Experimentuje s jazyky a buduje si vztah k učení se jazykům.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- Napodobuje to, co je řečeno v jiných jazycích (např. pozdravy, pojmenování zvířat, barvy, čísla).
Ilustrace
Žáci hrají hry zaměřené na poznávání různých jazyků. Metodické příručky pod odkazem obsahují ukázky jejich zpracování i realizace ve výuce.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- Pozoruje podobnost některých jazyků s češtinou (např. "Gdje je pošta." - chorvatština).
- Všimne si, že některá podobně nebo stejně znějící slova mají odlišný význam (např. jagody - v polštině borůvky).
- Získává poznatky o rozmanitosti jazyků.
- Vytváří si pozitivní vztah k učení se jazykům.
Ilustrace
Žáci ve dvojici porovnávají napsané názvy dnů v týdnu v šesti jazycích. Odhadují jazyk, ke kterému patří, a přiřazují k vlajce státu, ve kterém se danou řečí hovoří. Odbourávají obavy z chyb při neznalosti konkrétního cizího jazyka. Diskutují, v jakých situacích se jim může konkrétní znalost (pojmenování dnů) hodit. Samotný vzdělávací obsah a využité vzdělávací strategie podporují rozvoji klíčových kompetencí k učení, komunikační, osobnostní a sociální a digitální.
| Popis realizace a zadání pro žáky | JJK-CJL-001-ZV5-007-Dny-v-tydnu-na-mape-Evropy.pdf | Stáhnout |
Žák si najde běžné české slovo z nabídky. Společně s učitelem pomocí překladače s možností přehrání zvukové stopy dané slovo přeloží do jazyků, které je napadnou či s nimi mají zkušenost. Slovo v různých jazycích si žák poslechne. Cílem je hledat podobnosti a rozdíly zvukové stránky.
Žáci si uvědomují, jak cizí jazyky mohou ovlivnit naši slovní zásobu. V češtině se lze zaměřit na velkou spojitost nespisovných výrazů přejatých z němčiny. Novotvary přejaté z angličtiny. Nebo slova, která jsou brána jako česká, ačkoliv jsou přejaty z jiných jazyků (garáž - z francouzštiny...). Žák si sám nebo ve skupině ověřuje původ daného slova. Zjišťuje jaký význam má dané slovo v původním jazyce a zda se co češtiny význam přenesl nebo byl pozměněn.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Odhaduje význam běžně používaných slov cizího původu.
- Uvede příklad podobnosti některých jazyků s češtinou.
- Uvede příklad podobně nebo stejně znějících slov, která mají v češtině odlišný význam.
- Vyjádří svůj vztah k učení se cizím jazykům a zdůvodní ho.
Ilustrace
Ilustrace vychází k aktivity „Miluji tě“ publikované v příručce Chystáme se na cizí jazyky (NPI ČR, 2023).
Žáci mají před sebou věty z přílohy:
- Zkusí věty samostatně přečíst.
- Věty předčítá učitel nebo využije překladač a výslovnost vět žákům přehraje.
- Žáci se snaží odhalit, o kterou větu se jedná.
- Odhadují význam vyjádření (pomůže jim grafické znázornění srdce kolem vět).
- Odhadují, o jaké jazyky se jedná a v jakých zemích se těmito jazyky mluví.
- Porovnávají, zda jsou uvedené jazyky podobné češtině.
- Všímají si, že některá slova z vět se navzájem podobají.
- Na základě poslechu a zrakové opory porovnávají a přiřazují k sobě ty, které se vzájemně podobají. Pravděpodobně roztřídí věty do dvou skupin. První skupinu budou tvořit ty, které jsou napsané ve francouzštině, italštině, španělštině a portugalštině, a druhou skupinu budou tvořit dánština, norština a švédština.
| Pracovní list pro žáky | Miluji-te.pdf | Stáhnout |
Cílem aktivity je poskytnutí prostoru pro experimentování s cizími jazyky prostřednictvím porovnávání názvů pokrmů a odhadování jejich významu. Aktivita je záměrně navržena pro spolupráci ve skupinách a jsou zvoleny takové vzdělávací strategie, které podporují rozvoj klíčových kompetencí k učení, komunikační, osobnostní a sociální, kulturní a digitální. Žáci společně odhadují, co se za názvy pokrmů skrývá, přiřazují fotografii daného pokrmu a uvádějí, podle čeho se rozhodovali. Zjišťují, které názvy pokrmů jsou si v různých jazycích podobné. Následně přiřazují menu k zemi „původu“, vyhledají ji na online mapě Evropy a zjistí informace o tradičních pokrmech daného státu. Doplněné menu na základě vyhledaných informací doplní a představí ostatním.
| Popis realizace a zadání pro žáky | JJK-CJL-001-ZV5-007-Dobrou-chut.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Vysvětlí význam používaných slov a rozšiřuje si slovní zásobu.