Rozpozná příležitosti, jaké jemu i společnosti přináší propojenost světa, a rizika, která z propojenosti vyplývají.
Úroveň: Na začátku
Popis:
- vysvětlí propojenost světa na příkladech věcí a situací jemu důvěrně známých
- na základě konkrétních lidských příběhů posoudí, jak může pozitivně i negativně ovlivňovat životy lidí jinde ve světě
- uvádí příklady, jak ve svůj prospěch využívá toho, že je svět propojený
Ilustrace
Odkaz:
Krátký textový popis:
BOHOUŠOVY DŽÍNY
Žáci na příkladu produktu, který běžně používají, odhalí propojenost a vzájemnou závislost dnešního světa.
Zadání pro žáka
Součástí šatníku mnoha z nás jsou džíny. Přemýšlej, z čeho všeho se takové džíny skládají, co všechno je na jejich výrobu potřeba. Svoje nápady si zapiš.
Přečti si „příběh kalhot“ s názvem Bohoušovy džíny (viz příloha v části ODKAZ).
Po přečtení textu:
- Vypiš suroviny použité na výrobu džín.
- Vypiš procesy použité při výrobě džín.
- Vybarvi v mapě různou barvou země, které dodaly suroviny, a země, ve kterých probíhal nějaký proces související s výrobou džín.
- Vyznač v mapě šipkami cestu jednotlivých surovin či součástí džín.
Co nám příběh džín ukázal?
Proč je do jejich výroby zahrnuto tolik zemí?
Jaké to může mít důvody a výhody?
Uveď příklady jiných věcí a vysvětli na nich propojenost světa.
Popis ověřování
Pro učitele je důkazem toho, že žáci cíl zvládli, když na základě splněných úkolů k přečtenému textu vyvodí a vysvětlí propojenost světa a uvedou další příklady věcí dokumentujících propojenost světa.
Metodický komentář
Učitel žákům předem připraví kopie textu a slepé mapy. K plnění úkolu po přečtení textu budou žáci potřebovat také atlasy. Učitel se může rozhodnout, na kterých částech budou žáci pracovat individuálně, co budou řešit např. ve dvojicích a co budou diskutovat v celé třídě.
Původní lekce se věnuje i tématu fungování světového obchodu – jak je zisk z prodeje rozdělen mezi subjekty, které jsou zapojeni do procesu výroby a prodeje. Je tak možné navázat a věnovat se více do hloubky i otázce výhod a nevýhod propojenosti světa a vlivu na životy lidí v různých místech světa.
Ilustrace vznikla podle lekce Bohoušovy džíny, jejímž autorem je Petr Chára. Původní lekci vytvořil na základě údajů a námětu z učebnice: Gallagher, R., Parish, R.: Geog.3. Oxford University Press, Oxford 2002. Viz https://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/880/BOHOUSOVY-DZINY.html.
Úroveň: Na cestě
Popis:
- vysvětlí roli nových technologií a médií v dnešním světě, zaměří se i na život v digitálním prostředí
- na základě zažitých zkušeností a dění ve svém okolí a ve světě zkoumá výhody a nevýhody propojenosti dnešního světa
- na příkladech posuzuje, jak propojenost a vzájemná závislost ve světě ovlivňuje pozitivně i negativně životy lidí na různých místech světa a v různém socioekonomickém postavení
- pojmenuje příležitosti a rizika propojenosti světa v oblasti jeho zájmu
Ilustrace
Krátký textový popis:
PROPOJENÝ SVĚT: PLUSY A MÍNUSY
Žáci si vyberou určitou oblast našeho každodenního života či jejich zájmu, zamyslí se, jak souvisí s propojeností světa, a zváží plusy i mínusy této propojenosti.
Zadání pro žáka
Představ si, že jsi novinář nebo novinářka, který/á píše článek o tom, jak propojenost dnešního světa ovlivňuje život lidí. Tvým úkolem je vybrat si jeden konkrétní příklad, na kterém ukážeš, jak propojenost a vzájemná závislost ve světě přináší lidem výhody i nevýhody.
Můžeš si vybrat jedno z nabízených témat nebo si zvolit jiné podle svého zájmu. Nejprve u vybraného tématu zvaž výhody a nevýhody a zapisuj si je do T-grafu. Mohou Ti k tomu pomoci otázky u každého tématu.
