Uvede příklady vlivu nových technologií na proměnu umělecké tvorby a jejího vnímání.

UAK-VFV-003-ZV9-008
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

 

  • vyhledává příklady použití nových technologií v umění a kultuře

Ilustrace

Krátký textový popis:

Objevování nových technologií v umění a kultuře

Žáci vyhledávají příklady využití nových technologií v různých oblastech umění a kultury, naučí se identifikovat technologie a jejich kreativní využití v uměleckých projektech.

Popis aktivity:

  • Učitel rozvede krátkou diskuzi o tom, co jsou nové technologie a jak mohou ovlivnit umění a kulturu. Vysvětlí, že nové technologie jsou například počítačová grafika, virtuální realita, 3D tisk, digitální malba nebo interaktivní instalace apod.
  • Žáci se rozdělí do menších skupin. Každá skupina dostane za úkol vyhledat tři různé příklady použití nových technologií v umění a kultuře. Může jít o digitální umění, interaktivní výstavy, využití virtuální reality ve filmu nebo v divadle, 3D tisk soch a podobně. 
  • Každá skupina připraví krátkou prezentaci (5 minut), ve které představí vybrané příklady. Prezentace by měla obsahovat: Název díla nebo projektu, použité technologie (např. počítačová grafika, virtuální realita, interaktivní instalace), vysvětlení, jak byly technologie použity, zhodnocení, jak žáci díla vnímali
  • Po prezentacích následuje společná diskuze. Diskutují se otázky jako: Jak nové technologie změnily způsob, jakým umělci prezentují svou práci? Jaké technologie se jim zdají nejzajímavější a proč? Jaký je rozdíl mezi tradičními a novými médii v umění?
  • Na závěr si žáci ve výkladu vyberou jednu technologii, která je nejvíce zaujala, a navrhnou, jak by ji použili v rámci vlastního kreativního projektu. Můžete si představit vlastní uměleckou instalaci, digitální malbu, interaktivní výstavu nebo projekt v oblasti filmu či divadla.

Způsob ověřování:

Učitel sleduje, jak se žákům daří vyhledávat příklady použití nových technologií v umění a kultuře, hodnotí, zda správně identifikují a vysvětlují, jak technologie ovlivňují prezentaci a vnímání uměleckého díla. Sleduje jejich schopnost kriticky diskutovat o výhodách a významech těchto technologií a propojit je s emocionálním a vizuálním prožitkem z umění.


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • seznamuje se s různými možnostmi využití nových technologií v umění (pohyblivý obraz ve výtvarném umění, VOD portály pro výběr audiovizuálních děl, počítačové hry)
  • získává základní informace o ochraně autorských práv a o možnostech využití cizích uměleckých děl
  • uvede dvojici uměleckých děl (nebo uměleckého díla a běžné vizuální produkce), která má stejný nebo podobný námět, ale je zpracovaná rozdílnými prostředky (tzv. klasická a nová média)

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

V rámci cvičení žáci porovnávají díla vytvořená klasickými a novými médii, která se věnují stejnému nebo podobnému námětu či motivu. Pomocí analýzy dvojice děl, žáci rozvíjejí schopnost vyhledávat a porovnávat použité prostředky.


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Uvede dvojici uměleckých děl (nebo uměleckého díla a běžné vizuální produkce), která má stejný nebo podobný námět, ale je zpracovaná rozdílnými prostředky (tzv. klasická a nová média).
  • Uvede příklad vlivu digitálních technologií v oblasti vizuálního a audiovizuálního umění a tvorby. 
  • Vysvětlí, jak on sám přistupuje pomocí digitálních technologií k uměleckým dílům a kulturním projevům (online vysílání, VOD portály, promítání filmů z domácích nosičů, online videa, komunikace prostřednictvím audiovizuálních sdělení, digitální hry).
  • Rozumí principům digitální hygieny a digitálního wellbeingu.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Ilustrace je volně pojata podle digitálního vzdělávacího zdroje „Tradice v novém“ (Mgr. et MgA. Petra Filipová, Ph.D., 2020)

Zadání pro žáky:

  • Prohlédněte si učitelem připravené ukázky dvou uměleckých děl, přičemž jedno je zástupcem tradičního/klasického díla a druhé zástupcem umění nových médií (např. Eduard Kasparides, Orfeus a Eurydika × Bill Viola, Ocean Without a Shore, název ani autory učitel zatím neprozrazuje).
  • Zaznamenejte si své prvotní dojmy
  • Vytvořte pro zkoumaná díla vlastní název
  • Hledejte širší souvislosti daného díla, např. kulturní a sociální. Připomínají vám daná díla nějaké situace z pohádek, filmů, z dějepisu či z běžného života?
  • Nyní se seznamte s autory a s názvy obou uměleckých děl a prostřednictvím učitelovy prezentace s dalšími fakty a zajímavostmi o obou dílech
  • rozdělte se do malých skupin (3–5 žáků) a připravte se na tvorbu krátkého videa na téma, společné pro obě umělecká díla (např. Světlo – voda – barva). Na papír si nakreslete jednoduchý storyboard a připravte si potřebné materiály a rekvizity.
  • Podle časových, prostorových a technických možností vytvořte krátké video – buď jako jeden záběr, nebo s pomocí postprodukce (střih, zvuk, efekty)
  • Výsledky své práce diskutujte a soustřeďte se na rozdíl mezi klasickými/tradičními výtvarnými prostředky a uměním nových médií
  • Stručně popište, jak podle vás nová média ovlivnila tuto vaši tvorbu, jak ovlivňují vaši tvorbu dlouhodobě (ve škole, doma, na sociálních sítích) a jak se promítají do tvorby umělců, které sledujete (hudba, film, literatura, divadlo, tanec, výtvarné umění)

 

Popis ověřování pro učitele:

U diskuse nad díly je důležitá aktivita žáka a jeho schopnost uvádět asociace, propojující díla s jeho dosavadní zkušeností a s běžným životem. U tvorby krátkého videa je základním požadavkem předem zpracovaný storyboard, ve kterém je srozumitelně obsažen tvůrčí záměr. Tento záměr se musí viditelně propsat do výsledného videa, žák by měl být schopen ho vysvětlit a obhájit. Technické a formální parametry je možné řešit s ohledem na předchozí zkušenost žáků a technické a časové možnosti školy.