Oceňuje díky zkušenostem získaným z poslechových činností kvalitu a přínos hudebního díla.

UAK-HTD-002-ZV9-006
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • prostřednictvím poslechových činností si žák buduje elementární základy hudební percepce
  • pozorně a citlivě vnímá vhodně vybrané hudební skladbu či její část
  • je schopen emocionálně reagovat na atmosféru zvolené hudby 
  • pojmenuje v proudu znějící hudby některé výrazné hudební znaky (např. tempo, dynamiku, kontrasty, změny nálad, některé hudební nástroje) 
  • v rámci tvořivého poslechu se aktivně zapojuje do činností, při nichž využívá získané dovednosti 
  • vyjádří se k znějící hudbě a využívá k tomu získané hudební poznatky a dovednosti i zkušenosti z tvořivých aktivit 
  • rozumí základním pojmům jednotlivých umění při komunikaci o uměleckém díle (např. dirigent, orchestr, herec, tanečník, jeviště apod.) 
  • ve zhlédnutém nebo poslechnutém díle pojmenuje zřetelné výrazové prostředky a tím získává základní orientaci v performativních druzích umění (hudba, divadlo, tanec)

Ilustrace

Krátký textový popis:

Název ilustrace: Dívčí válka - poslech: B. Smetana: Šárka

Anotace: Ilustrace popisuje přípravu žáků na poslech symfonické básně, zaměřuje jejich vnímání na prostředky, jakými jsou jednotlivé části příběhu v hudebním díle ztvárněny ( instrumentace, tempo, výraz, melodie, rytmus. 

Zadání / popis situace, činnosti žáka:

Pomůckyzvuková nahrávka. Učitel vypráví příběh Šárky a o dívčí válce. Pokud se žáci s touto pověstí již setkali, dávají společně všechny informace dohromady. Následně formulují na kartičky do krátkých vět nebo slov základní okamžiky příběhu (každý žák má svou sadu kartiček). 

Učitel dá žákům základní informace o skladateli a také o tom, co je to symfonická báseň. Následně se skladba pustí a do jednotlivých částí skladby žáci zvedají své kartičky, pokud podle nich hudba vyjadřuje to, co je na nich napsáno. Učitel dává neverbálně najevo, souhlas, kartičku, která části skladby odpovídá ukáže všem (dramatická úvodní hudba ilustrující dívčí válku, dále pochod mužské skupiny lesem, volání přivázané Šárky, promluva Ctirada, hudba evokující zamilovanost těch dvou, oslava, chrápání spících mužů, signál Šárky zatroubený na roh, odpověď Vlasty z dálky, pobití mužské skupiny, případný pád Šárky ze skály). Žáci mohou v případě videoprojekce sledovat jednotlivou instrumentaci a sledovat hru hráčů symfonického orchestru. Po poslechu se žáci vrací k jednotlivým kartičkám a mluví o tom, podle čeho poznali, že skladba vyjadřuje právě tuto kartičku.

Způsob ověřování / hodnocení z pohledu učitele: Učitel sleduje zapojení žáků při poslechu, jak reagují na hudebně ztvárněné části, jestli slyší jednotlivé pasáže a rozumí přenesenému významu (např. nízký fagot = chrápání). 

Odkaz na zdroj / autorka: Marie Sommerová

 


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • prostřednictvím poslechových činností hledá svůj vztah k poslouchané hudební ukázce či vyslechnutému hudebnímu dílu 
  • učí se propojovat činnosti v průběhu znějící hudby tak, aby přirozeně ztvárňovaly výrazové prvky či významové aspekty hudebního díla 
  • je schopen diskutovat s využitím získávaných vědomostí a jemu dostupné terminologie o kvalitě hudební i interpretační a porovnávat mezi sebou vybraná díla z hlediska kvality reprodukce, způsobu interpretace apod. 
  • dále si rozvíjí vnímání hudebních znaků - jejich využití ve znějící hudbě (rytmus, harmonie, dynamika, kontrast, gradace, instrumentace, zvukomalba, styl) 
  • hledá souvislosti mezi daným dílem a dobou jeho vzniku
  • sleduje svůj vklad či roli při poslechových činnostech a stejně tak i vklad či roli svých spolužáků 
  • učí se spolupráci se spolužáky a vnímá sílu okamžiku při poslechu i navázané činnosti 

Ilustrace

Krátký textový popis:

Název ilustrace: Svěcení jara a hudební nástroje

Anotace: Žáci reagují na koncertní záznam (zvuk i obraz) díla Svěcení jara Igora Stravinského. Učí se rozpoznávat nástroje. Postupně se seznámí i s dílem hlouběji.

