Při čtení i psaní popisuje působení autora na čtenáře.

ZGC-KCP-000-ZV5-001
divider

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Podle obsahu nebo formy zjišťuje autorský záměr nebo kterým čtenářům je text určený.
  • Ke svému tématu, záměru a adresátovi vybírá vhodné prostředky tak, aby text zapůsobil na adresáta.
  • Přemýšlí, v čem může s autorovým stanoviskem souhlasit a v čem ne a proč.
  • Díky psaní si vyjasňuje svůj názor na to, o čem píše, nebo stanovisko k tomu.
  • Posuzuje, jak autor působí na čtenáře výběrem typu textu a některých výrazných stavebních prvků.
  • Rozhoduje se, jaký typ textu zvolí a kterými stavebními prvky zapůsobí na čtenáře.
  • Uvažuje o okolnostech, které mohou mít vliv na význam textu: např. doba, místo nebo zvyklosti, uvažuje o tom, co by se stalo, kdyby se okolnosti změnily.
  • Usiluje o věrohodnost svého textu: např. uvádí příčiny a okolnosti, popisuje, jak souvisejí události s tím, kdy a kde se odehrávaly, jaká byla motivace postav.
  • Posuzuje, zda zdroj, ze kterého čerpá, je vhodný vzhledem k účelu jeho čtení a zda je důvěryhodný.
  • Při psaní textů, v nichž chce ostatní odborně poučit, uvádí zdroje jednoduchým způsobem: autor, název, rok nebo URL.

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Popíše prožitek z čtení textu.