dorozumívá se kultivovaně, výstižně, s jasným komunikačním záměrem a jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci

JJK-CJL-001-ZV9-001
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • rozliší spisovné a nespisovné jazykové prostředky
  • rozpozná jednotlivá nářečí podle typických charakteristických jazykových prostředků
  • rozliší komunikační situace s ohledem na užité jazykové prostředky
  • určí komunikační funkce výpovědi

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

V této úloze žáci pracují se spisovnými a nespisovnými jazykovými prostředky, rozlišují mezi našimi nářečími. Posuzují jazykové prostředky s ohledem na komunikační situaci a určují komunikační funkce výpovědi.

Zadání:

A. Rozlišuj, která slova a slovní tvary patří mezi spisovné, popřípadě nespisovné jazykové prostředky, a nahraď nespisovné výrazy spisovnými. Pokud si nejsi jistý/á, použij Internetovou jazykovou příručku nebo slovník spisovné češtiny.

Kvalitní software je pro nás to nejdůležitější. S těma novejma domama ta naše ulice vypadá úplně jinak! Musím do sámošky pro čerstvej jogurt. Brácha má na stole furt hromady nějakejch papírů. Potřebuju do těláku nový tenisky. Ta tvoje nová kámoška je ale hustá! 

 

B. Na našem území najdeme několik nářečních skupin. I když je pravda, že nářečí postupně mizí, na mnoha místech lidí udržují staré tradice a předávají je z generace na generaci.

Dokážeš rozlišit, ze kterých nářečí pocházejí následující věty? Vyber z následujících možností: středočeské, podkrkonošské, slezské, hanácké, moravsko-slovenské.

Měli jíť na kerchou, tak hemovali.         ………………………………………………..…..

Ona něchala školy, mamu z toho tenkrat malem šlak trefil. ……………………………

Me sme si zvolile zas teho samyho starosto.                    ……………………………….

Něco malýho mi padlo do voka, řek mi vrátnej.              ………………………………..

Nech sa třeba všeci bijú, kdo bude mět sólo,

muziky nepoščajte chytrým ani volom.                             ………………………………….

 

  1. Popište komunikační situaci, v níž by mohly zaznít následující výpovědi (př. rozhovor u lékaře)
  2. Tady máte formulář, který vyplníte, nezapomeňte zadat správné údaje týkající se vašeho dosaženého vzdělání a délky vaší praxe v oboru.
  3. Dostal jsem krásnej pas od Jardy, poslal jsem dopředu kolmici, hroťák to dal ještě pod sebe no a já už jsem to pak jenom doťukl do prázdný brány.
  4. Lipánek je jedinečný a kvalitní čerstvý krém vyrobený z poctivé jihočeské smetany. Díky své unikátní receptuře si uchovává lahodnou a nezměněnou chuť i kvalitu.
  5. Podle jejich tříďase jsme měli všichni dostat kouli z čejdiny, ale díku našemu hujerovi jsme to nakonec ukecali ještě na další písemku.
  6. „Marpo je pro mě jeden z nejrovnějších lidí na scéně, brutální talent, magor na pódiu a obrovskej srdcař, takže jsem fakt rád, že právě on je můj první host na nový desce,“ uvedl Refew na svém Instagramu.

 

C. Rozlišujeme několik druhů komunikačních funkcí výpovědi, nejběžnější jsou oznamovací, tázací, přacížádací.

Určete, kterou komunikační funkci vyjadřují následující výpovědi:

1.          Máš v sobotu volno?                                           ………………..……….

2.          Kdyby tak dneska trochu zapršelo!                  …………..…………….

3.          Ve středu se začnou prodávat vstupenky.        ………………..……….

4.          Půjdete zítra na florbal?                                     ……………..………….

5.          Podej mi prosím mobil.                                      …………..…………….

6.          Dala bych si pizzu s tuňákem.                           …………..…………….

7.          Tahle válka nebude mít žádného vítěze.           ………………..……….

8.      Hlavně ať tam dojedeme včas.                     …………………..…….