Vytváří vlastní písemná sdělení s využitím osvojených mluvnických a pravopisných pravidel a znalosti vybraných slohových útvarů.

JJK-CJL-001-ZV5-003

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Píše správné tvary písmen a číslic, píše slova a větné celky.
  • Rozlišuje zvukovou a grafickou podobu slova.

Ilustrace

Datum: 29. 5. 2025 22:49:56
Autor: Jovanka Rybová
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

Na koberci jsou rozloženy karty s různými obrázky. Každý žák si vybere kartu, která ho něčím zaujala. Za úkol dostane zapsat co nejvíce slov nebo vět, která se daného obrázku týkají.

Dále mohou děti podle svého uvážení doplňovat slova do neúplných vět.

Psát slova tak, že každé nové vznikne výměnou 1 písmene slova předchozího (např. MOST – MAST).

Soubory:
obrázky pro žáky JJK-CJL-001-ZV5-003-na-zacatku.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Při psaní vlastního textu využívá znalost pravopisných pravidel: y/ý po tvrdých souhláskách; i/í po měkkých souhláskách;  y/ý a i/í po pravopisně obojetných souhláskách ve vyjmenovaných slovech a běžně používaných slovech příbuzných.
  • Píše velká písmena na začátku věty a v typických případech vlastních jmen.
  • Využívá osnovu při tvorbě vlastního textu.
  • Rozpozná podstatná jména, slovesa, spojky a předložky.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Libovolná obrázková osnova – žáci složí společně.

Rozdělí se do dvojic a každá dvojice si vezme 1 kartičku z obrázkové osnovy, ke které napíše alespoň 2 věty pravopisně správně. 

Pak všichni opět skládají osnovu a dvojice k ní doplňují věty.

Žáci přečtou příběh, který se jim společně podařilo vytvořit.

Datum: 28. 7. 2025 13:39:06
Autor: Jovanka Rybová
Krátký textový popis:

Žáci mají vytvořit krátký komiksový příběh podle obrázkové osnovy za použití digitálních technologií. Do připravených online pracovních listů zapisují věty s dodržením osvojených pravopisných pravidel. Při psaní si všímají toho, jak editor dokáže některé pravopisné jevy opravit, a zkouší vyhledat, které nedokáže. V závěru přečtou a porovnají svůj příběh s knihou. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji uvedených klíčových kompetencí.

Soubory:
Popis realizace a obrázky k vytištění pro žáky JJK-CJL-001-ZV5-003-Muj-pribeh-o-spackovi.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Při psaní vlastního textu využívá osvojená pravopisná pravidla.
  • Dokáže ověřit pravopis v pravidlech českého pravopisu nebo v internetové jazykové příručce.
  • Rozpozná větu jednoduchou a souvětí a zdůvodní základní případy užití interpunkčních znamének.
  • Spojí věty jednoduché do souvětí a vhodně obmění strukturu textu s ohledem na svůj komunikační záměr.
  • Napíše vypravování, pozvánku, popis, dopis, oznámení, zprávu, blahopřání, vyplní dotazník i v digitální podobě.

Ilustrace

Datum: 29. 5. 2025 17:03:20
Autor: Marie Effenberger Rychlá, Hana Havlínová
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

Motivace: přečtení knihy nebo úryvku literárního díla. 

V uvedeném příkladu vyučující s žáky přečetl celou knihu Tajemství oblázkové hory, autor: Bára Dočkalová. 

Po přečtení literárního díla žáci v hodině ČJ napsali paní spisovatelce dopis ručně na list papíru, pro podporu rozvoje digitální kompetence jej přepsali a umístili na padlet (ukázky prací žáků viz odkaz). Chybování v gramatických jevech, které žáci nemají ještě osvojeny, není na závadu.

Soubory:
Ukázky prací žáků dopis-spisovatelce.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 6. 10. 2025 14:36:53
Autor: Jovanka Rybová
Krátký textový popis:

V této aktivitě mají žáci vytvořit pozvánku v textovém nebo grafickém editoru a odeslat ji učiteli nebo rodičům. V úvodu si za pomoci učitele vyhodnotí, co na pozvánce nesmí chybět, co musí znát, aby ji mohli vytvořit a následně poslat e-mailovou poštou. V úvodním plakátu vyhledávají potřebné informace, shrnují a odpovídají na otázky kladené učitelem. Při vlastní práci dokážou stáhnout vhodné obrázky, uvádí jejich zdroje a práci odešlou. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčové kompetence digitální, komunikační, k občanství a udržitelnosti, i čtenářské a pisatelské gramotnosti.

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky JJK-CJL-001-ZV5-003-Slavime-svatek.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Vede dialog srozumitelný pro okolí, s využitím osvojených mluvnických a pravopisných pravidel; píše jednoduché texty.