- Spotřeba potravin: Jak ovlivňuje náš jídelníček propojenost světa? Co nám přináší možnost nakupovat exotické potraviny z různých částí světa? Jaké dopady má dovoz potravin na životní prostředí a na místní ekonomiky?
- Cestování: Jak cestování mění svět a nás samotné? Jak nám propojenost světa usnadňuje cestování? Jaké mohou být negativní dopady?
- Móda: Jaká je skutečná cena levného oblečení? Jak se k nám dostávají levná trička z Asie? Jaké dopady má globální textilní průmysl na pracovníky v továrnách, na nás jako na spotřebitele, na životní prostředí?
- Technologie a digitální propojení: Jak nás propojuje (a rozděluje) digitální svět? Jak nám pomáhá propojení světa díky sociálním sítím a online komunikaci a službám? Jaké problémy mohou díky tomu vznikat?
Napiš krátký článek (cca 150–200 slov) zaměřený na vybraný příklad propojenosti světa:
- Uveď, jak vybraný příklad souvisí s propojeností světa.
- Uveď, jak propojenost v konkrétním případě lidem pomáhá a v čem může být problém.
- Vymysli titulek pro svůj článek.
Popis ověřování
Učitel ověřuje, zda a jak žáci identifikují výhody a nevýhody propojenosti světa u konkrétního vybraného tématu.
Metodický komentář
T-graf je tabulka rozdělená na 2 sloupce, kdy do jednoho sloupce budou žáci zapisovat výhody a do druhého nevýhody propojenosti světa.
Dalším tipem může být, že učitel žákům předloží, nebo je nechá vyhledat konkrétní lidské příběhy, které dokumentují vliv propojenosti světa na životy lidí.
Úroveň: Splněno
Popis:
- Pojmenovává souvislosti mezi globalizací a různými aspekty svého života i života jiných lidí.
- Představí, jak by mohl využít příležitosti, které mu přináší propojenost světa, a co naopak může být pro jeho život rizikem.
- Posuzuje příležitosti a rizika propojenosti světa plynoucí pro společnost, uvažuje na úrovni obce, regionu, státu, světa.
- Navrhne, jakým způsobem může ovlivnit dění ve světě.
Ilustrace
Krátký textový popis:
PROPOJENI SVĚTEM
Zadání pro žáka
Žák může propojenost světa prozkoumávat na mnoha příkladech a z různých perspektiv. Fenomén globalizace a propojenosti světa je metodicky zpracován např. v publikacích Globální témata napříč předměty[1] či Bohouš a Dáša na tržišti světa[2]. Lekce, které se zabývají cestou vybraných potravin a výrobků ke spotřebitelům (např. banány, kakao, káva, bavlna) jsou podrobně zpracovány např. organizací Fairtrade Česko a Slovensko[3].
Příležitostem a rizikům propojenosti světa se může žák věnovat dle oblastí jeho zájmu nebo v rámci jednotlivých vzdělávacích oborů (např. propojenost světa v literatuře, filmu, sportu, lékařství, ochraně přírody, architektuře, technologiích atd.). Otázku propojenosti světa je vhodné také zařazovat do diskuzí nad aktuálními lokálními i globálními událostmi a procesy (volby u nás i ve světě, přírodní jevy, konflikty, migrace atd.) a propojovat ji s otázkou udržitelného světa. Při zvažování nad příležitostmi a riziky může žák své myšlenky třídit do T-grafu. Dále přemýšlí nad otázkou, jak si představuji svoji budoucnost, kterých příležitostí chci či můžu využít a na jaká rizika bych si měl dát pozor.
Mohou navázat i návrhem a realizací lokálního projektu (v komunitě), který má globální přesah.
Popis ověřování
Učitel jednak sleduje, jak se žák zapojuje do diskuzí, jaké argumenty uvádí, co považuje za příležitost a co za riziko. Pozoruje, jak žák uvažuje o své budoucnosti a jak je schopen hledat lokální a globální souvislosti.
[1] ARPOK, o.p.s.: Globální témata napříč předměty, Metodická příručka pro učitele 2. stupně ZŠ. Olomouc 2023. ISBN 978-80-908831-2-3
[2] Člověk v tísni, o.p.s.: Bohouš a Dáša na tržišti světa. Praha 2009. ISBN 978-80-86961-63-7
[3] https://fairtrade.cz/zapojte-se/vzdelavani/
Úroveň: Minimální doporučená úroveň
Popis:
Rozpozná příležitosti, jaké jemu i společnosti přináší propojenost světa, a rizika, která z propojenosti vyplývají.