zprostředkuje hlavní myšlenku a/nebo klíčové informace z krátkých jednoduchých psaných textů, které se týkají osvojovaných témat

JJK-CJA-004-ZV9-019
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • seznamuje se s různými krátkými psanými texty, které se týkají osvojovaných témat
  • identifikuje hlavní myšlenky a klíčové informace
  • zpracovává a třídí si informace, srozumitelně je sdělí v ústní nebo psané podobě dalším osobám
  • předá hlavní myšlenku a klíčové informace psaného textu osobě, která neměla možnost text číst nebo mu nerozuměla či pro sdílení k další práci.
  • v ilustrativní úloze:
  • porozumí označením v tabulce, tj. žák chápe rozvržení tabulky
  • porozumí obsahu uvedených krátkých jednoduchých textů týkajících se každodenních témat 
  • odvodí z kontextu význam neznámých slov/slovních spojení (či gramatických struktur) v daných textech
  • identifikuje hlavní myšlenky a klíčová slova jednotlivých textových polí 
  • zpracuje (zde ústně) shrnutí či parafrázi přečteného
  • převypráví srozumitelně obsah přečteného druhé osobě 

empaticky reaguje na projevené neporozumění (např. reaguje na mimiku poslouchajícího, kterou posluch

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Zadání

Popiš následující tabulku druhé osobě, popř. jí/jemu vysvětli, čím se charakterizují jednotlivé slohové útvary.

 

Hodnocení

Žák popsal tabulku, popř. vysvětlil kritéria, dle kterých poznal, že text je příkladem daného slohového útvaru.

 

Řešení

Ve výsledném mluveném projevu jsou shrnuty hlavní myšlenky a klíčové informaci. Při promluvě žák adekvátně reaguje na komunikačního partnera (např. dovysvětluje, parafrázuje apod.) a je ve svém projevu přiměřeně jazykově správný.

 

Ilustrativní úloha

Popiš spolužákům/spolužákovi/spolužačce následující tabulku. Pokud to dokážeš, vysvětli i, podle čeho lze poznat, že se v příkladovém textu jedná o e-mail, pohádku atd.

 

Sample textText type

If you can come, please meet me at the train station at 4:30pm on Monday. See you soon! 

Brenda                                                                             

e-mail    

´Help!´ cried the gingerbread man and the fox ate up the gingerbread man in one big bite. So there was no 

gingerbread man for the cat or the dog or the cow or the horse or the children or the little old man or the little 

old woman. They all went home again and had nothing for their tea. 

 

fairy tale

milk /milk/ noun /U/ white liquid produced by women and other female animals, for example cows, to feed their 

babies: fresh milk, a carton of milk, milk bottle         

 

dictionary

When is the Independence Day? 

               A) July 4th      B) June 5th    C) June 4th 

 

test     

We are expecting a sunny day, with high temperatures up to 32 degrees Celsius. It could be foggy in the morning 

in the south of the country so be careful while driving …  

 

weather forecast    

Get off the bus at The Green Park. Walk around the pond to Hazel Road. Walk along until you get to the library. 

Then turn right and the Westbury School is there on the left

instructions 
200 g strawberries, a jar of jam, four loaves of white bread, 2 bottles of pear juice, 3 packets of peanuts   shopping list  

 

Poznámka:

Schopnost efektivně zprostředkovat hlavní myšlenky psaných textů je důležitým aspektem komunikačních dovedností. Umožňuje sdílení důležitých informací, a tím podporuje vzájemné porozumění a pocit sounáležitosti. Očekávaný výstup koresponduje s výstupy definovanými pro úroveň A2 v rámci SERRJ, zejména v části 3.4 Mediation.