aplikacích a na různých zařízeních.
  • Vybírá a kombinuje různé aplikace pro řešení komplexnějších úkolů a porovnává různé možnosti.
  • Spravuje soubory - pojmenovává, ukládá, přejmenovává, maže, na různých zařízeních a rozpozná rozdíl mezi lokálně a cloudově uloženými daty.
  • Vysvětlí výhody a nevýhody práce v online a offline prostředí. Popíše výhody a nevýhody Wi-Fi a pevného připojení. 

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Vysvětlí fungování počítače z hlediska jeho základních dílů (procesor, operační paměť, úložiště/disky).
  • Volí typ (stolní počítač, notebook, tablet, chytrý telefon) počítače podle jeho využití.
  • Vysvětlí roli operačního systému při využívání počítače a zvládá základy ovládání jednoho běžně využívaného operačního systému.
  • Rozezná typ sítě, do které je zařízení připojeno, vysvětlí princip jejího fungování (LAN, Internet, WI-FI, Bluetooth, mobilní sítě).
  • Identifikuje nejčastější problémy hardware, software a počítačové sítě.
  • Získává informace o technologiích z různých zdrojů, učí se rozpoznávat nepřesné formulace a úmyslné manipulace.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Zadání pro žáky

Zajistěte bezpečné nastavení prostředí mobilního telefonu.

1. Výběr zařízení Jaký mobil nebo tablet je nejlepší pro školní práci? Jaké funkce by měl mít (výkon, úložiště, zabezpečení)?

2. Přihlášení a zabezpečení Proč používat silné heslo a dvoufázové ověření (např. SMS kód, otisk prstu, rozpoznání obličeje)? 

3. Oprávnění aplikací Jak zjistit, které aplikace opravdu potřebuješ? Jak správně nastavit oprávnění, aby aplikace neměly zbytečný přístup k tvým osobním údajům (např. fotky, poloha, mikrofon)? 

4. Ochrana před nebezpečím Jak poznáš podezřelou aplikaci? Co dělat, když aplikace požaduje příliš mnoho oprávnění? Jak chránit mobil před hackery a viry? 

5. Správa dat Proč je dobré mazat nepotřebné aplikace a pravidelně zálohovat důležitá data? 

6. Týmový úkol Vytvořte stručný návod pro spolužáky: • Jak bezpečně nastavit telefon? • Jak chránit osobní údaje? • Co dělat, když ztratíš mobil?

 

Postup ověřování

Indikátory pro posouzení, zda žák dosáhl očekávaného výsledku učení na této úrovni:

  • Vybere vhodné mobilní zařízení pro školní účely s ohledem na jeho výkon, operační systém a bezpečnostní funkce.
  • Správně nastaví oprávnění pro aplikace na mobilním zařízení, a to tak, aby aplikace měly přístup pouze k nezbytným funkcím.
  • Identifikuje rizikové aplikace a ví, jak nastavit ochranu před nebezpečnými aplikacemi nebo hrozbami.
  • Bezpečně spravuje data na mobilním zařízení a zálohuje důležitá školní data.
  • Vytvoří bezpečnostní průvodce pro spolužáky, který obsahuje doporučení pro správné nastavení mobilních zařízení a aplikací.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Popíše součinnost základních dílů počítače při běžných operacích – při spuštění programu, uložení a otevření dokumentu.
  • Volí typ a základní parametry počítače podle jeho využití.
  • Vysvětlí roli operačního systému při využívání počítače a ovládá alespoň jeden běžně využívaný operační systém pro stolní počítače a jeden pro mobilní zařízení (tablet nebo telefon).
  • Vysvětlí rámcově principy fungování LAN, internetu a mobilních sítí, zvolí vhodnou síť pro danou činnost, s porozuměním využívá World Wide Web a cloudové služby.
  • Identifikuje běžné problémy hardwaru, softwaru a počítačové sítě, ty jednoduché vyřeší, u složitějších zformuluje požadavek na podporu nebo opravu.
  • Hodnotí informace o technologiích z různých zdrojů, rozpoznává nepřesné formulace, odhaluje úmyslné manipulace a dezinformace a dokáže je vysvětlit ostatním.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Zadání pro žáky

  1. Nakreslete schéma základních dílů počítače, propojení do místní sítě (kabelové i bezdrátové) a schéma internetu včetně našeho připojení k němu.
  2. Díky porozumění fungování dílů počítače, sítě a internetu rozmyslete, které zařízení nejspíše nefunguje. Doplňte označení (písmena) otázek k příslušným dílům.
  • U stolního počítače nefungují žádné síťové služby, ukládat data na místní disk je možné.
  • Nefunguje pouze jeden web nebo jedna cloudová služba.
  • Ze všech počítačů jsou dostupné weby a cloudové služby, ne však školní síťové disky.
  • Z notebooků (a mobilů) se nedá ukládat na školní server a nefungují weby ani cloud. 
  • Ze všech typů počítačů se dají ukládat data na školní server, nefungují weby ani cloud.
  • Počítač a monitor fungují (hučí, svítí), operační systém nestartuje.

 

Postup ověřování

Indikátory pro posouzení, zda žák dosáhl očekávaného výsledku učení na této úrovni:

  • Na základě pochopení fungování počítače, místní sítě a propojení do sítě Internet dokáže identifikovat možné závady.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Vybírá pro své potřeby hardware, software, digitální zařízení a připojení do sítě na základě svých zkušeností.