vyjadřuje svoje prožitky ze čtení nebo poslechu uměleckého textu
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- Pracuje a plní zadané úkoly v rámci čtenářských dílen
- Vytvoří zápis z četby
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
K naplňování OVU a všech jeho kroků vede realizace čtenářských dílen.
Částmi čtenářské dílny jsou minilekce (5–15 minut), vlastní čtení (20–30 minut) a čtenářské reakce (5 – 15minut). Důležitou součástí dílny čtení jsou také zápisy z četby.
Zápis z četby
Žáci:
- pracují podle pokynů (pokyny zvládnutelné pro všechny, žáci se zároveň učí pracovat podle zadání/návodu);
- samostatně formulují vlastní myšlenky;
- dodržují stanovený rozsah a zároveň vytvářejí výtah z textu a shrnují;
- dostane se jim zpětné vazby od učitele i spolužáků;
- naučí se, co mají při dalším psaní zápisu zlepšit a tím dochází ke zřetelnému zvyšování úrovně;
- učí se rozlišovat obecnosti a konkrétnosti, svá tvrzení dokládají konkrétními příklady a důkazy z textu;
- nepíšou pouze formální zápis, je zde více osobních přesahů, emoce.
Zápis zaměřený na postavy v knize
- Autor, název, ilustrace, žánr
- Jak se v průběhu knihy vyvíjely/měnily jednotlivé postavy?
- Co bych udělal/a stejně nebo jinak, kdybych byl/a v kůži některé z postav?
- Zachoval/a bych se při řešení některého problému stejně/jinak?
- Mohu se s postavou ztotožnit?
- Co jsem se naučil/a z toho, jak postavy v této knize jednají a jak myslí?
- Chovaly se postavy věrohodně? Proč ano nebo proč ne.
- Chtěl/a bych si přečíst další knihu se stejnými hrdiny? Proč ano a proč ne.
- Kterou postavu mám nejraději?
Zápis o knize se zaměřením na hlavní postavu
- Autor, název, ilustrace, žánr
- Kde a kdy se děj odehrává
- Hlavní postavy a jejich stručná charakteristika
- Cesta hlavní postavy – cesta, kterou hlavní hrdina prošel v průběhu celé knihy, s kým se potkal, jaké překážky musel překonávat, jak se během doby měnil, jak se rozhodoval, co zažil, co se naučil...
- Cesta může být i formou ilustrace (schéma) - kdo se na obrázek podívá, pozná a pochopí, co postava v příběhu prožila.
Při prezentaci může být součástí také citace z knihy – přečtení zajímavého úryvku z knihy, zdůvodnění – proč jsem si vybral/a tuto ukázku, chci upozornit na něco důležitého nebo typického z knihy, vybraná pasáž na mě zapůsobila, připomněla mi vlastní zážitek, chce sdílet s ostatními...
Názor na knihu, doporučení nebo ne. Například hodnocení od 0 do 10, čemu jsem se smál, nebo jsem se bál (bylo to příjemné nebo ne), hlavní postava byla sympatická, inspirovala mě nebo ne...
Zápis zaměřený na prostředí
- V jakém prostředí se kniha odehrává? Podařilo se autorovi srozumitelně popsat prostředí?
- Které detaily jsou pro prostředí charakteristické (předměty, barvy, vůně...).
- Jaký význam mělo prostředí pro příběh? Sehrálo důležitou úlohu v nějaké části?
- Připomnělo ti prostředí v knize něco z tvého okolí? Byl/a jsi už na podobném místě?
- Vyvolalo prostředí nějakou tvoji vzpomínku?
Zápis zaměřený na jazyk
- Jaká zvláštní nebo nezvyklá slova autor používá a proč?
- Mluví nějaká postava nebo postavy jinak než ostatní? Proč tak mluví?
- Opakuje autor některá slova nebo obraty?
- Používá napínavé věty? Vtipné výroky? Uveď příklady.
Zápis zkušenostní
- Co chtěl autor sdělit čtenářům?
- Jsou v knize vlastní názory autora? Uveď příklad. Souhlasíš s těmito názory?
- Co z toho má smysl právě pro tebe.
- Bylo to to, co jsem od knihy očekával/a? Proč ano a proč ne.
- Jaké nové názory mám teď, po přečtení knihy. Co nového vím?
- Kdybys psal/a knihu, co bys chtěl/a sdělit čtenářům?
Zdroje pro inspiraci: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezinárodní%20šetření/PIRLS_elektronicka_verze.pdf
https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media//Metody/Dílny%20čtení.pdf