Při čtení i psaní posuzuje autorské záměry, účinky a prostředky textu i kontext autora nebo čtenáře.

ZGC-KCP-000-ZV9-001
divider

Úroveň: Splněno

Popis:

  • Vysvětluje, proč by různí adresáti i skupiny adresátů mohli reagovat na text různě, odlišně.
  • Promýšlí a vytváří vztah mezi sebou jako autorem a čtenářem, kterého má na mysli, když píše svůj text, a odhaduje, jak by na jeho text mohli reagovat různí adresáti.
  • Vyjasní a pojmenuje i nepřímo vyjádřené autorovo stanovisko a zdůvodňuje, proč s ním souhlasí nebo nesouhlasí, případně navrhuje jiný, vyváženější pohled na věc.
  • Při psaní volí autorské stanovisko podle svého záměru, vysvětluje, jakou odezvu může vyvolat jeho stanovisko u adresáta.
  • Rozhoduje se, kdy je vhodné psát nezaujatě.
  • Posuzuje, kterými prostředky autor napomáhá porozumění významu a čím ovlivňuje čtenářovy emoce nebo názory.
  • Vybírá mezi možnými formami textu, uspořádává text a vybírá prostředky tak, aby dosáhl svého záměru vzhledem k adresátovi a kontextu.
  • Vybírá, umísťuje a případně pojmenuje schémata, obrázky a jiné vizuální prvky tak, aby přispívaly k porozumění. významu textu a působily na čtenáře podle jeho záměru.
  • Posuzuje, kterými vnějšími okolnostmi a jak může autor být ovlivněn při psaní nebo čtenář při čtení.
  • Při psaní rozpoznává své i cizí stereotypy a hledá objektivnější přístupy, podává informované argumenty namísto dojmů a domněnek svých i obecně šířených.
  • Při čtení knih a textů vyhledává a využívá informace o zdroji, aby porozuměl kontextu, identifikuje, kde informace nejsou uvedeny, nebo kde chybí podstatný údaj a posuzuje, jak může práce se zdroji ovlivnit porozumění textu.
  • Vyhledává si a ověřuje zdroje informací podle záměru svého psaní, zvažuje jejich relevanci, aktuálnost a důvěryhodnost.
  • Cituje zdroje podle normy (např. s využitím generátoru citací).

Úroveň: Minimální doporučená úroveň

Popis:

Identifikuje své prožitky ze čtení i psaní, pojmenuje hlavní myšlenku textu.