Rozpoznává manipulaci v komunikaci, zaujímá k ní kritický postoj a přiměřeně reaguje.

JJK-CJL-001-ZV9-013

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • kriticky posoudí informace nebo myšlenky obsažené v textu nebo v jiném sdělení
  • zjišťuje, odkud konkrétní informace pochází
  • uvede příklad situace, kdy se setkal s manipulací

Ilustrace

Krátký textový popis:

Úloha: Manipulace v médiích

Cílem úlohy je naučit se rozpoznávat různé formy manipulace v médiích a kriticky hodnotit informace.

Zadání:

  1. Vyberte si krátký článek z novin nebo internetového zpravodajství (může být i fiktivní článek vytvořený vyučujícím).
  2. Rozpoznejte manipulativní techniky:
    • Najděte v článku příklady následujících technik:
      • Důraz na emoce: Jak článek využívá emoce k ovlivnění čtenáře?
      • Nálepky a stereotypy: Jsou v článku použity nějaké nálepky nebo stereotypy?
  3. Diskuze ve skupinách:
    • Rozdělte se do skupin a diskutujte o tom, jaké manipulativní techniky jste našli.
    • K čemu mohou můžou tyto techniky sloužit? Jak mohou ovlivnit čtenáře?
  4. Prezentace:
    • Každá skupina připraví krátkou prezentaci o svých zjištěních.
    • Prezentujte své závěry před třídou a diskutujte o různých pohledech.

Ověření:

Vyučující se zaměřuje na to, jak žáci odhalují jednotlivé manipulační techniky, jak rozpoznávají stereotypy a tzv. nálepky, např. hloupá blondýna, inteligent = člověk s brýlemi, muslim jako terorista ad.

 

Úroveň: Na cestě

Popis:

  • rozliší svět zobrazovaný v reklamách od opravdového světa
  • rozpozná stereotypy zobrazované v reklamách a dalších mediálních sděleních
  • rozliší situace, kde se s manipulací setkáváme: běžná komunikace, mediální komunikace, marketing, reklama

 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Úloha: Dezinformace a manipulace v médiích

Cílem úlohy je naučit se rozeznávat  nepravdivé informace, dezinformační techniky, různé formy manipulace v médiích a kriticky hodnotit informace.

 

1.  Vyberte si krátký článek z novin nebo internetového zpravodajství (může být i fiktivní článek vytvořený učitelem).

2.  Identifikujte dezinformační techniky:

·       Najděte v článku příklady následujících technik:

·       Falešné informace: Jaké informace jsou v článku nepravdivé nebo zavádějící?

·       Manipulativní titulky: Jak titulek článku ovlivňuje čtenářův názor?

·       Emocionální apel: Jak článek využívá emoce k ovlivnění čtenáře?

3.  Diskuze ve skupinách:

·       Rozdělte se do skupin a diskutujte o tom, jaké dezinformační techniky jste našli.

·       Jaký může být účel těchto technik? Jak mohou ovlivnit čtenáře?

4.  Prezentace:

·       Každá skupina připraví krátkou prezentaci o svých zjištěních.

·       Prezentujte své závěry před třídou a diskutujte o různých pohledech.

5.  Praktické tipy:

·       Vytvořte seznam tipů, jak se bránit proti dezinformacím. Můžete zahrnout následující:

·       Ověřování zdrojů informací.

·       Kritické myšlení a analýza obsahu.

·       Používání důvěryhodných zpravodajských webů.

Reflexe:

Napište krátký text o tom, jak se cítíte po této aktivitě. Změnil se váš pohled na informace v médiích? Jak budete v budoucnu přistupovat k informacím na internetu?

Ověřování:

Vyučující se zaměřuje na to, jak žáci rozeznávají nepravdivé informace, dezinformační techniky,  jak posuzují titulky ve zpravodajských a publicistických textech. Posuzuje, jaké formy manipulace a jakým způsobem žák v médiích rozeznává a jak je kriticky hodnotí. Žáci by měli ověřovat informace a statistické údaje uvedené ve výchozím textu, měli by kriticky rozebírat text a ověřit důvěryhodnost zdroje, popř. dalších odkazů uvedených v textu.

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Rozliší typy manipulace – například sugesce, přesvědčování, propaganda, brainwashing.
  • Rozliší a vyhledává prostředky manipulace – psychologické, jazykové, audiovizuální.
  • Rozliší, které jazykové prostředky a jakým způsobem jsou využívány v reklamních sděleních.
  • Využívá poznatky o praktikách manipulátorů, aby se mohl proti manipulaci bránit. 

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Úloha je zaměřena na reklamní sdělení a na stereotypy, které se v nich vyskytují.

Žáci pracují také s jazykovými prostředky užívanými v mediálních a reklamních sděleních. Seznamují se s prostředky manipulace a zdokonalují se v tom, jak se vůči manipulaci bránit. 

 

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Rozpozná manipulaci v jednoduchých mediálních sděleních, popíše, jak mají na manipulaci lidé reagovat.