se spolužáky naplánuje a uskuteční opatření zaměřená na posílení udržitelnosti ve škole, obci či okolní krajině

PTP-UDR-000-ZV5-002
divider

Úroveň: Splněno

Důkazy o učení:

Vlastními slovy vyjádří, co konkrétního se projektem změnilo a jaké zkušenosti s realizací projektu považuje za nejdůležitější pro realizaci dalších projektů. 

Ilustrace očekávaného výkonu

Krátký textový popis:

Zadání pro žáka

Vyučující nejprve nechá žáky ve skupině diskutovat o tom, jakým způsobem jejich škola ovlivňuje životní prostředí. Žáci mohou v této chvíli uvádět různé nápady, a to od zřejmých (např., že ve škole vzniká odpad, do školy jezdí autem) až po takové, které se dotýkají jiných oblastí udržitelnosti (např., díky škole žijí v obci vzdělaní lidé, kteří mohou lépe pomáhat životnímu prostředí i jiným lidem). V dalším kroku se žáci zamyslí nad tím, v jaké oblasti by se mohla škola zlepšit a společně vyberou projekt, který by pak spolu s učitelem realizovali. 

Následně zvolený projekt naplánují a uskuteční. Po jeho realizaci si povídají o tom, jak jsou s výsledkem spokojeni a co se v průběhu práce naučili. Na závěr pak svoji práci spolu s učitelem oslaví. 

Poznámka: Při výběru nápadu pro následnou realizaci projektu je důležité vyjít z možností žáků i školy. Pokud škola v minulosti již některé projekty, ze kterých vzešla konkrétní opatření realizovala, může být prostor pro další zlepšování poměrně malý. V takovém případě mohou žáci např. realizovat projekt, který je informačního či vzdělávacího charakteru: mohou například připravit výuku pro mladší žáky, žáky mateřské školy, prezentaci („konferenci“) pro rodiče apod. V jiných případech mohou být realizované projekty náročnější a směřovat ke konkrétním opatřením, která pomohou např. lépe třídit odpad, snížit spotřebu energie v učebně, zlepšit stav školního pozemku apod.

Popis ověřování

Kritériem pro ověřování není rozsah projektu, ale jeho smysluplnost v prostředí školy a míra zapojení žáků do řešení. Podíl žáka na projektu se může lišit v závislosti na jeho osobnostních dispozicích a kompetencích. Každý žák by také měl být schopen samostatně odůvodnit výběr tématu (nápadu) projektu, popsat kroky, které společně podnikli k jeho realizaci, případné překážky, na které narazili, vyhodnotit vlastními slovy výsledek a shrnout, co se při realizaci sám naučil a co se díky projektu změnilo.