Vytvoří po formální i obsahové stránce funkční písemný projev s využitím znalostí pravidel pravopisu.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- pracuje samostatně s Internetovou jazykovou příručkou, s Pravidly českého pravopisu, s jazykovými slovníky a příručkami
- vyhledá zadané slovo, ověří jeho význam a pravopisnou podobu a tyto dovednosti využívá ve svých písemných projevech
Ilustrace
Cílem úlohy je vytvořit jednoduchý písemný útvar, dopis, na základě stanoveného zadání. Žáci se zaměřují na formální náležitost daného útvaru, na strukturu textu, na jeho obsahovou složku a na dodržování pravidel českého pravopisu.
Zadání:
- Napište krátký dopis kamarádovi, ve kterém ho pozvete na společný výlet do přírody. V dopise by měly být uvedeny následující informace:
· Datum a čas výletu
· Místo setkání
· Co si vzít s sebou
· Proč by měl kamarád přijít
2. Návrh dopisu:
· Napište návrh dopisu na koncept. Zaměřte se na správné používání pravidel pravopisu jako například:
· Velká písmena na začátku vět a u vlastních jmen.
· Správné tvary slov (skloňování a časování).
· Psaní mě/mně, s/z, i/y.
3. Kontrola a oprava:
· Vyměňte si návrhy dopisů s kamarádem a vzájemně si je zkontrolujte. Opravte případné chyby a navrhněte vylepšení.
4. Čistopis:
· Na základě zpětné vazby napište čistopis dopisu. Ujistěte se, že je bez chyb a že všechny informace jsou jasné a srozumitelné.
5. Diskuze ve skupinách:
· Rozdělte se do skupin a přečtěte si navzájem své dopisy.
· Diskutujte o tom, jak jste použili pravidla pravopisu a jak jste strukturovali své dopisy.
6. Prezentace:
· Každá skupina vybere jeden dopis, který považuje za nejlépe napsaný, a představí ho před třídou.
· Diskutujte o různých přístupech k psaní funkčních písemných projevů.
Popis ověřování:
Úloha ověřuje základní pravopisné dovednosti na jednoduchém komunikačním útvaru, kterým je dopis. Navržená struktura napomáhá žákům s přípravou konceptu - důležité je dodržet správnou formu, naplnit jednotlivé body osnovy a poté text dopisu vhodně formulovat. Žáci věnují pozornost pravopisným jevům, která jsou zohledněny v zadání. Důležitá je zpětná vazba - vzájemná kontrola mezi spolužáky a také případné obsahové úpravy textu.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- uvědomuje si vztah mezi jazykovým systémem a pravopisnými zásadami
- osvojuje si postupně pravidla morfologického, lexikálního a syntaktického pravopisu
- využívá kritéria hodnocení pravopisu – zvládám, zlepšuji se, nezvládám
- vyhledá zadané slovo, ověří jeho význam a pravopisnou podobu a tyto dovednosti využívá ve svých písemných projevech
Ilustrace
Cílem úlohy je příprava a tvorba e-mailu, který představuje jeden z typických útvarů moderní elektronické komunikace. Žáci se zaměřují na jeho strukturu, na volbu jazykových prostředků, na správné užití pravopisných jevů a na vzájemnou kontrolu svých komunikátů.
1. Přečtěte si zadání:
· Napište e-mail učiteli, ve kterém ho požádáte o konzultaci zaměřenou na přípravu školního projektu. V e-mailu by měly být uvedeny tyto informace:
· Úvod s představením problému nebo žádosti.
· Podrobné vysvětlení, o čem chcete konzultovat.
· Návrh termínu konzultace.
· Závěr s poděkováním.
2. Návrh e-mailu:
· Napište návrh e-mailu na koncept. Zaměřte se na správné používání pravidel pravopisu jako například:
· Velká písmena na začátku vět a u vlastních jmen.
· Interpunkce (čárky, tečky, otazníky, vykřičníky).
· Správné tvary slov (skloňování a časování).
· Psaní mě/mně, s/z, i/y.
3. Kontrola a oprava:
· Vyměňte si návrhy e-mailů se spolužákem/spolužačkou a vzájemně si je zkontrolujte. Opravte případné chyby a navrhněte vylepšení.
4. Čistopis:
· Na základě zpětné vazby napište čistopis e-mailu. Ujistěte se, že je bez chyb a že všechny informace jsou jasné a srozumitelné.
5. Diskuze ve skupinách:
· Rozdělte se do skupin a přečtěte si navzájem své e-maily.
· Diskutujte o tom, jak jste použili pravidla pravopisu a jak jste strukturovali své e-maily.
6. Prezentace:
· Každá skupina vybere jeden e-mail, který považuje za nejlépe napsaný, a představí ho před třídou.
· Diskutujte o různých přístupech k psaní písemných projevů.
Reflexe:
· Napište krátký text o tom, co jste se naučili o psaní písemných projevů a používání pravidel pravopisu. Jaké nové dovednosti jste si osvojili a jak je můžete využít v každodenním životě?
Popis ověřování:
Úloha ověřuje pravopisné dovednosti v komunikačním útvaru, kterým je e-mail. Navržená struktura napomáhá žákům s přípravou konceptu - důležité je dodržet správnou formu, naplnit jednotlivé body osnovy a poté text e-mailu vhodně formulovat. Žáci věnují pozornost obtížnějším pravopisným jevům, která jsou zohledněny v zadání, tj. psaní velkých počátečních písmen a interpunkci. Důležitá je zpětná vazba - vzájemná kontrola mezi spolužáky a také případné obsahové úpravy textu.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Na základě osvojených schopností a dovedností zhodnotí písemné projevy podle zadání (rozsah, téma ad.).
- Vytvoří funkční písemný projev a zhodnotí ho na základě osvojených schopností a dovedností.
- Vytvoří písemný projev komplexní z hlediska formálního i obsahového v psané podobě i v digitálním prostředí.
Ilustrace
Aktivita je zaměřena problematiku písemných projevů. Žáci si uvědomí rozdíl mezi mluvenými a psanými projevy. Seznámí se ze základními principy pravopisu a vyjadřují svoje postoje a názory ve vztahu k pravopisu a jeho současné podobě.
| Aktivita je zaměřena problematiku písemných projevů. Žáci si uvědomí rozdíl mezi mluvenými a psanými | OVU-6-Proc-piseme-jinak-nez-mluvime.docx | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Vytvoří jednoduchý text s využitím znalosti pravidel pravopisu.