vhodně užívá slovní tvary vzhledem ke komunikační situaci

JJK-CJL-001-ZV9-004
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

Žák

  • rozlišuje ve slyšeném i psaném textu spisovné a nespisovné tvary slov
  • spisovné tvary slov tvoří v souladu s jazykovou normou
  • pro danou komunikační situaci navrhne vhodný způsob vyjádření (formální x neformální situace vyžadující spisovný / hovorový x nespisovný projev)
  • v zadané komunikační situaci vyhledá v textu tvary slov užité nevhodně a nahradí je vhodnými (např. v komunikační situaci zahrnující písemný styk s úřady nahradí nespisovné tvary slov spisovnými, obdobně v neformálním rozhovoru vyhledá spisovné tvary slov v jinak nespisovném projevu)
  • vyjádří svůj názor na čtený či slyšený text z hlediska užitých slovních tvarů
  • při vlastní komunikaci vhodně užívá slovní tvary k naplnění svého komunikačního záměru

Metodická podpora při naplňování tohoto očekávaného výsledku učení: Aplikujeme zejména následující didaktické zásady, a to konkrétně takto:

1) Zásada směřování od jednoduššího ke složitějšímu a od známého k novému: Postupně seznamujeme žáky s pravidly ohýbání spisovných českých slov dle vzorů. Navazujeme na učivo o tvarosloví probírané na 1. stupni ZŠ tak, aby žáci vycházeli od známých a jednodušších případů k novým a složitějším. Přecházíme od procvičení izolovaných jevů ke komplexnějším úlohám. Jsou probírány složitější případy skloňování a časování, slova s hláskovými alternacemi a nepravidelným skloňováním a časováním. 

2) Zásada názornosti: Je nutné vztahovat poučení o spisovné normě k běžně užívanému jazyku žáků, ukazovat na rozdíly mezi spisovným a nespisovným jazykem, upozorňovat na problematické případy. Užití spisovných i nespisovných slovních tvarů demonstrujeme z počátku nácviku na izolovaných slovech či slovních spojeních, co nejdříve však přecházíme k demonstraci na souvislých textech. Pracujeme s texty z různých zdrojů, využíváme autentické texty.

3) Zásada zřetele k věkovým zvláštnostem žáků: V učivu o tvarosloví volíme vhodné texty vzhledem k věku žáků, k jejich zájmům, pokročilosti i studijním potřebám. Při probírání učiva o tvarosloví dbáme na rozšiřování slovní zásoby žáků. Texty, se kterými pracujeme, mohou být tematicky provázané s kteroukoli další vzdělávací oblastí dle aktuální potřeby či zájmu žáků, proto je tento výstup velmi vhodné propojit s učivem z dalších vzdělávacích oborů. 

4) Zásada vědomého osvojování učiva: Učivo o tvarosloví klade vysoké nároky na mechanickou paměť žáků, ale mechanické zapamatování by zde nemělo být jediným cílem. Při plnění tohoto výstupu systematicky směřujeme k tomu, aby žáci dokázali aplikovat znalosti o spisovné normě na vlastní textovou produkci i na kritické hodnocení čtených či slyšených textů. Součástí učebního procesu by měly být otázky učitele směřující k důvodům, proč autor textu použil konkrétní slovní tvar, který vhodnější tvar by bylo možné použít atd.   

5) Zásada aktivnosti: Je žádoucí, aby učivo o funkčním užívání slovních tvarů bylo žákům zprostředkováno tak, aby se mohli aktivně podílet na tvorbě a využívání textů, aby byli aktivními partnery v procesu učení. Je-li toto učivo prezentováno jako zadání v dichotomické formě správně/špatně, kde chyba je pouze označena učitelem, ale nevyužita k další fázi učení, bývá narušena žákova motivace k učení. Jelikož se v případě tvarosloví jedná o velmi náročné učivo z hlediska obsahu i rozsahu, je nutné, aby úlohy podněcovaly žákovu aktivní participaci, vedly ho k hodnocení jeho výkonu a ukazovaly mu možnosti pro zlepšení.

