vyjádří ústně i písemně pozvání, návrh a omluvu a na tyto podněty reaguje
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- seznamuje se s různými druhy textů, v nichž vyhledává klíčové myšlenky
- chápe a reaguje na obsah původního textu (např. pozvání, návrh, omluvu, žádost, poděkování) a vyjádří (v odpověď) vlastních názor srozumitelným způsobem
- sestaví vhodné odpovědi na různé druhy textů
- používá vhodné jazykové prostředky pro různé situace
- je schopen efektivně využít již osvojených jazykových dovedností při volbě nejvhodnějšího jazykového prostředku v konkrétní komunikační situaci.
- postupně si osvojuje psaní frází s důrazem na správnost a přesnost
- využívá osvojené fráze v situacích, jako jsou monology a dialogy, včetně cvičení zaměřených na reálné situace
- Při ústní produkci klade důraz nejen na obsah, ale i na výslovnost odpovídající dané jazykové úrovni.
- V písemné produkci reaguje na konkrétní textový podnět, například na pozvánku na oslavu narozenin či děkovný email, a formuluje odpověď tak, aby přesně reflektovala obsah původního textu.
- V ilustrativní úloze dle instrukcí napíše krátký jednoduchý text (zahrne předepsané informace, dodrží formát, užije přiměřený jazyk správným způsobem), ve kterém písemně komunikuje
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Zadání – 1. část
Přečti si pozvánku.
- Žáci si společně/s dopomocí učitele/samostatně přečtou zdrojový text a zadání úkolu a např. předpovídají možné znění psaného.
- Žáci (za dopomoci učitele) aktivizují svoji znalost slovní zásoby a gramatických struktur potřebných pro napsání zprávy pro vyjádření přijetí/odmítnutí účasti na večírek.
Zadání – 2. část
Napiš kamarádovi, že jeho pozvánku přijímáš. V reakci se vyjádři ke všem bodům z jeho zprávy.
- Žáci napíší první verzi svého krátkého textu (v případě potřeby dohledají slovní zásobu, gramatické struktury pro další/lepší vyjádření se), nebo např. vypíší klíčová slova, rozvrhnou si text, vytvoří myšlenkovou reprezentaci textu apod.
- Žáci napíší finální verzi svého krátkého textu.
Hodnocení
V textu žáci obsáhli všechny náležitosti, tj. zda s pozvánku přijímají/odmítají, zda je dovezou rodiče, nebo přijedou/přijdou sami. Popíší své oblíbené pyžamo a vyjmenují jídlo a pití, které na večírek přinesou (popřípadě doplní o jiná sdělení.
Řešení
Výsledný text odpovídá zvyklostem elektronické komunikace, reaguje na komunikačního partnera (písemně komunikuje) a je přiměřeně jazykově správný.
Ilustrativní úloha
Přečti si pozvánku a napiš kamarádovi zprávu, ve které jeho pozvánku přijmeš. Zmiň, zda s tebou má kamarád počítat. Zda tě dovezou rodiče, nebo přijedeš/přijdeš sám. Napiš, jak vypadá tvé oblíbené pyžamo a co za jídlo a pití přineseš, i cokoli dalšího, co tě napadne.
Poznámka:
Každý žák se může ocitnout v situaci, kdy potřebuje vyjádřit některou ze základních intencí, většinou ve formě ustálených a formálních frází. Schopnost používat například zdvořilostní výrazy v různých cizích jazycích zjednodušuje dorozumívání žáků v různých zemích. I elementární znalost jazyka komunikačního partnera může výrazně ulehčit další komunikaci, a to i v případě, kdy probíhá v jiném jazyce, přičemž mluvčí prokázal vstřícnost a respekt.
Při produkci respektuje žák nejen jazyková, ale i kulturní specifika dané jazykové oblasti. Tato schopnost koresponduje s očekávanými výstupy pro úroveň A2 podle SERRJ.