Posoudí výpověď v konkrétní situaci a adekvátně reaguje.

JJK-CJL-001-ZV5-004

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Pozorně a soustředěně naslouchá.
  • Doptá se, pokud si není jistý obsahem sdělení.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Žáci vyberou knihu, kterou chtějí číst společně s učitelem

Před čtením je učitel seznámí s úkolem – pozorně naslouchejte a po skončení zapište otázku, která se bude týkat: místa, postavy, času, děje...

Po skončení otázky přečtou spolužákům.

Na základě přečteného kreslí co nejvěrnější obrázek (vizualizace) k přečtenému příběhu.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Rozezná komunikační záměr mluvčího (chce informovat, pobavit, varovat, požádat, zeptat se).

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci se skupinách třídí kartičky s povoláním, k obrázku přiřazují název a větu, kterou mohla postava říci. Učitel s žáky diskutuje o tom, zda postava se ptá, oznamuje, přikazuje. Žáci mohou tvořit další věty, např. Podáš mi, prosím tu tužku? Holčičko, otevřeš pusu a uděláš Á? Ukážete mi vaše doklady? - je to otázka, která vyjadřuje příkaz...

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Touto aktivitou se žáci naučí posoudit, co jim chtěl autor textu sdělit. Při práci ve skupinách si texty rozdělí a každý plní jednu část. Označením správné odpovědi jim vyjde písmeno, které společně složí do smysluplného slova. Tím se učí převzít odpovědnost za svoji část úlohy a přispívají k vyřešení úkolu jako celku. V závěru se dohodnou, jakou scénku ze života školy předvedou. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčových kompetencí a čtenářské a pisatelské gramotnosti.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Reaguje v modelové situaci na konkrétní vyjádření.
  • Zhodnotí, zda byla reakce vhodná.
  • Navrhne jinou reakci a svůj návrh zdůvodní.
  • Pojmenuje komunikační záměr mluvčího. 

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci ve dvojici reagují v modelové situaci. Jeden z dvojice přečte vyjádření z kartičky (viz odkaz) a druhý na přečtené vyjádření reaguje (pohybem, slovní odpovědí, otázkou). Ostatní modelovou situaci sledují a: 

  • vyjadřují, zda byla reakce vhodná 
  • navrhují jinou reakci (jak by reagovali oni) a svoje návrhy zdůvodňují 
  • pojmenovávají komunikační záměr mluvčího 
  • navrhují úpravu vyjádření, aby např. z otázky byla prosba 

Ilustrace

Název ilustrace:

Reakce

Odkaz:

Krátký textový popis:

Touto aktivitou se žáci naučí posoudit sdělení a reakci na něj, jejich vhodnost, a případně navrhnout jinou reakci. Důležité je, aby pracovali ve dvojicích a o sděleních diskutovali. Každá dvojice může přijít na jiné řešení. Zdůvodňují, proč by se daným způsobem vyjádřili. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčové kompetence komunikační a osobnostní a sociální.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Posoudí podle projevů mluvčího, zda je jeho postoj v konkrétní situaci provázen pozitivní, negativní nebo neutrální emocí.