Uvede příklad kulturní události či kulturní instituce ve svém nejbližším okolí.

UAK-VFV-003-ZV5-007
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • sdělí svůj zážitek ze společně (v rámci školní výuky) navštívené kulturní události nebo události, kterou navštívil ve svém volném čase  

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Aktivita žákům pomáhá získávat povědomí o kultuře a kulturních institucích v jejich okolí. Prostřednictvím diskuze, práce s fotografiemi a výtvarného zpracování se žáci učí rozpoznávat významná kulturní místa, jejich funkce a osobní význam. Aktivita podporuje rozvoj komunikačních dovedností, kritického myšlení, kreativity a kulturního povědomí. Zároveň poskytuje prostor pro osobní zkušenosti a zájmy, které přispívají k budování vztahu k místu a regionu, kde žijeme


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • seznamuje se s různými kulturními událostmi a rozmanitými projevy umělecké tvorby ve svém nejbližším okolí, lokalitě, regionu 
  • seznamuje se s významnými kulturními institucemi a tradicemi ve svém okolí, lokalitě, regionu

Ilustrace

Krátký textový popis:

Návštěva místního kina  

Tato aktivita seznamuje žáky s fungováním kina, významem a historií tohoto kulturního prostoru, zahrnuje exkurzi, lektorský úvod, projekci filmu a následné navazující aktivity. 

Uvedený sled aktivit lze aplikovat i na jiné kulturní instituce nabízející lektorský program. Ačkoli zhlédnutí filmu je součástí zážitku, hlavním cílem je seznámení s institucí kina, jejím fungování, ale i významem pro fungování komunity a společnosti.

Popis činnosti žáků:

• krátká exkurze prostorem kina – seznámení s jeho provozem, významem a historií, ale také třeba pravidly chování v této instituci

• lektorský úvod pedagoga či pracovníka kina, jehož cílem je vzbuzení zájmu žáků o filmové dílo

• společná projekce 

• následné navázané aktivity (diskuze, reflexe nebo kreativní úkoly) vedené lektorem přímo v samotné instituci nebo vyučujícím ve škole

Způsob ověřování:

Učitel sleduje, zda žáci během lektorského úvodu, kladou otázky nebo sdílejí své postřehy. Po shlédnutí filmu sleduje, jak jsou žáci schopni reflektovat příběh, témata a sdělení filmu, a zda dovedou propojit film s vlastním životem nebo s dříve probíranými tématy, vyhodnocuje kvalitu a originalitu žákovských výstupů v navazujících aktivitách (např. výtvarné práce, písemné reflexe, dramatizace). 

 


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Uvede příklady kulturních institucí a akcí v blízkém okolí, regionu a uvede příklady aktivit, zážitků, s nimiž se může v těchto institucích setkat.
  • Podělí se s ostatními o svůj zážitek z některé kulturní události, které se zúčastnil.
  • Uvede důvod, proč by svým spolužákům nebo prarodičům a kamarádům doporučil navštívit nějakou kulturní událost či instituci.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Místní tradice a kulturní události

V každém regionu najdeme něco pro tuto oblast specifického, může jít o tradice i kulturní události, jako jsou různé festivaly, městské slavnosti nebo folklórní svátky. Tato aktivita podporuje u žáků povědomí o kulturním dědictví jejich regionu a rozvíjí dovednosti spojené s prezentací a spoluprací. Žáci pracují v týmech na přípravě prezentace o místní tradici nebo kulturní události, kterou představí „turistům“.

Popis činnosti žáků:

  • Učitel vyvodí téma otázkami: Jaké znáte místní tradice a kulturní události? A co kdybyste je měli představit turistům, kteří nevědí vůbec nic o našem regionu?
  • Žáci vyjmenují tradice a kulturní události ze svého regionu, které znají, mohou si pomoct vyhledáváním na internetu nebo v literatuře.
  • Rozdělí se do skupin, každá ze skupin dostane za úkol připravit si prezentaci (může být i obrazová nebo audiovizuální) o zvolené místní tradici nebo kulturní události, kterou bude představovat turistům zdaleka (proč by se na něco takového měli přijet podívat, v čem je unikátní, co dalšího si z takového pobytu odnesou)
  • Výsledky své práce představí ostatním žákům, kteří jsou pro tento moment v roli turistů.

 

Způsob ověřování:

Učitel sleduje zapojení žáků při diskusi a jejich schopnost pojmenovat tradice a události, pomáhá žákům s vyjmenováním a charakteristikou tradic a kulturních událostí, především z důvodu, aby žákovské popisy nebyly nějak chybné nebo zavádějící. Všímá si, jak efektivně žáci spolupracovat při hledání informací a přípravě prezentací. Posuzuje, zda prezentace obsahují klíčové informace, podporuje použití obrazového nebo audiovizuálního materiálu jako podpory prezentace.


Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Uvede příklad kulturní události nebo uměleckého díla, se kterým se setkal ve svém okolí.