využívá poznatky o komunikaci, jazyce a stylu k mluvenému nebo písemnému projevu přiměřenému situaci

JJK-CJL-001-ZV9-013
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

  • porozumí zadání textu či obsahu, na který má text tvořit nebo adekvátně reagovat v komunikační situaci

Ověření: U ukázek č. 1 i č. 2 porozumí komunikační situaci a záměru mluvčího dle návodných otázek. Situace patřičně vyhodnotí a navrhne, jak by na ně mohl adekvátně reagovat. Reakci provede formou mluvené simulace nebo dotvořením textu.

  • aplikuje získaná pravidla jazykové normy dle svých schopností do tvorby textů nebo komunikační situace

Ověření: U podtrženého slova v textu žák navrhne, jak toto slovo opravit dle pravidel českého pravopisu. Pro správné provedení korektury zafixuje dané učivo, a to samostatně či s pomocí pedagoga. Poté, co jev pochopí, jej procvičí pomocí učebnice či internetových cvičení a osvojená pravidla aplikuje v textu.   

  • rozliší sféry (prostředí) pro komunikaci a komu je obsah určen (kamarádi při hře, diskuze na internetu, přednáška před spolužáky, dopis organizaci)

Ověření: Rozliší prostředí pro komunikaci. Díky příloze č. 1 a č. 2 si uvědomí, komu je text určen a jak lze rozlišovat různou míru formálnosti a neformálnosti prostřednictvím jazykových prostředků vzhledem k příjemcům. Tyto příklady uvede v textu nebo v diskuzi.

  • zvolí a uplatní vhodné etické postupy dle jeho schopností pro prostředí a adresáta (respektující komunikace, oslovení, nepoužívání argumentačních faulů, stereotypy, generalizování ad.)

Ověření: Simuluje mluvenou komunikační situaci nebo napíše vlastní text, v němž uplatní nejen jazykové normy, ale také komunikační strategie, etické postupy a zdvořilostní principy. Tyto mechanismy zkontroluje pomocí přílohy č. 3, která se váže k textovým přílohám.

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Žáci využívají znalosti o jazykových prostředcích a jejich využívání v konkrétní komunikační situaci. Volí adekvátní strategické postupy s ohledem na danou komunikační sféru a využívají vhodné etické postupy v komunikaci.

Příklad úlohy pro výuku na 2. stupni ZŠ (v návaznosti na učivo – rozvoj komunikačních dovedností, obohacování slovní zásoby, ortografie v českém jazyce a v komunikační výchově). Metodika je vhodná pro skupinovou výuku. V metodice není záměrně uvedena časová dotace, a to z důvodu individuální variability každé školy či vyučujícího. Očekávaný výstup lze naplňovat v rámci rozvojového kontinua napříč ročníky, a nemusí se tedy vztahovat k výstupu v konkrétním ročníku.

1.    Před vámi jsou dvě konverzace běžné komunikační sféry, které probíhají na sociální síti. U příloh č. 1 a č. 2 rozeznejte o jakou komunikační situaci se jedná. Odpovězte na následující otázky:

a)    Kolik mluvčích vystupuje v příloze č. 1 a č. 2?

b)   O čem se baví? Co je předmětem rozhovorů?

c)    Víte, jaký je rozdíl mezi formální a neformální komunikací?

d)   Uveďte příklady formálních a neformálních znaků komunikace v přílohách. Komunikační situace rozlište podle formálnosti. Jaké další prostředky vidíte? (spisovnost, slang)

e)    Jaké další komunikační sféry znáte a podle čeho se liší?

 

Příloha č. 1

Příloha č. 2

 

 

 

 

2.   Představte si, že jste další z mluvčích v obou uvedených přílohách. Vymyslete, jak byste vhodně reagovali na obě konverzace. Reagujte tak, abyste zachovali typ komunikační situace. Zvolte vhodné jazykové prostředky.

3.   V příloze č. 1 uvedl jeden z mluvčích slovo tůra, které je zapsáno chybně. Podle níže uvedených zdrojů zjistěte, jak vypadá spisovná podoba tohoto slova. Podle jakých pravidel píšeme ve slovech variantu u/ú/ů? Jakých dalších nespisovných tvarů nebo slov jste si u obou příloh všimli?

4.   Evokujte význam těchto slov a poté ověřte jejich význam pomocí níže uvedených zdrojů. Diskutujte, jak je lze využít v komunikaci.

  • zdvořilost
  • konflikt
  • agrese
  • asertivita
  • respekt
  • empatie

Vyberte si jednu z uvedených komunikačních situací a ve dvojici ji sehrajte. Během dialogu dodržte komunikační strategie – záměr, prostředí atd. Poté dialogy ve dvojici reflektujte. Mluvili jste spíše formálně, nebo neformálně? Jaké komunikační prostředky jste využili? V jakých rolích jste vystupovali? Jaké jste využili komunikační strategie (agresivita, asertivita, zdvořilost).                                                                                                                 

Představte si, že jste koupili kamarádovi dárek k narozeninám, který se mu nelíbí,
situaci se snažíte urovnat.

Představte si, že si máte na školní výlet vzít povinně pláštěnku, ale není vám pohodlná, raději si chcete vzít nepromokavou bundu. Vyjádřete učiteli svou potřebu a navrhněte řešení.

Představte si, že se se spolužáky domlouváte na překvapení pro kamaráda. Spolužák měl návrh, ale ten se vám nezdál vhodný. Máte lepší nápad.

Po reflexi si situaci sehrajte ještě jednou. Nyní ovšem využijte přílohu č. 3, z níž použijete zdvořilostní fráze a dané komunikační prostředky. Poté situaci znovu reflektujte. Jak se změnila vaše komunikační strategie? Jak jste se oproti minulé konverzace cítili? Jak můžeme tyto fráze používat v běžné komunikaci?

Příloha č. 3

Dobrý den, AhojOslovení
Chtěl/a bych…
Mohl/a bys…
Podmiňovací způsob
Podání návrhu
Prosím…Konativní slovesa
Vnímám. Cítím, že…Slovesa pro vyjádření empatie
Myslíš, že…?
Co navrhuješ?
Položení otázky
Děkuji. Jsem vděčný/a za…Poděkování, ocenění

 

Zdroje:

ŠTĚPÁNÍK, Stanislav; HÁJKOVÁ, Eva; ELIÁŠKOVÁ, Klára; LIPTÁKOVÁ, Ľudmila a SZYMAŃSKA, Marta. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.

KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.

ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozš. a upr. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.

https://prirucka.ujc.cas.cz

Pravidla českého pravopisu. Vydání 3. (s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR). Praha: Academia, 2017. ISBN 978-80-200-1327-9.