Účastní se přímého rozhovoru o tématech, která ho zajímají.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Zapojuje se do rozhovoru o známých tématech a dokáže klást otázky a reagovat na odpovědi, vyjádří velmi jednoduše svůj názor.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Rozhovor
Kritéria hodnocení:
- Obsah: Žák reaguje vhodně, klade otázky a na otázky odpovídá.
- Jazyková správnost: Jednotlivé výměny hodnotíme po stránce lexikální (obsahové) odpovídající jazykové úrovni A1-A2, případné odchylky od jazykové správnosti nesnižují porozumění.
- Jazyková plynulost: Žák mluví souvisle. Pauzy nebo zaváhání v řeči jsou většinou přirozené.
Žáci pracují ve dvojici, tvoří rozhovor podle zadání.
Zadání pro žáka:
Create a dialogue with your partner about your weekend plans.
- Greet your partner.
- Ask about his/her weekend plans.
- Example: "What are you doing this weekend?"
- Say something about your plans.
- Example: “I'm going to the park with my family.”
- Say goodbye.
Ilustrace očekávaného výkonu:
A1
- Pupil 1: Hi, Alex! What are you doing this weekend?
- Pupil 2: Hi! I'm visiting my grandparents in the countryside. What about you?
- Pupil 1: The weather is beautiful. I'm going to the park with my family.
- Pupil 2: That sounds fun. See you on Monday!
- Pupil 1: See you!
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Do rozhovorů na známá témata se zapojuje většinou spontánně.
- Dokáže samostatně odpovídat a klást jednoduché otázky, čímž udržuje rozhovor.
- Jeho vyjadřování je celkově plynulejší, i když může váhat nebo chybovat v méně známých situacích, kdy potřebuje podporu.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Rozhovor
Kritéria hodnocení:
- Obsah: Žák reaguje vhodně, klade otázky a na otázky odpovídá.
- Jazyková správnost: Jednotlivé výměny hodnotíme po stránce lexikální (obsahové) odpovídající jazykové úrovni A2-A2+, případné odchylky od jazykové správnosti nesnižují porozumění.
- Jazyková plynulost: Žák mluví souvisle. Pauzy nebo zaváhání v řeči jsou většinou přirozené.
Zadání pro žáka:
Create a dialogue with your partner about your weekend plans. Follow the steps below to guide your conversation.
- Greet your partner.
- Ask about his/her weekend plans.
- Tell him/her about your plans.
- Make a suggestion for an activity together.
- Say goodbye.
Ilustrace očekávaného výkonu:
A2
- Pupil 1: Hi, Alex! What are you doing this weekend?
- Pupil 2: Hi! I'm going to visit my grandparents. They live in the countryside. What about you?
- Pupil 1: That sounds fun. I'm going to the movies with my friends. We're going to see a new action film.
- Pupil2: Cool! Do you often go to the cinema?
- Pupil 1: Yes, I like watching movies. Do you enjoy spending time in the countryside?
- Pupil 2: Yes, I love it. I will help my grandparents with their garden. It's very relaxing. But it is sometimes hard work.
- Pupil 1: I agree. What about going to the cinema with us next week?
- Pupil 2: That's a good idea.
- Pupil 1: Sure! Let's plan it.
- Pupil 2: That would be fun. See you on Monday!
- Pupil 1: See you!
Úroveň: Splněno
Popis:
- Zapojuje do rozhovorů o známých tématech, dokáže rozhovor zahájit, udržet i ukončit.
- Zapojuje se aktivně a spontánně do rozhovoru, reaguje adekvátně na podněty druhých a přirozeně střídá role mluvčího a posluchače.
Ilustrace
Krátký textový popis:
Rozhovor
Žák se spontánně zapojuje do rozhovorů na známá témata, rozhovor dokáže zahájit, udržet i ukončit.
Kritéria hodnocení:
- Obsah: Žák reaguje vhodně, klade otázky a na otázky odpovídá.
- Jazyková správnost: Jednotlivé výměny hodnotíme po stránce lexikální (obsahové) odpovídající jazykové úrovni B1, případné odchylky od jazykové správnosti nesnižují porozumění.
- Jazyková plynulost: Žák mluví souvisle. Pauzy nebo zaváhání v řeči jsou většinou přirozené.
Zadání pro žáka:
Some students from a small village school are going on a trip to their capital city. Here are some activities they could do there:
- visiting National Museum
- walking along a river
- visiting a historical town
- going to an Art Gallery
- visiting a market
- going to the theater
- shopping
Talk together about the different activities they could do in their capital city, and say which would be most interesting.
Odkaz: https://www.kawai-juku.ac.jp/cambridge-english/pdf/20-sample-pet-04.pdf
Ilustrace očekávaného výkonu:
- Pupil 1 (Emily): Hey, Alex! Are you excited about our trip to the capital city next week?
- Pupil 2 (Alex): Hi, Emily! Yes, I can't wait. There are so many things we could do. What activities are you looking forward to?
- Emily: I really want to visit the National Museum. I think it would be fascinating to learn more about our history. How about you?
- Alex: That sounds interesting. I'd love to walk along the river. It would be so relaxing, and we could see a nice view of the city. Do you agree?
- Emily: Absolutely! Walking along the river sounds lovely in spring. We could also visit the art gallery. I heard they have some amazing exhibitions.
- Alex: Yes, the art gallery would be great. We could learn a lot and see some beautiful art. Do you think we should go shopping as well?
- Emily: Definitely! Shopping in the capital city could be fun. We might find some good items.
- What about visiting a market?
- Alex: Visiting a market sounds like a great idea. We could try different foods and see some crafts. What do you think about going to the theater?
- Emily: I love the idea of going to the theater. Watching a live performance would be really exciting. Do you think we should have more school trips like this?
- Alex: Definitely! More trips would be great. I think visiting different places can give us a lot.
- Where would you like to go next?
- Emily: I'd love to visit a castle next time. It would be great to learn something more about history. What do you think?
- Alex: I agree. What do you think we need to take for this trip?
- Emily: We'll need comfortable clothes, some snacks, a water bottle, and definitely a camera. Do you prefer going on trips with friends or family?
- Alex: I prefer going with friends because we always have so much fun together. What about you?
- Emily: I enjoy trips with friends too. We can make great memories. What do you think is the best time of year to visit a city?
- Alex: I think spring is the best time. The weather is nice, and there are flowers. I'm really looking forward to our trip!
- Emily: Me too! It's going to be a fantastic experience.