vyjadřuje svoje prožitky ze čtení nebo poslechu uměleckého textu

JJK-CJL-001-ZV5-008
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • Pracuje a plní zadané úkoly v rámci čtenářských dílen 
  • Vytvoří zápis z četby 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

K naplňování OVU a všech jeho kroků vede realizace čtenářských dílen

Částmi čtenářské dílny jsou minilekce (5–15 minut), vlastní čtení (20–30 minut) a čtenářské reakce (5 – 15minut). Důležitou součástí dílny čtení jsou také zápisy z četby. 

Zápis z četby 

Žáci: 

  • pracují podle pokynů (pokyny zvládnutelné pro všechny, žáci se zároveň učí pracovat podle zadání/návodu); 
  • samostatně formulují vlastní myšlenky; 
  • dodržují stanovený rozsah a zároveň vytvářejí výtah z textu a shrnují; 
  • dostane se jim zpětné vazby od učitele i spolužáků; 
  • naučí se, co mají při dalším psaní zápisu zlepšit a tím dochází ke zřetelnému zvyšování úrovně; 
  • učí se rozlišovat obecnosti a konkrétnosti, svá tvrzení dokládají konkrétními příklady a důkazy z textu; 
  • nepíšou pouze formální zápis, je zde více osobních přesahů, emoce. 

Zápis zaměřený na postavy v knize 

  • Autor, název, ilustrace, žánr 
  • Jak se v průběhu knihy vyvíjely/měnily jednotlivé postavy? 
  • Co bych udělal/a stejně nebo jinak, kdybych byl/a v kůži některé z postav? 
  • Zachoval/a bych se při řešení některého problému stejně/jinak? 
  • Mohu se s postavou ztotožnit? 
  • Co jsem se naučil/a z toho, jak postavy v této knize jednají a jak myslí? 
  • Chovaly se postavy věrohodně? Proč ano nebo proč ne. 
  • Chtěl/a bych si přečíst další knihu se stejnými hrdiny? Proč ano a proč ne. 
  • Kterou postavu mám nejraději? 

Zápis o knize se zaměřením na hlavní postavu 

  • Autor, název, ilustrace, žánr 
  • Kde a kdy se děj odehrává 
  • Hlavní postavy a jejich stručná charakteristika 
  • Cesta hlavní postavy – cesta, kterou hlavní hrdina prošel v průběhu celé knihy, s kým se potkal, jaké překážky musel překonávat, jak se během doby měnil, jak se rozhodoval, co zažil, co se naučil... 
  • Cesta může být i formou ilustrace (schéma) - kdo se na obrázek podívá, pozná a pochopí, co postava v příběhu prožila. 

Při prezentaci může být součástí také citace z knihy – přečtení zajímavého úryvku z knihy, zdůvodnění – proč jsem si vybral/a tuto ukázku, chci upozornit na něco důležitého nebo typického z knihy, vybraná pasáž na mě zapůsobila, připomněla mi vlastní zážitek, chce sdílet s ostatními... 

Názor na knihu, doporučení nebo ne. Například hodnocení od 0 do 10, čemu jsem se smál, nebo jsem se bál (bylo to příjemné nebo ne), hlavní postava byla sympatická, inspirovala mě nebo ne... 

Zápis zaměřený na prostředí 

  • V jakém prostředí se kniha odehrává? Podařilo se autorovi srozumitelně popsat prostředí? 
  • Které detaily jsou pro prostředí charakteristické (předměty, barvy, vůně...). 
  • Jaký význam mělo prostředí pro příběh? Sehrálo důležitou úlohu v nějaké části? 
  • Připomnělo ti prostředí v knize něco z tvého okolí? Byl/a jsi už na podobném místě? 
  • Vyvolalo prostředí nějakou tvoji vzpomínku? 

Zápis zaměřený na jazyk 

  • Jaká zvláštní nebo nezvyklá slova autor používá a proč? 
  • Mluví nějaká postava nebo postavy jinak než ostatní? Proč tak mluví? 
  • Opakuje autor některá slova nebo obraty? 
  • Používá napínavé věty? Vtipné výroky? Uveď příklady. 

Zápis zkušenostní 

  • Co chtěl autor sdělit čtenářům? 
  • Jsou v knize vlastní názory autora? Uveď příklad. Souhlasíš s těmito názory? 
  • Co z toho má smysl právě pro tebe. 
  • Bylo to to, co jsem od knihy očekával/a? Proč ano a proč ne. 
  • Jaké nové názory mám teď, po přečtení knihy. Co nového vím? 
  • Kdybys psal/a knihu, co bys chtěl/a sdělit čtenářům? 

 

Zdroje pro inspiraci: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezinárodní%20šetření/PIRLS_elektronicka_verze.pdf

https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media//Metody/Dílny%20čtení.pdf