6) Zásada soustavnosti: V učivu o tvarosloví je akcentován jazykový systém češtiny. Je nutné, aby bylo toto učivo probíráno se zřetelem k ostatním jazykovým rovinám, zvláště k rovině lexikální a rovině stylistické. Tento vztah je v očekávaném výstupu vyjádřen tím, že slovní tvary jsou vhodně užívány se zřetelem ke konkrétní komunikační situaci. Žáky vedeme k pochopení důsledků, které má jejich dovednost tvořit slovní tvary na jejich textovou produkci. Využíváme všech příležitostí propojit učivo o slovních tvarech s dalším jazykovým a slohovým vzdělávacím obsahem.

7) Zásada trvalosti: Vhodné užívání slovních tvarů v daných komunikačních situacích provází mluvčího češtiny po celý život. Je tedy žádoucí, aby bylo během výuky na 2. stupni ZŠ zařazeno mezi trvale opakované, postupně rozšiřované a prohlubované znalosti. Při plnění tohoto očekávaného výstupu proto postupujeme po tzv. učební spirále od nejnižších ročníků po nejvyšší, vždy opakujeme již známé a přidáváme nové poznatky tak, aby na konci základního vzdělání dokázali žáci zasadit všechny poznatky o tvarosloví do systému, uměli je vědomě použít a zhodnotit kvalitu svého nebo cizích jazykového projevu z hlediska užívání slovních tvarů s aplikací do oblasti morfologického pravopisu. Učební spirály je v tomto případě dosaženo především postupným využíváním náročnějších textů obsahujících slovní zásobu přiměřenou zvyšujícímu se věku žáků. Opět je nutné dbát na studijní potřeby a zájmy žáků, aby nedocházelo k didaktickému formalismu, kdy žáci doplňují stále tytéž koncovky do slov, která běžně neužívají a mimo školu se s nimi nesetkávají.

8) Zásada lingvistického přístupu: Cílem tohoto očekávaného výstupu není teoretická průprava žáků pro studium lingvistiky, nýbrž praktické užívání jazyka. Přesto je vhodné seznámit žáky s odbornými pojmy nutnými k hodnocení vlastního i cizího jazykového projevu. Kromě pojmů z tvarosloví, jako je např. skloňování, časování nebo pádová/osobní koncovka aj. by měli žáci pracovat s pojmy spisovný/nespisovný jazyk, obecná čeština, nářečí atd. 

9) Zásada integrity jazykového vyučování: V tomto očekávaném výstupu je učivo o tvarosloví češtiny aplikováno do komunikační a slohové recepce a produkce žáka. Při plnění tohoto výstupu používáme souvislé texty, pracujeme s texty autentickými a s texty z různých vzdělávacích oblastí, využíváme poznatky o tvarosloví při textové produkci žáků, aplikujeme učivo o tvarosloví do slohové a komunikační výchovy. Tento výstup tak integruje učební obsah jazykové, komunikační a slohové, potenciálně i literární složky předmětu český jazyk a literatura a propojuje vzdělávací obor český jazyk a literatura se všemi ostatními vzdělávacími obory. 

Zdroj: 

ČECHOVÁ, Marie a STYBLÍK, Vlastimil. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. Praha: SPN – pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-85937-47-6.

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Způsob ověřování ze strany učitele:

  • Posuzuje zpracované žákovy úlohy a realizované aktivity směřující k užívání slovních tvarů v různých komunikačních situacích
  • Hodnotí kvalitu žákova ústního i písemného projevu s ohledem na funkční užívání slovních tvarů
  • Diskutuje se žákem o kvalitě psaných nebo mluvených textů z hlediska užívání slovních tvarů

Příklad úlohy pro 7. ročník (v návaznosti na učivo o popisu pracovního postupu ve slohové výchově, na učivo o sebeprezentaci a komunikaci v médiích v komunikační výchově a na tvorbu mediálního obsahu v informatice). Úkoly lze plnit společně ve třídě nebo formou samostatné práce.

