Rozpozná příležitosti, jaké jemu i společnosti přináší propojenost světa, a rizika, která z propojenosti vyplývají.

PTS-000-000-ZV9-001
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • vysvětlí propojenost světa na příkladech věcí a situací jemu důvěrně známých
  • na základě konkrétních lidských příběhů posoudí, jak může pozitivně i negativně ovlivňovat životy lidí jinde ve světě
  • uvádí příklady, jak ve svůj prospěch využívá toho, že je svět propojený

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

BOHOUŠOVY DŽÍNY

Žáci na příkladu produktu, který běžně používají, odhalí propojenost a vzájemnou závislost dnešního světa.

Zadání pro žáka 

Součástí šatníku mnoha z nás jsou džíny. Přemýšlej, z čeho všeho se takové džíny skládají, co všechno je na jejich výrobu potřeba. Svoje nápady si zapiš.

Přečti si „příběh kalhot“ s názvem Bohoušovy džíny (viz příloha v části ODKAZ).

Po přečtení textu:

  • Vypiš suroviny použité na výrobu džín.
  • Vypiš procesy použité při výrobě džín.
  • Vybarvi v mapě různou barvou země, které dodaly suroviny, a země, ve kterých probíhal nějaký proces související s výrobou džín.
  • Vyznač v mapě šipkami cestu jednotlivých surovin či součástí džín.

Co nám příběh džín ukázal?

Proč je do jejich výroby zahrnuto tolik zemí?

Jaké to může mít důvody a výhody?

Uveď příklady jiných věcí a vysvětli na nich propojenost světa.

Popis ověřování

Pro učitele je důkazem toho, že žáci cíl zvládli, když na základě splněných úkolů k přečtenému textu vyvodí a vysvětlí propojenost světa a uvedou další příklady věcí dokumentujících propojenost světa. 

Metodický komentář

Učitel žákům předem připraví kopie textu a slepé mapy. K plnění úkolu po přečtení textu budou žáci potřebovat také atlasy. Učitel se může rozhodnout, na kterých částech budou žáci pracovat individuálně, co budou řešit např. ve dvojicích a co budou diskutovat v celé třídě.

Původní lekce se věnuje i tématu fungování světového obchodu – jak je zisk z prodeje rozdělen mezi subjekty, které jsou zapojeni do procesu výroby a prodeje. Je tak možné navázat a věnovat se více do hloubky i otázce výhod a nevýhod propojenosti světa a vlivu na životy lidí v různých místech světa.

Ilustrace vznikla podle lekce Bohoušovy džíny, jejímž autorem je Petr Chára. Původní lekci vytvořil na základě údajů a námětu z učebnice: Gallagher, R., Parish, R.: Geog.3. Oxford University Press, Oxford 2002. Viz https://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/880/BOHOUSOVY-DZINY.html.  


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • vysvětlí roli nových technologií a médií v dnešním světě, zaměří se i na život v digitálním prostředí 
  • na základě zažitých zkušeností a dění ve svém okolí a ve světě zkoumá výhody a nevýhody propojenosti dnešního světa
  • na příkladech posuzuje, jak propojenost a vzájemná závislost ve světě ovlivňuje pozitivně i negativně životy lidí na různých místech světa a v různém socioekonomickém postavení 
  • pojmenuje příležitosti a rizika propojenosti světa v oblasti jeho zájmu

Ilustrace

Krátký textový popis:

PROPOJENÝ SVĚT: PLUSY A MÍNUSY

Žáci si vyberou určitou oblast našeho každodenního života či jejich zájmu, zamyslí se, jak souvisí s propojeností světa, a zváží plusy i mínusy této propojenosti.

Zadání pro žáka 

Představ si, že jsi novinář nebo novinářka, který/á píše článek o tom, jak propojenost dnešního světa ovlivňuje život lidí. Tvým úkolem je vybrat si jeden konkrétní příklad, na kterém ukážeš, jak propojenost a vzájemná závislost ve světě přináší lidem výhody i nevýhody.

Můžeš si vybrat jedno z nabízených témat nebo si zvolit jiné podle svého zájmu. Nejprve u vybraného tématu zvaž výhody a nevýhody a zapisuj si je do T-grafu. Mohou Ti k tomu pomoci otázky u každého tématu.

