v komunikaci a při práci s textem využívá znalosti o slovní zásobě a způsobech jejího obohacování, včetně tvoření slov
Úroveň: Splněno
Důkazy o učení:
- rozlišuje a v komunikaci užívá slova neutrální a citově zabarvená, významy slov, odborné názvy, významy běžně používaných zkratek a značek
- využívá v komunikaci poznatků o tvoření slov, rozlišuje významy slov utvořených různými způsoby
- uvede příklady přejatých slov a dokáže je využít v mluveném i v písemném projevu se správnou výslovností a ve správné grafické podobě
- rozšiřuje svoji slovní zásobu a znalosti o ní využije v mluvené i psané komunikaci
Ilustrace očekávaného výkonu
Krátký textový popis:
Úlohy jsou zaměřeny na procvičování znalostí o slovní zásobě a na její rozšiřování. Pozornost je věnována také tvoření slov, slovům cizího původu včetně jejich výslovnosti.
Ilustrativní úlohy:
- a) Vysvětlete význam uvedených slov a rozlište slova neutrální a citově zabarvená:
Mamánek, mlýnek, kafíčko, psisko, tulipán, Rakousko, řádek, podkroví, úsměv, cizinka, cizák, fracek, frank, kámoš, chlapisko, smažák.
b) Sestavte ve dvojicích krátké vypravování (na 4 – 5 řádek textu), v němž využijete všech 10 zvýrazněných slov (mohou být v různých tvarech). Přečtěte si své příběhy navzájem se spolužáky a ohodnoťte si je.
2. Znáte dobře odborné názvy neboli termíny? Pokuste se pomocí slovníku, vyhledávače nebo Internetové jazykové příručky určit, ke kterému oboru patří následující slova a slovní spojení. Příklad: andante – hudba.
zakázané uvolnění, etymologie, kyselina chlorovodíková, oxidační číslo, poloměr kružnice, zrychlení, poledník, mnohovýznamové slovo, skok daleký.
3. Určitě znáte termín slang. Jde o nespisovný útvar národního jazyka, který je typický pro mluvčí, kteří patří k určité zájmové skupině, např. žáci nebo studenti, vojáci, mládež, hráči počítačových her, hudebníci, sportovci ad. Vysvětlete význam zvýrazněných výrazů a uveďte, ke které zájmové skupině patří.
Na příští víkend jsem dostal opušťák. Paříš na kompu pévépéčka? Jakej používáš nick? Potřeboval bych od našich škváru, aspoň litr, mám jít na koncík s jedním dobrým týpkem. Už slyším, jak mi máti řekne, že se radši mám jít šrotit zempl nebo děják. Petrův starší brácha začal hrát bedny, a jak už to bývá, napřed byl docela v balíku, ale dnes už je z něho spíš lúzr a vypadá to, že časem končí jako santusák. Otec mi asi hodinu vysvětloval, jaký rozdíl mezi ofsajdem, blafákem a malou domů, ale stejně se vůbec nechytám. Na parket nastoupila roštěnka v křiváku a perfektní kabelkou přes rameno. Ivana nechala housle ležet, začala hrát rockec, koupila si sólovku a k tomu dva repráky z bazaru.
4. V češtině se slova tvoří několika způsoby. Nejčastější je odvozování, kdy se slova utvářejí pomocí předpon a přípon (koncovek), které se připojují ke slovnímu základu - podhradí, nadlesní, neposlušný. Dále využíváme také skládání, kdy se spojují dva nebo více slovních základů - malotřídka, dělostřelec, autobiografie, a také zkracování – ČR, LCD, km.
a) Pracujte ve dvojicích a určete, jakým způsobem jsou utvořena následující slova:
Několikanásobný, průvodčí, manufaktura, jílovitá, zkázonosný, vyoraná, poloraná, nadměrná, dětské, mnohovrstevnatý, smíšené, malorážka, nárožní, pozdní.
b) Napište, jaký význam mají následující zkratky a značky:
kg, cm, SŠ, LOH, JUDr., VŠ, ul., kpt., atd., PSČ, ČT.
c) Vysvětlete význam zkratek (SPZ), zkratkových slov (Čedok) nebo tzv. zkrácenin (učitelka – úča). Pokud si nejste jistí, použijte Slovník zkratek nebo významy zkratek vyhledejte na internetu.
Naše auto má už trochu poničenou SPZ. Koupili jsme si novou televizi s velikou LCD obrazovkou. Mohla bys mi půjčit tvoje úesbéčko? Ale tati, cédéčka jsou dnes už passé. Evina starší ségra pracovala pro BBC, teď dokonce připravuje nějaké materiály pro jednu komisi OSN. Její přítel Kamil se po maturitě chce hlásit na pedák v Olomouci, tam by měl možnost získat titul Mgr. To já bych asi dala přednost studiu na LF UK v Praze. Tátův bratranec už delší dobu podniká, založil si nejprve malé eseróčko, ale v této době se už živí jako OSVČ.
5. Pokuste se zjistit, jaký význam mají následující slova a slovní spojení a z kterého jazyka pocházejí (pozor: některá slova se tváří hezky česky, ale přitom svým původem česká opravdu nejsou). Příklad: konzultace = porada s odborníkem, z latiny.
Tabula rasa, kamikadze, heavy metal, knedlík, špagety, globus, gymnázium, jarmark, sobota, škola, hypnóza, křída.
6. Umíte správně vyslovit slova cizího původu? Vysvětlete jejich význam, pokud jej neznáte, podívejte se do Slovníku cizích slov nebo do Nových slov češtině – slovníku neologizmů. Zjistěte, z kterého jazyka pocházejí.
paparazzo, faux pas, tie-break, know-how, divertimento, panický strach, personál, ischias, etuda, viceprezident.
7. * Pro zájemce: Umíte správně vyslovit vlastní jména cizího původu?
Ludwig van Beethoven, James Watt, Marie Curie-Skłodowská, Konstantin Ciolkovskij, Johann Wofgang Goethe, Dante Alighieri, John McEnroe, Billie Jean Kingová, Whitney Houston.