tvořivě pracuje s literárním textem
JJK-CJL-001-ZV5-009
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- napíše vypravování podle zadaných kritérií - klíčová slova v daném pořadí
- dokončí přečtenou část příběhu podle zadaných kritérií - daný počet vět, dodržení literárního žánru, gramaticky správně nebo podle vlastní fantazie
- vyhledá význam slova a jak slovo souvisí s daným příběhem
Ilustrace očekávaného výkonu
Odkaz:
Krátký textový popis:
Žáci se rozdělí do skupin.
- Skupina Autoři I. mají za úkol vymyslet pohádku, která bude obsahovat slova: HUSA, HEJNO, UČENÍ, HOSPODÁŘ, POSVÍCENÍ
- Tato slova použijí v pohádce postupně jak jdou za sebou. Skupina pak tvoří text mimo třídu, aby neslyšela práci ostatních skupin.
- Učitel přečte zbylým skupinám nedokončený příběh “O učené huse” z knihy “Nedokončené pohádky” autor Zdeněk K. Slabý (viz odkaz).
Po přečtení žáci pracují podle zadání:
- Skupina Autoři II. dokončí pohádku podle zadaných kritérií - napsat alespoň 8 vět, dodržet literární žánr pohádka, text musí být napsán gramaticky správně.
- Skupina Autoři III. dokonči text podle vlastní fantazie.
- Skupina Vypravěči napíše zkrácenou verzi přečteného textu - 10 vět .
- Skupina Badatelů přečte dokončení pohádky podle autora. Pak vyhledají význam slova OSTRAKISMUS, popíší vlastními slovy, jak tento výraz pochopili. Zamyslí se nad tím, jak toto slovo souvisí s přečtenou pohádkou.
Po zpracování tématu se setkají všechny skupiny a prezentují výsledky své práce. Nejdříve Autoři I. Pak následují Vypravěči, Autoři II., Autoři III. a nakonec Badatelé.
Následuje diskuse:
- Co bys na pohádce změnil, aby dopadla dobře?
- Co tě na nedokončené pohádce nejvíce zaujalo, překvapilo, zaskočilo?