Využívá znalosti o slovní zásobě a způsobech jejího rozšiřování v komunikaci a při práci s textem.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Vhodně použije slova opačného významu.
Ilustrace
Kouzelná krabice - žák si vylosuje z krabice písmeno a vymyslí slovo, které na dané písmeno začíná, ostatní zkouší vymyslet slovo opačného významu .
Na spisovatele - žáci losují z krabice 2 písmena a tvoří větu. Věta se musí skládat ze 2 slov, každé slovo začíná na dané písmeno (např. K, L - Kočka leze.). V textu pak zkusí nahradit vybrané slovo slovem opačným.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Použije ve vlastním sdělení slova významem nadřazená, podřazená a souřadná.
- Nahradí slova v daném kontextu slovy se stejným nebo podobným významem.
- Rozlišuje ve slově kořen, část předponovou, příponovou a koncovku.
- Rozumí pojmu příbuzné slovo.
Ilustrace
Učitel má v kruhu připravené kartičky se slovy (červená, modrá, zelená, žlutá, bílá) a položí žáků otázku: Jak jedním slovem můžete říct co leží na koberci. Jaké další slovo byste doplnili? Vyvodíme pojmy: slova významem nadřazená, podřazená, souřadná.
Žáci se rozdělí do skupin a každá skupina dostane za úkol napsat co nejvíce slov k jednomu nadřazenému pojmu (ovoce, zelenina, auta, nábytek, stromy, města...).
Při prezentaci práce na koberci jednotlivé skupiny čtou pouze slova, která doplnili. Ostatní skupiny pak hádají slovo nadřazené.
Žáci pak pracují se slovy stejného nebo podobného významu - na kartách jsou zapsány věty, žáci si vybírají a zapisují je (do sešitu, na desku, do pracovního listu). Mají za úkol napsat co největší počet vět.
Před školou stojí malá dívka. To byl krásný výlet. Podlaha byla ještě vlhká. Pavlova aktovka je těžká. Hanka kreslí tlustými pastelkami.
U boudy sedí velký pes. Na kožešině u kamen spí kočka. Maminka vaří v rendlíku kaši. Dnes je ošklivě, proto nepůjdeme ven. Z hřiště se ozýval velký hluk. Všichni kluci ze školy hráli fotbal.
Žáci po skončení úkolu společně kontrolují slova, která doplnili. Snaží se najít další.
Touto aktivitou se žáci naučí využívat digitální technologie k přečtení informací z QR kódů. Při práci na internetu si ověřují, že doplnili vhodná synonyma k daným slovům. Následně se učí v textu na pracovním listu vyhledávat informace, a to slova, která svým významem patří k významovým okruhům – lidské tělo, nábytek či jména. Při diskusi se spolužáky rozšiřují svoji slovní zásobu. V přílohách najde učitel pracovní list pro žáky a kartičky s QR kódy. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčových kompetencí.
| Popis realizace, text pro žáky, QR kódy k vytištění, řešení pro učitele | JJK-CJL-001-ZV5-002-Maly-nezbeda.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Přečte přiměřeně dlouhý text a rozumí mu.
- Používá vhodná a významově správná slova v daném kontextu.
- Odhaduje význam slov, svoji odpověď ověří ve slovníku.
Ilustrace
Modelový příklad uvádí knihu Ivony Březinové – Útěk Kryšpína N.
V úvodním kruhu můžeme pracovat s ilustrací na obalu knihy.
Jaká slova se ti vybaví při prohlížení úvodní ilustrace?
Měl(a) jsi chuť někdy utéct? Před čím?
Z čeho máš strach?
Co ti pomohlo zbavit se strachu?
Jakým synonymem můžeš nahradit slovo strach?
Jakým antonymem lze nahradit slovo strach?
Nejdříve pozorně přečtou text (společně, ve dvojicích, samostatné tiché čtení). Žáci pak pracují samostatně nebo ve dvojici s pracovním listem viz příloha.
| text a otázky pro žáky | Utek-Kryspina-N.docx | Stáhnout |
Aktivita je zaměřena na čtení ukázky autentického textu a porozumění čtenému. Žáci se učí rozpoznávat jemnější významové odstíny mezi různými synonymy a slovy citově (ne)zabarvenými, čímž si také rozvíjí schopnost lépe porozumět komunikačnímu záměru autora. Digitální technologie využívají při ověřování významu neznámých slov. Při skupinové práci s literární ukázkou jsou žáci vedeni k rozdělení úkolů mezi jednotlivé členy a k odpovědnosti za jejich splnění a následnému předání informací. Přemýšlí o důležitosti každého lidského smyslu pro plnohodnotný život, diskutují a vyjadřují postoj k lidem s hendikepem. V ilustraci je popsáno využití vhodných vzdělávacích strategií pro rozvoj klíčových kompetencí: digitální, komunikační, k učení, k podnikavosti a pracovní, osobnostní a sociální, a také rozvoj čtenářské a pisatelské gramotnosti.
| Popis realizace a zadání pro žáky | JJK-CJL-001-ZV5-002-Kazdy-den-voni-jinak.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Využívá svoji slovní zásobu při práci s textem a domluví se v běžných situacích.