Vytváří vlastní písemná sdělení s využitím osvojených mluvnických a pravopisných pravidel a znalosti vybraných slohových útvarů.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Píše správné tvary písmen a číslic, píše slova a větné celky.
- Rozlišuje zvukovou a grafickou podobu slova.
Ilustrace
Na koberci jsou rozloženy karty s různými obrázky. Každý žák si vybere kartu, která ho něčím zaujala. Za úkol dostane zapsat co nejvíce slov nebo vět, která se daného obrázku týkají.
Dále mohou děti podle svého uvážení doplňovat slova do neúplných vět.
Psát slova tak, že každé nové vznikne výměnou 1 písmene slova předchozího (např. MOST – MAST).
| obrázky pro žáky | JJK-CJL-001-ZV5-003-na-zacatku.docx | Stáhnout |
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Při psaní vlastního textu využívá znalost pravopisných pravidel: y/ý po tvrdých souhláskách; i/í po měkkých souhláskách; y/ý a i/í po pravopisně obojetných souhláskách ve vyjmenovaných slovech a běžně používaných slovech příbuzných.
- Píše velká písmena na začátku věty a v typických případech vlastních jmen.
- Využívá osnovu při tvorbě vlastního textu.
- Rozpozná podstatná jména, slovesa, spojky a předložky.
Ilustrace
Libovolná obrázková osnova – žáci složí společně.
Rozdělí se do dvojic a každá dvojice si vezme 1 kartičku z obrázkové osnovy, ke které napíše alespoň 2 věty pravopisně správně.
Pak všichni opět skládají osnovu a dvojice k ní doplňují věty.
Žáci přečtou příběh, který se jim společně podařilo vytvořit.
Žáci mají vytvořit krátký komiksový příběh podle obrázkové osnovy za použití digitálních technologií. Do připravených online pracovních listů zapisují věty s dodržením osvojených pravopisných pravidel. Při psaní si všímají toho, jak editor dokáže některé pravopisné jevy opravit, a zkouší vyhledat, které nedokáže. V závěru přečtou a porovnají svůj příběh s knihou. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji uvedených klíčových kompetencí.
| Popis realizace a obrázky k vytištění pro žáky | JJK-CJL-001-ZV5-003-Muj-pribeh-o-spackovi.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Při psaní vlastního textu využívá osvojená pravopisná pravidla.
- Dokáže ověřit pravopis v pravidlech českého pravopisu nebo v internetové jazykové příručce.
- Rozpozná větu jednoduchou a souvětí a zdůvodní základní případy užití interpunkčních znamének.
- Spojí věty jednoduché do souvětí a vhodně obmění strukturu textu s ohledem na svůj komunikační záměr.
- Napíše vypravování, pozvánku, popis, dopis, oznámení, zprávu, blahopřání, vyplní dotazník i v digitální podobě.
Ilustrace
Motivace: přečtení knihy nebo úryvku literárního díla.
V uvedeném příkladu vyučující s žáky přečetl celou knihu Tajemství oblázkové hory, autor: Bára Dočkalová.
Po přečtení literárního díla žáci v hodině ČJ napsali paní spisovatelce dopis ručně na list papíru, pro podporu rozvoje digitální kompetence jej přepsali a umístili na padlet (ukázky prací žáků viz odkaz). Chybování v gramatických jevech, které žáci nemají ještě osvojeny, není na závadu.
| Ukázky prací žáků | dopis-spisovatelce.docx | Stáhnout |
V této aktivitě mají žáci vytvořit pozvánku v textovém nebo grafickém editoru a odeslat ji učiteli nebo rodičům. V úvodu si za pomoci učitele vyhodnotí, co na pozvánce nesmí chybět, co musí znát, aby ji mohli vytvořit a následně poslat e-mailovou poštou. V úvodním plakátu vyhledávají potřebné informace, shrnují a odpovídají na otázky kladené učitelem. Při vlastní práci dokážou stáhnout vhodné obrázky, uvádí jejich zdroje a práci odešlou. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčové kompetence digitální, komunikační, k občanství a udržitelnosti, i čtenářské a pisatelské gramotnosti.
| Popis realizace a zadání pro žáky | JJK-CJL-001-ZV5-003-Slavime-svatek.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Vede dialog srozumitelný pro okolí, s využitím osvojených mluvnických a pravopisných pravidel; píše jednoduché texty.