vytvoří po formální i obsahové stránce funkční písemný projev s využitím znalosti pravidel pravopisu

JJK-CJL-001-ZV9-007
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • žák pracuje samostatně s Pravidly českého pravopisu a s Internetovou jazykovou příručkou
  • vyhledá zadané slovo, ověří jeho význam a pravopisnou podobu 
  • na základě osvojených schopností a dovedností zhodnotí písemné projevy podle zadání
  • vytvoří funkční písemný projev a zhodnotí jej na základě osvojených schopností a dovedností 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Cílem úlohy je rozvíjení pravopisných dovedností. Žáci pracují s Pravidly českého pravopisu a s Internetovou jazykovou příručkou, vytvářejí funkční písemné projevy a zhodnotí je na základě osvojených schopností a dovedností. 

Ilustrativní úloha:

  1. Některá slova nebo slovní spojení znějí podobně, ale mají odlišnou pravopisnou podobu. Vyhledej v Internetové jazykové příručce význam slov, ověř si jejich význam a použij je ve větách (příklad: plod/plot. Utrhla jsem dva čerstvé oranžové plody. Bratranec dostal za úkol natřít plot.

dobít/dobýt, zhlédnout/shlédnout, nahoru/na horu, povinně/ po víně, sbít/zbít.

2. Pracujte ve dvojicích: vyhledejte v Internetové jazykové příručce vhodné synonymum ke slovům domácího původu, zjistěte, z kterého jazyka pochází, a užijte je ve větách:

(příklad: skutečnost, z latiny = fakt): S těmito fakty jsme se ještě nesetkali.

rozhovor, horská vycházka, rozbor, nový druh auta, kysličník uhelnatý, dějiny, jízdní kolo.

3. Najdi v textu pravopisné chyby, nespisovné výrazy a překlepy a uprav je do správné pravopisné a mluvnické podoby:

Dohodly jsme se s kamarádama a kamarádkama, že o vikendu vyrezíme na Kunětickou Horu. Měli jsme vyjíždět už v pátek dvě, hned poškole. Středu a čtvrtek jsme zasvjetili přípravám. Brali jsme si sebou spacák, kari matku, plynnový vařič, sirky, nějaký konzervy a náhradní oblečení. Některý z nás už shlédli spoustu památek v řadě cizých zemí, ale česko přece taky nabízí mnoho atrakcí pro túristy. Co sme ale nechápali, měli sme doma nechat veš kerá eletronická zařízení. Takže jako víkent bez mobilu? Já jsem si nechal od našich vnutit mapu Východních Čech, to abysme prej netápaly. Zkoumali jsme na mapě teréní nerovnosti a plánovali si trasu. 

4. Doplň do textu chybějící písmena. Třem slovům se můžeš vyhnout – pokud je nahradíš odpovídajícími synonymy. 

Tento příběh končí tragicky. Zahraj si na spisovatele a poslední odstavec uprav tak, aby příběh skončil šťastně. Změň podle své úpravy také titulek. Přečtěte si ve třídě nahlas doplněné verze a vyhodnoťte, která je podle vás nejlepší a nejvtipnější

TRAGICKÁ NEHODA V LUŽNÍM LESE

Jako každý v_kend, ani tentokrá_ c_kl_sta vas_l neodolal vábení jara a vyprav_l se na v_let do bl_zké Chrop_ně, aby navštívil kamarádku M_ladu. Protože po poslední v_jížďce _končil na pol_kl_inice s v_kloubeným ramenem, odm_tl riz_ko a namísto cesty lesní _kratkou si to nam_řil na asfaltku. Tak si to val_ mezi serpent_nam_ a na poslední chví_i zahlédne plaz_cího se sli_kého sl_máka. Vasja chvíl_ z_rá, pak se mu podaří sm_kem v_hnout, ale pak už se řítí mez_ b_l_ v lužním porostu. 

P_chne gumu, hm_z mu pokryje br_le, proto přejede jednu l_nou m_šku a pak i zm_ji. V_plaší taky starého v_ra a nakonec se zastav_ o třesoucí se os_ku. Zůstane na ní v_set jako netop_r a v jarní pl_skanici se mu na v_čka snáší stín l_šaje smrtihlava…

 

5. Doplň do textu chybějící písmena a interpunkci. Pokud si nejste jistí, použijte Internetovou jazykovou příručku nebo Pravidla českého pravopisu.

O tom, že je _eský pravopis hodně složitý se můžeme přesvědčovat prakticky de_ě přestože se nám to každému asi příliš nelíb_. Pokud se ptáme proč máme zrovna m_ tak složitou pravopisnou podobu _ateřského jazyka zkusme si najít nějaký odborný l_ingvistický článek o v_voji pravopisu. Možná že _ překvapením zjistíme, že třeba _lováci píší ve _hodě přísudku s podmětem pouze jedno I a ne I/Y a ještě navíc někdy A jako m_. U nás hol_(t/d) musíme rozl_šit jestli přišl_ muži nebo zda se usmíval_ ženy nebo poskakoval_ kůzlata popřípadě a to je prosím už docela soda zda na poli pracoval_ kluci i holky společně. Jak vidíme čárky nám dávají docela zabrat a co teprve velká a malá písmena či psaní předpon s/z a proto tady moji mil_ bratři a sestry v pravopisné zbrani pokládám ser_ózní vědeckou otázku jestli by to nemohlo být prostě jednodu_í. Je pravda že pravopis někdy může rozhodovat o významu slov ale třeba při psaní chatu nebo na_nternetu je každému fuk jestli _hlédl nový animák nebo jestli _hlíží z _rkonošské _něžky. Takže co budeme pořád neči_ě čekat na zázrak nebo začneme něco _koušet a budeme se trochu _pouzet (s/z/vz) a_pěčovat (s/z/vz) se v_či všemocným _ohům z jazykové poradny a z _stavu pro _azyk _eský?

Ilustrace očekávaného výkonu

Odkaz:

Krátký textový popis:

Název článku: Výuka a hodnocení práce s Pravidly českého pravopisu

Odborný článek předkládá postup, jak efektivně pracovat s Pravidly českého pravopisu, které slouží jako prostředek k rozvíjení kognitivních dovedností žáka.