tvořivě pracuje s literárním textem

JJK-CJL-001-ZV5-009
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • napíše vypravování podle zadaných kritérií - klíčová slova v daném pořadí
  • dokončí přečtenou část příběhu podle zadaných kritérií - daný počet vět, dodržení literárního žánru, gramaticky správně nebo podle vlastní fantazie
  • vyhledá význam slova a jak slovo souvisí s daným příběhem 

Ilustrace očekávaného výkonu

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci se rozdělí do skupin. 

  • Skupina Autoři I. mají za úkol vymyslet pohádku, která bude obsahovat slova: HUSA, HEJNO, UČENÍ, HOSPODÁŘ, POSVÍCENÍ 
  • Tato slova použijí v pohádce postupně jak jdou za sebou. Skupina pak tvoří text mimo třídu, aby neslyšela práci ostatních skupin. 
  • Učitel přečte zbylým skupinám nedokončený příběh “O učené huse” z knihy “Nedokončené pohádky” autor Zdeněk K. Slabý (viz odkaz).

Po přečtení žáci pracují podle zadání: 

  • Skupina Autoři II. dokončí pohádku podle zadaných kritérií - napsat alespoň 8 vět, dodržet literární žánr pohádka, text musí být napsán gramaticky správně. 
  • Skupina Autoři III. dokonči text podle vlastní fantazie. 
  • Skupina Vypravěči napíše zkrácenou verzi přečteného textu - 10 vět .
  • Skupina Badatelů přečte dokončení pohádky podle autora. Pak vyhledají význam slova OSTRAKISMUS, popíší vlastními slovy, jak tento výraz pochopili. Zamyslí se nad tím, jak toto slovo souvisí s přečtenou pohádkou. 

Po zpracování tématu se setkají všechny skupiny a prezentují výsledky své práce. Nejdříve Autoři I. Pak následují Vypravěči, Autoři II., Autoři III. a nakonec Badatelé. 

Následuje diskuse: 

  • Co bys na pohádce změnil, aby dopadla dobře? 
  • Co tě na nedokončené pohádce nejvíce zaujalo, překvapilo, zaskočilo?