Vyjadřuje svoje prožitky ze čtení nebo poslechu uměleckého textu.

JJK-CJL-001-ZV5-008

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • Vybírá si literární text podle svého zájmu.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Učitel připraví více knih různých žánrů a nechá žáky vybrat si knihu. Pak se ptá žáků, proč si danou knihu vybrali, co je zaujalo, podle čeho si knihy vybírají... Může použít i audio knihu.

Žáci nakreslí obrázek (jiný než na obalu knihy), kde vyjádří, o čem kniha asi bude.

Necháme žáky začíst se do knihy nebo pustíme ukázku.

Po přečtení části diskutujeme v kruhu, zda jejich předpoklad byl správný, nebo se za tak krátkou chvíli nedá usoudit, o čem příběh, kniha bude, komu by knihu doporučili.

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • Rozšiřuje si svůj čtenářský zájem o další literární žánry.
  • V souvislosti s četbou a aktivitami vztahujícími se k uměleckým textům si spontánně osvojuje některé literární pojmy (autor, spisovatel, ilustrátor, ilustrace, postava, vypravěč, sloka, rým).
  • Popíše souvislost mezi textem a vlastními životními nebo čtenářskými zkušenostmi.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Učitel rozdá žákům text nebo je nechá číst vlastní knihu a požádá je, aby si při individuálním čtení vybrali několik částí textu, které je zajímají, překvapují, chtějí je komentovat nebo se o nich dozvědět více. Je dobré zadat minimální očekávaný počet těchto částí, např. 2 – 3.

Žáci si rozdělí list papíru vertikálně na dvě části nebo mohou použít připravenou tabulku:

  • Do levého oddílu si zapisují části přečteného textu (pasáže, věty, myšlenky a jednotlivá slova), které je zaujaly – a chtějí je nějak okomentovat v druhém oddílu.
  • Do pravé části si zapíší své komentáře. Žáci mohou psát své komentáře souhlasné i nesouhlasné, mohou je rozvádět, klást otázky, psát doplnění, zobecnění a konkrétní příklady….
  • Učitel pracuje paralelně se třídou – také čte text, také přepisuje výroky, také píše své komentáře do pravého sloupce.

V závěru lekce v komunitním kruhu žáci čtou ostatním, co si zapsali.

Datum: 6. 10. 2025 16:01:33
Autor: Jovanka Rybová
Krátký textový popis:

Aktivita vede žáky k tomu, aby vyjadřovali své pocity, jak na ně ilustrace a daná ukázka textu působí. Na autorském textu se učí porovnávat příběh s vlastními zkušenostmi, které následně zapisují do schématu. Součástí materiálu jsou přílohy s ilustracemi, text pro samostatné čtení žáků a list pro úvodní aktivitu „Zvídavý reportér“. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčových kompetencí kulturní, k učení a komunikační a k rozvoji čtenářské a pisatelské gramotnosti.

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky JJK-CJL-001-ZV5-008-V-muzeu.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Vybere si literární text podle svého zájmu nebo potřeby.
  • Na základě vlastní čtenářské zkušenosti odliší základní literární žánry – poezie, próza (pohádka, povídka, bajka, pověst).
  • Formuluje svůj čtenářský prožitek z uměleckého díla a doloží ho citací z textu.
  • Formuluje své prožitky z poslechu uměleckého díla.

Ilustrace

Datum: 30. 5. 2025 14:13:53
Autor: Jovanka Rybová
Druh interaktivity: Aktivita
Cílová skupina: Učitel
Krátký textový popis:

K naplňování OVU a všech jeho kroků vede realizace čtenářských dílen. 

Částmi čtenářské dílny jsou minilekce (5–15 minut), vlastní čtení (20–30 minut) a čtenářské reakce (5 – 15minut). Důležitou součástí dílny čtení jsou také zápisy z četby. 

Soubory:
Postupy při zápisu z četby Zapis-z-cetby.docx Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Datum: 6. 10. 2025 15:41:59
Autor: Jovanka Rybová
Krátký textový popis:

Aktivitou se žáci naučí rozlišovat poezii, prózu i odborný text a vyhledávat v nich informace podle zadání. Naučí se předávat informace svým spolužákům. V příloze najde učitel pracovní listy, které vedou žáky k seznámení s pojmy a pochopení daného literárního žánru. Vhodně zvolené vzdělávací strategie popsané v ilustraci směřují k rozvoji klíčové kompetence kulturní, k učení a komunikační.

Soubory:
Popis realizace a zadání pro žáky JJK-CJL-001-ZV5-008-Co-je-co.pdf Stáhnout
Licence: BY-NC-SA

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Popíše své dojmy (libost či nelibost) ze čtení nebo poslechu uměleckého textu.