Zadání / popis situace, činnosti žáka: Žáci se snaží při zhlédnutí rozpoznat právě hrající hudební nástroje a hledají je na zemi na obrázkových kartách. Vzhledem k tomu, že se hned v první části této skladby nástroje či nástrojové skupiny velmi rychle mění, tak je to velmi dynamická aktivita.

Učitel/ka na zem rozhodí karty s obrázky nástrojů symfonického orchestru. Snaží se, aby karty nástrojů jednotlivých nástrojových skupin byly na různých místech, nikoli pohromadě či blízko sebe. Pustí žákům záznam koncertního provedení Svěcení jara. Žáci reagují tak, že očima i ušima analyzují, jaký nástroj či jaké nástroje právě hrají a k takovým kartám nástrojů se postaví. Žáci se snaží, aby stáli u karet tak, aby zahrnuli pokud možno všechny současně hrající nástroje (tedy pokud hraje např. flétna, housle a trubka, tak nebudou všichni stát pouze u flétny). Tato aktivita by měla následovat po té, co žáci probrali jednotlivé nástroje symfonického orcehstru, jejich podobu, nástrojovou skupinu, zvuk či jiné parametry, aby byly s nimi žáci dostatečně seznámeni.

Způsob ověřování / hodnocení učitelem: Vzhledem k tomu, že ve skladbě se nástrojové skupiny velmi prudce a rychle mění, je to velmi aktivní poslech plný pohybu. Žáci si po té mohou pustit video s baletem (původně byla skladba Svěcení jara napsána jako hudba k baletu). Uřčitel může povyprávět o premiéře, co se při ní vše stalo (veliký skandál, výkřiky z hlediště, vyzývání na souboj, atd.). 

Odkaz na zdroje / autor: Marie Sommerová

odkaz na video Youtube

https://www.youtube.com/watch?v=EkwqPJZe8ms&t=331s

odkaz na balet Youtube

https://www.youtube.com/watch?v=NOTjyCM3Ou4


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Dokáže soustředěně a citlivě vnímat poslouchané dílo na základě učitelovy motivace. 
  • Je schopný rozlišit výrazné hudební znaky ve znějící hudbě (tempo, dynamiku, kontrasty, gradace, výrazové prostředky). 
  • Orientuje se ve formální struktuře poslouchané skladby či písně a dokáže pod vedením učitele rozpoznat hudební myšlenky. 
  • Při poslechu oceňuje interpretační vklad, hledá jeho kvality a přínos.
  • Slovně vyjádří vlastní názor na poslouchanou skladbu na základě svých individuálních hudebních znalostí a zkušeností, zaujme kritický postoj k danému dílu.
  • Dokáže vnímat umělecké hodnoty díla napříč všemi styly a žánry, přemýšlí o významu poslouchané hudby, o jejím textovém, dobovém poselství, uvědomuje si proměnu v roli posluchače (zvláště u nonartificiální hudby).
  • Pojmenuje svůj vztah k hudbě a k její umělecké hodnotě, posiluje estetické vnímání.
  • Zhodnotí vyzkoušené role v poslechových činnostech a projeví své preference.

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Na odkazu je metodický materiál - příklad vyučovací hodiny využívající aktivního poslechu - téma: Neworleánský jazz

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Anotace: Na odkazu je metodický materiál - příklad vyučovací hodiny využívající aktivního poslechu - téma: Neworleánský jazz

 


Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Rozvíjí svůj vztah k hudbě pomocí poslechových činností.