1) Utvořte tvar 7. pádu čísla množného od těchto slov: 

  1. olej __________________________
  2. sůl ___________________________
  3. brambor _______________________
  4. brambora ______________________
  5. čerstvý ________________________
  6. zapékací _______________________

Po dokončení úkolu následuje společná diskuze o výsledcích, jsou zopakována pravidla pro skloňování podstatných a přídavných jmen, připomeneme časté užívání koncovky -ma v nespisovné variantě češtiny (bramborama). Při evokaci zjišťujeme, jakou zkušenost a očekávání mají žáci ve vztahu k užívání slovních tvarů, kde očekávají užití spisovných a kde nespisovných koncovek apod. 

2) Podívejte se na video s receptem na rozmarýnové brambory, přečtěte si přepis komentáře, který je ve videu slyšet. Následně vypracujte úkoly pod textem.

Rozmarýnové brambory

https://youtube.com/shorts/OyRixDGDnnc?si=mapHws__vZiZwfQI

Přepis komentáře z videa:

Jednoduchej recept na pečený rozmarýnový brambory

Celé brambory opláchni a uvař je spolu s bylinkami do měkka. Nech je lehce zchladnout a pak je na hulváta natrhej do zapékací misky. Sůl a pepř a nahoru natrhej čerstvej rozmarýn. Hezky to zakápni olivovym olejem a dej do trouby na dvě stě stupňů, třicet minut, horkej vzduch. Každá trouba peče jinak, tak si to kdyžtak uprav. Dá se to žrát i samotný, ale steak tomu sluší. A dávej bacha, ať si nespálíš hubu, je to horký jako prase. Tak čau.

  1. V přepisu komentáře vyhledejte podtrhněte nespisovná slova a slovní spojení. 
  2. Diskutujte o těchto otázkách: 
  • Kdo je autorem a pravděpodobným příjemcem tohoto textu? 
  • Kde se s podobnými texty můžete setkat? 
  • Co je nejspíš cílem autora videa? 
  • Koho a jakými jazykovými prostředky se snaží oslovit a proč asi právě tyto prostředky volí? 
  • Který slohový postup a útvar je zde uplatněn? 

3) Porovnejte text komentáře s textem, který je ve videu prezentován v titulcích (viz přepis níže). V čem se oba texty liší? Proč tomu tak podle vás je?

Přepis titulků: 

Rozmarýnové brambory

Celé brambory opláchni a uvař je spolu s bylinkami do měkka. Nech je trochu zchladnout a pak je natrhej do zapékací misky, přidej sůl a pepř a nahoru natrhej čerstvý rozmarýn. Zakápni olivovým olejem a dej do trouby na 200 °C na 30 minut pod horký vzduch. Můžeš to jíst samotné, ale lepší je to se steakem.

4) Zopakujte si, které náležitosti by měl obsahovat text receptu.

5) Sestavte vlastní recept do elektronické databáze receptů nebo pro video kuchařku:

a) Vyberte si recept na jednoduché jídlo, které umíte uvařit nebo upéct. 

b) Zvolte formu textu (psaný elektronický text např. do databáze receptů nebo video recept).

c) Rozhodněte, pro koho text receptu tvoříte.

d) Napište text receptu.

e) Zkontrolujte, zda jste použili vhodné tvary slov vzhledem ke svému komunikačnímu cíli.

f) Dotvořte recept do finální podoby (psaný elektronický text s ilustracemi a vhodným formátováním do elektronické databáze receptů nebo video recept.

g) Prezentujte výsledek své práce spolužákům a společně diskutujte o tom, do jaké míry se vám podařilo oslovit zamýšleného příjemce textu a naplnit váš komunikační záměr.

 

Použité zdroje: 

https://www.youtube.com/@tehotnejkuchar

https://youtube.com/shorts/OyRixDGDnnc?si=mapHws__vZiZwfQI