Účastní se přímého rozhovoru o tématech, která ho zajímají.

JJK-AJA-003-ZV9-014
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Zapojuje se do rozhovoru o známých tématech a dokáže klást otázky a reagovat na odpovědi, vyjádří velmi jednoduše svůj názor.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Rozhovor

Kritéria hodnocení: 

  • Obsah: Žák reaguje vhodně, klade otázky a na otázky odpovídá.
  • Jazyková správnost: Jednotlivé výměny hodnotíme po stránce lexikální (obsahové) odpovídající jazykové úrovni A1-A2, případné odchylky od jazykové správnosti nesnižují porozumění.
  • Jazyková plynulost: Žák mluví souvisle. Pauzy nebo zaváhání v řeči jsou většinou přirozené.

Žáci pracují ve dvojici, tvoří rozhovor podle zadání.

Zadání pro žáka: 

Create a dialogue with your partner about your weekend plans.

  1. Greet your partner.
  2. Ask about his/her weekend plans.
    • Example: "What are you doing this weekend?"
  3. Say something about your plans.
    • Example: “I'm going to the park with my family.”
  4.  Say goodbye.

Ilustrace očekávaného výkonu:

A1

  • Pupil 1: Hi, Alex! What are you doing this weekend?
  • Pupil 2: Hi! I'm visiting my grandparents in the countryside. What about you?
  • Pupil 1: The weather is beautiful. I'm going to the park with my family.
  • Pupil 2: That sounds fun. See you on Monday!
  • Pupil 1: See you!

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Do rozhovorů na známá témata se zapojuje většinou spontánně. 
  • Dokáže samostatně odpovídat a klást jednoduché otázky, čímž udržuje rozhovor. 
  • Jeho vyjadřování je celkově plynulejší, i když může váhat nebo chybovat v méně známých situacích, kdy potřebuje podporu.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Rozhovor

Kritéria hodnocení: 

  • Obsah: Žák reaguje vhodně, klade otázky a na otázky odpovídá.
  • Jazyková správnost: Jednotlivé výměny hodnotíme po stránce lexikální (obsahové) odpovídající jazykové úrovni A2-A2+, případné odchylky od jazykové správnosti nesnižují porozumění.
  • Jazyková plynulost: Žák mluví souvisle. Pauzy nebo zaváhání v řeči jsou většinou přirozené.

Zadání pro žáka: 

Create a dialogue with your partner about your weekend plans. Follow the steps below to guide your conversation.

  1. Greet your partner.
  2. Ask about his/her weekend plans.
  3. Tell him/her about your plans.
  4. Make a suggestion for an activity together.
  5. Say goodbye.

 Ilustrace očekávaného výkonu:

A2

  • Pupil 1: Hi, Alex! What are you doing this weekend?
  • Pupil 2: Hi! I'm going to visit my grandparents. They live in the countryside. What about you?
  • Pupil 1: That sounds fun. I'm going to the movies with my friends. We're going to see a new action film.
  • Pupil2: Cool! Do you often go to the cinema?
  • Pupil 1: Yes, I like watching movies. Do you enjoy spending time in the countryside?
  • Pupil 2: Yes, I love it. I will help my grandparents with their garden. It's very relaxing. But it is sometimes hard work. 
  • Pupil 1: I agree. What about going to the cinema with us next week?
  • Pupil 2: That's a good idea. 
  • Pupil 1: Sure! Let's plan it.
  • Pupil 2: That would be fun. See you on Monday!
  • Pupil 1: See you!

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Zapojuje do rozhovorů o známých tématech, dokáže rozhovor zahájit, udržet i ukončit. 
  • Zapojuje se aktivně a spontánně do rozhovoru, reaguje adekvátně na podněty druhých a přirozeně střídá role mluvčího a posluchače.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Rozhovor

Žák se spontánně zapojuje do rozhovorů na známá témata, rozhovor dokáže zahájit, udržet i ukončit.

Kritéria hodnocení: 

  • Obsah: Žák reaguje vhodně, klade otázky a na otázky odpovídá.
  • Jazyková správnost: Jednotlivé výměny hodnotíme po stránce lexikální (obsahové) odpovídající jazykové úrovni B1, případné odchylky od jazykové správnosti nesnižují porozumění.
  • Jazyková plynulost: Žák mluví souvisle. Pauzy nebo zaváhání v řeči jsou většinou přirozené.

Zadání pro žáka: 

Some students from a small village school are going on a trip to their capital city. Here are some activities they could do there:

  1. visiting National Museum
  2. walking along a river
  3. visiting a historical town
  4. going to an Art Gallery
  5. visiting a market
  6. going to the theater
  7. shopping

Talk together about the different activities they could do in their capital city, and say which would be most interesting.

Odkaz: https://www.kawai-juku.ac.jp/cambridge-english/pdf/20-sample-pet-04.pdf

Ilustrace očekávaného výkonu:

  • Pupil 1 (Emily): Hey, Alex! Are you excited about our trip to the capital city next week?
  • Pupil 2 (Alex): Hi, Emily! Yes, I can't wait. There are so many things we could do. What activities are you looking forward to?
  • Emily: I really want to visit the National Museum. I think it would be fascinating to learn more about our history. How about you?
  • Alex: That sounds interesting. I'd love to walk along the river. It would be so relaxing, and we could see a nice view of the city. Do you agree?
  • Emily: Absolutely! Walking along the river sounds lovely in spring. We could also visit the art gallery. I heard they have some amazing exhibitions.
  • Alex: Yes, the art gallery would be great. We could learn a lot and see some beautiful art. Do you think we should go shopping as well?
  • Emily: Definitely! Shopping in the capital city could be fun. We might find some good items. 
  • What about visiting a market?
  • Alex: Visiting a market sounds like a great idea. We could try different foods and see some crafts. What do you think about going to the theater?
  • Emily: I love the idea of going to the theater. Watching a live performance would be really exciting. Do you think we should have more school trips like this?
  • Alex: Definitely! More trips would be great. I think visiting different places can give us a lot. 
  • Where would you like to go next?
  • Emily: I'd love to visit a castle next time. It would be great to learn something more about history. What do you think?
  • Alex: I agree. What do you think we need to take for this trip?
  • Emily: We'll need comfortable clothes, some snacks, a water bottle, and definitely a camera. Do you prefer going on trips with friends or family?
  • Alex: I prefer going with friends because we always have so much fun together. What about you?
  • Emily: I enjoy trips with friends too. We can make great memories. What do you think is the best time of year to visit a city?
  • Alex: I think spring is the best time. The weather is nice, and there are flowers. I'm really looking forward to our trip!
  • Emily: Me too! It's going to be a fantastic experience.