Aktivně spoluutváří vzdělávací prostředí, aby přispívalo k naplňování jeho potřeb a potřeb ostatních členů školní komunity.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- vnímá svou roli ve spoluvytváření fyzického a digitálního vzdělávacího prostředí
- zkouší si společně s druhými navrhnout plán a realizovat konkrétní kroky pro vytváření dobrých podmínek pro učení a respektujících vztahů ve škole
- všímá si účinnosti podpory, které se mu při řešení problémů spojených se školním prostředí dostává od vrstevníků a od pracovníků školy
Ilustrace
Žáci vytvoří plán pro podporu učení ve třídě, v plánu využívají SMART cíle a SWOT metodu. Diskutují potřeby jednotlivců a možnost zohlednění těchto potřeb v rámci společného plánu.
V rámci SWOT v oblasti příležitostí zaznamenají možnosti podpory ze strany celé školní komunity, v oblasti příležitostí i rizik zvažují aspekty fyzického i digitálního vzdělávacího prostředí.
Ve skupinách může vzniknout více plánů a vybrat z nich nejlépe hodnocené prvky do společného plánu třídy.
Zvolí si v rámci plánu první krok, který je splnitelný v krátkém čase a vyhodnotí jeho realizaci. V rámci vyhodnocení zaznamenají svoje zkušenosti a popíší jak je lze využít v následujícím postupu.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- diskutuje možnosti, jak může účinně přispívat k respektujícím vztahům a bezpečnosti ve fyzickém a digitálním vzdělávacím prostředí
- reflektuje svojí zkušenost s různými strategiemi vytváření dobrých podmínek pro učení a pozitivního klimatu školy
- navrhuje opatření, která mohou jemu i druhým pomoci v překonávání překážek při učení
- získává zkušenosti s uplatňováním účinných forem podpory druhých při řešení problémů spojených s učením nebo vztahy ve školním prostředí
Ilustrace
Žáci zorganizují celoškolní debatu o podpoře učení ve škole. Vytvoří dotazník pro všechny členy školní komunity, sbírají zkušenosti a náměty na zlepšení.
Vyhodnotí získané informace a navrhnou opatření, která prodiskutují v rámci žákovské samosprávy a školské rady. Zohlední potřeby různých členů školní komunity.
Během školní roku akční tým podporuje monitorování naplňování opatření. Po několika měsících žáci opět zajistí zpětnou vazbu od členů školní komunity a vyhodnotí změny a účinnost opatření.
Proběhne prezentace pro celou školní komunitu, jakých )spěchů bylo dosaženo, a jaké výzvy stále jsou otevřené a potřebně zvládnout.
Projekt vhodný pro žáky 7. ročníku svým pojetím navazuje na projekt Společně k lepšímu učení na prvním stupni. Projekt Společně k lepšímu učení 2 akcentuje aspekty vztahového bezpečí ve třídě jako nezbytného předpokladu efektivního učení a také má větší přesah do digitálního prostředí. Cílem projektu je podpořit žáky v rozvoji dovedností spojených s identifikací problémů ovlivňujících jejich učení a hledáním, plánováním a realizací účinných opatření v jejich řešení.
| Text Ilustrace | PTP-000-000-ZV9-001-na-ceste.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Splněno
Popis:
- Přispívá k respektujícím vztahům a bezpečnosti ve fyzickém a digitálním vzdělávacím prostředí.
- V interakci se žáky i pracovníky školy uplatňuje konkrétní strategie, které přispívají k efektivnímu učení a pozitivnímu klimatu školy.
- Reflektuje, jak podporuje sebe a spolužáky při obtížích v učení nebo při emocionální nepohodě.
Ilustrace
Žáci navrhnou a následně zrealizují (a vyhodnotí účinnost) opatření posilující vztahové bezpečí ve školním prostředí. Ke spolupráci mohou využít orgány žákovské samosprávy, školskou radu, školní poradenské pracoviště, apod.
Žáci vytvoří multimediální produkt, jehož cílem bude osvěta bezpečného chování na internetu. Produkt je sdílen v rámci celé školní komunity, včetně rodičů.
Průběžné zařazování tzv. “studoven” - např. 2-3 hodinový blok, kde si žáci sami stanovují učební cíle, jejich pořadí a za stanovených podmínek (studijní prostředí), na nich pracují a na závěr reflektují splnění svých studijních plánů.
Projekt je určen žákům 6. a 9. ročníků. Je koncipován formou zážitkové vzdělávací aktivity uspořádané staršími žáky pro mladší žáky. Žáci 9. ročníků připraví pro žáky 6. ročníků několik aktivit, které jim pomohou zjistit, jaké potřeby a preference v souvislosti s učením mají. Projekt má několik částí, samotná realizace aktivit s žáky 6. ročníků je zvládnutelná v rámci jednoho dne, v případě potřeby delšího času na zpracování výstupů z aktivit lze rozložit do dvou dnů. Organizaci všech aktivit zajišťují žáci 9. ročníku. Pro žáky 9. ročníků je třeba vyčlenit čas na uvedení do tématu a přípravu aktivit.
| Text Ilustrace | PTP-000-000-ZV9-001-splneno.pdf | Stáhnout |
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Podílí se na utváření vzdělávacího prostředí tak, aby přispívalo k naplňování potřeb, jeho a ostatních členů školní komunity.