Představí ostatním konkrétní dílo, projev nebo osobnost z oblasti výtvarného a filmového umění a zdůvodní, v čem spatřuje jejich význam.

UAK-VFV-003-ZV9-009
divider

Úroveň: Na začátku

Popis:

  • podělí se s ostatními o svůj zážitek z některé kulturní události, které se účastnil
  • uvede příklady kulturních institucí a akcí v blízkém okolí, regionu a uvede příklady aktivit, zážitků, s nimiž se může v těchto institucích setkat
  • uvede důvod, proč by svým spolužákům nebo prarodičům a kamarádům doporučil navštívit nějakou kulturní událost či instituci

Ilustrace

Odkaz:

Krátký textový popis:

Žáci se známí s kulturními institucemi a akcemi v blízkém okolí a regionu. Naučí se identifikovat různé typy institucí, popsat aktivity, které nabízejí, a propojit je s vlastními zájmy a zážitky. Ve třídě si společně vytvoří kulturní mapu, kam zaznamenají kulturní instituce a akce v jejich městě nebo regionu.


Úroveň: Na cestě

Popis:

  • vyjádřil svůj postoj k vybranému uměleckému dílu, projevu nebo osobnosti
  • vhodnou formou (např. diskusí, dotazníkem, anketou) svůj postoj k vybranému uměleckému dílu porovná s postoji ostatních
  • tvůrčím způsobem prezentuje vybrané umělecké dílo, projev nebo osobnost

Ilustrace

Krátký textový popis:

Videorecenze

Anotace:

Recenze původně vznikla jako žánr psaného textu. Dnes už se na v on-line prostředí běžně setkáme i s její video formou. Žák bude nejen hodnotit a formulovat svůj názor na vybrané umělecké dílo, projev nebo osobnost z jeho regionu, ale také si procvičí ústní vyjadřování, které musí uzpůsobovat záznamu na kameru.

Popis činnosti žáků:

  • žáci se rozdělí do dvojic nebo menších skupin
  • každá skupina si zvolí umělecké dílo, projev nebo osobnost spjatou s naším regionem a zjistí o něm co nejvíce informací
  • připraví jednoduchý bodový scénář, obsahující základní informace o popisovaném fenoménu a vlastní hodnocení
  • poté následuje natáčení videorecenze, jeden ze žáků je kameramanem ostatní se stanou recenzenty hodnotícími film nebo dalšími členy štábu 
  • na závěr si videorecenze odprezentujeme

Způsob ověřování:

Učitel si se žáky zopakuje, co všechno by recenze měla obsahovat. V případě, že bude na aktivitu dost času a budete mít k dispozici vhodné vybavení, je možné videorecenzi různě vylepšit ve střihovém programu – např. přidáním zvukových efektů, hudby nebo třeba záběrů recenzovaného díla nebo i jiných snímků.


Úroveň: Splněno

Popis:

  • Vyjádří svůj postoj k vybranému uměleckému dílu, projevu nebo osobnosti a vhodnou formou (např. diskusí, dotazníkem, anketou) ho porovná s postoji ostatních.
  • Tvůrčím způsobem prezentuje vybrané umělecké dílo, projev nebo osobnost.

Ilustrace

Krátký textový popis:

Zadání pro žáky:

 

  • vyhledejte umělecké dílo, charakteristické pro vaše nejbližší okolí. Může se jednat o nejstarší obraz v místním kostele, důležitou architektonickou památku nebo třeba o chátrající sochu ze 70. let. Vhodná je práce ve dvojici nebo malé skupině. S vyhledáním vhodného díla vám může pomoci učitel, rodiče, pracovník místního archivu apod.
  • vytvořte jednoduchý dotazník nebo anketu pro své spolužáky (učitele, rodiče apod.) a zeptejte se jich na názory, týkající se vybraného uměleckého díla
  • V čem se s ostatními v názoru na vybrané dílo shodujete a v čem se rozcházíte? V případě potřeby s ostatními nad výsledky ankety dále diskutujte.
  • Zjistěte si o vybraném díle co nejvíce informací a určete konkrétní prvky (stáří, velikost, umístění, barevnost, námět, textura apod.), které úzce souvisí s vašimi postoji či s postoji ostatních
  • S pomocí mobilního telefonu (nebo jiné, ve škole dostupné techniky) natáčejte krátká videa, na kterých bude zachyceno vybrané dílo (celek, detail, blízké okolí) a výroky, které se ho týkají (obdivné, kritické, nerozhodné, laické, odborné, dětské, dospělácké apod.).
  • Vzniklá videa protřiďte, seřaďte a podle potřeby doplňte informacemi a fakty, která jste o díle již dříve vyhledali. Výsledkem by mělo být video v délce přibližně 1 minuty.
  • Společně si své snímky promítněte a diskutujte, zda a jak se vaše vnímání vybraných děl proměnilo. Promítání se může uskutečnit v širším okruhu, než je vaše třída (škola, obec, projektový den apod.).
  • Tip pro navazující výuku: vyhledejte dostupné umělecké nebo dokumentární snímky, které se věnují podobnému tématu (sledují konkrétní umělecké dílo nebo projev kultury a různé reakce na něj) a popište, v čem se vaše postupy (obsahové či technické) shodují a v čem se liší.

Popis ověřování pro učitele:

Vyučující sleduje aktivitu a samostatnost žáků při hledání vhodného díla. Během přípravy a realizace ankety je vhodné zaměřit se na způsob kladení otázek – zda jsou uzavřené či otevřené, zda vedou k hodnocení nebo zamyšlení, jestli jsou předvídatelné nebo překvapivé. Při hledání informací k danému dílu je důležité, zda jsou žáci k dostupným zdrojům kritičtí a dokáží je třídit na základě jejich relevance. U natáčení a střihu videa je základním požadavkem předem definovaný tvůrčí záměr (žák si uvědomuje, že výběrem záběrů a způsobem vyprávění ovlivňuje názory a postoje diváka) a přiměřená srozumitelnost výsledku. Technické a formální parametry je možné řešit s ohledem na předchozí zkušenost žáků a technické a časové možnosti školy.


Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Představí ostatním výtvarné, architektonické nebo filmové dílo.