  1. Spotřeba potravin: Jak ovlivňuje náš jídelníček propojenost světa? Co nám přináší možnost nakupovat exotické potraviny z různých částí světa? Jaké dopady má dovoz potravin na životní prostředí a na místní ekonomiky?
  2. Cestování: Jak cestování mění svět a nás samotné? Jak nám propojenost světa usnadňuje cestování? Jaké mohou být negativní dopady?
  3. Móda: Jaká je skutečná cena levného oblečení? Jak se k nám dostávají levná trička z Asie? Jaké dopady má globální textilní průmysl na pracovníky v továrnách, na nás jako na spotřebitele, na životní prostředí?
  4. Technologie a digitální propojení: Jak nás propojuje (a rozděluje) digitální svět? Jak nám pomáhá propojení světa díky sociálním sítím a online komunikaci a službám? Jaké problémy mohou díky tomu vznikat?

Napiš krátký článek (cca 150–200 slov) zaměřený na vybraný příklad propojenosti světa:

  • Uveď, jak vybraný příklad souvisí s propojeností světa.
  • Uveď, jak propojenost v konkrétním případě lidem pomáhá a v čem může být problém.
  • Vymysli titulek pro svůj článek.

Popis ověřování

Učitel ověřuje, zda a jak žáci identifikují výhody a nevýhody propojenosti světa u konkrétního vybraného tématu. 

Metodický komentář 

T-graf je tabulka rozdělená na 2 sloupce, kdy do jednoho sloupce budou žáci zapisovat výhody a do druhého nevýhody propojenosti světa. 

Dalším tipem může být, že učitel žákům předloží, nebo je nechá vyhledat konkrétní lidské příběhy, které dokumentují vliv propojenosti světa na životy lidí.


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Pojmenovává souvislosti mezi globalizací a různými aspekty svého života i života jiných lidí.
  • Představí, jak by mohl využít příležitosti, které mu přináší propojenost světa, a co naopak může být pro jeho život rizikem.
  • Posuzuje příležitosti a rizika propojenosti světa plynoucí pro společnost, uvažuje na úrovni obce, regionu, státu, světa.
  • Navrhne, jakým způsobem může ovlivnit dění ve světě.

Ilustrace

Krátký textový popis:

PROPOJENI SVĚTEM

Zadání pro žáka 

Žák může propojenost světa prozkoumávat na mnoha příkladech a z různých perspektiv. Fenomén globalizace a propojenosti světa je metodicky zpracován např. v publikacích Globální témata napříč předměty[1] či Bohouš a Dáša na tržišti světa[2]. Lekce, které se zabývají cestou vybraných potravin a výrobků ke spotřebitelům (např. banány, kakao, káva, bavlna) jsou podrobně zpracovány např. organizací Fairtrade Česko a Slovensko[3]

Příležitostem a rizikům propojenosti světa se může žák věnovat dle oblastí jeho zájmu nebo v rámci jednotlivých vzdělávacích oborů (např. propojenost světa v literatuře, filmu, sportu, lékařství, ochraně přírody, architektuře, technologiích atd.). Otázku propojenosti světa je vhodné také zařazovat do diskuzí nad aktuálními lokálními i globálními událostmi a procesy (volby u nás i ve světě, přírodní jevy, konflikty, migrace atd.) a propojovat ji s otázkou udržitelného světa. Při zvažování nad příležitostmi a riziky může žák své myšlenky třídit do T-grafu. Dále přemýšlí nad otázkou, jak si představuji svoji budoucnost, kterých příležitostí chci či můžu využít a na jaká rizika bych si měl dát pozor. 

Mohou navázat i návrhem a realizací lokálního projektu (v komunitě), který má globální přesah.

Popis ověřování

Učitel jednak sleduje, jak se žák zapojuje do diskuzí, jaké argumenty uvádí, co považuje za příležitost a co za riziko. Pozoruje, jak žák uvažuje o své budoucnosti a jak je schopen hledat lokální a globální souvislosti.

 

[1] ARPOK, o.p.s.: Globální témata napříč předměty, Metodická příručka pro učitele 2. stupně ZŠ. Olomouc 2023. ISBN 978-80-908831-2-3 

[2] Člověk v tísni, o.p.s.: Bohouš a Dáša na tržišti světa. Praha 2009. ISBN 978-80-86961-63-7

[3] https://fairtrade.cz/zapojte-se/vzdelavani/


Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Rozpozná příležitosti, jaké jemu i společnosti přináší propojenost světa, a rizika, která z propojenosti vyplývají.