Rozumí hlavním myšlenkám a některým konkrétním informacím v jednoduchých odborných textech z oblasti svého zájmu.

JJK-AJA-001-ZV9-006
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Vyhledá klíčové informace v textu o tématu, které ho zajímá. 
  • Písemně nebo ústně prokáže porozumění. 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Čtení textu - vaření

Úkol je založen na čtení jednoduchého textu z oblasti žákova zájmu. Porozumění žák prokáže odpověďmi na otázky. 

Zadání pro žáka:

Pre-reading - discuss: Do you like cooking? What can you cook?

Reading: Find key details about Tom and his cooking interests. After reading, answer the multiple-choice questions to check your understanding.

Can You Cook?

Tom loves cooking. He learned to cook when he was a child. His mother taught him how to make pasta, and now Tom is very good at it. He also enjoys baking cakes. Tom’s favourite dish is spaghetti with tomato sauce, but he also likes making pancakes for breakfast. Tom likes to cook for his friends, and every weekend, he invites them over to his house for a big meal.

Reading comprehension - Choose the correct answer.

  1. What does Tom like to cook most?
    1. Pancakes
    2. Spaghetti with tomato sauce
    3. Cakes
  2. Who taught Tom to cook?
    1. His mother
    2. His father
    3. His grandmother
  3. When does Tom invite his friends over?
    1. Every Saturday
    2. Every weekend
    3. Every day
  4. What does Tom cook for breakfast?
    1. Spaghetti
    2. Toast
    3. Pancakes
  5. Tom is good at _______.
    1. making pasta
    2. making soup
    3. making sandwiches
  6. Tom enjoys _______ for his friends.
    1. painting
    2. cooking
    3. singing

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Vyhledá si informace v textu, který odpovídá jeho úrovni a týká se tématu, které ho zajímá. 
  • Písemně nebo ústně prokáže porozumění. 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Čtení textu - festival v Anglii

Žák si přečte krátký text o nejpopulárnějším festivalu v Anglii. Na základě porozumění doplní do textu chybějící slova.

Zadání pro žáka

Pre-reading - discussion: Do you like festivals or special events? Have you ever visited a festival?

Reading: Read the text below about an interesting summer festival in the UK. 

Odkaz: https://test-english.com/reading/a2/a-really-popular-summer-festival-in-the-uk-a2-english-reading-test/

Reading comprehension: Read a text about The Edinburgh festival again. Fill in each gap with ONE word.


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Rozumí hlavním myšlenkám a některým konkrétním informacím v jednoduchých odborných textech z oblasti svého zájmu.
  • Prokáže porozumění obsahu jednoduchého textu, který se vztahuje k jeho potřebám a zájmům (např. porovnává získané informace z různých zdrojů, samostatně vyhledává informace k zadanému tématu).

Ilustrace

Krátký textový popis:

Čtení textu - dobrodružství 21. století

Žák si přečte článek o nejzajímavějších dobrodružstvích 21. století. Na základě porozumění vypracuje písemné odpovědi na otázky k textu. 

Zadání pro žáka

Pre-reading - discuss: Do you consider yourself an adventurous person? What is the biggest adventure you have experienced?

Reading: Read the text below and answer the question.

Odkaz: https://learnenglishteens.britishcouncil.org/study-break/reading-zone/b1-graded-reading/amazing-adventurers-b1

Reading comprehension - Answer the following questions:

  1. What challenge does Gerlinde Kaltenbrunner take on during her climbs?
  2. How does Meagan McGrath's South Pole adventure stand out?
  3. What is Erik Weihenmayer known for, and how does his story inspire others?