Pozorovat a poznat, zda je těleso v klidu, či pohybu vůči jinému tělesu.

CAP-CAP-001-110-001

Komentář:

Očekávaný výsledek učení vede žáka k praktickému poznávání pohybu a klidu těles a ke sledování příčin pohybu a klidu těles. Rozvíjí u žáka pozorovací schopnosti a uvažování na základě využívání vlastních zkušeností z jednoduchých pokusů.

Příklady aktivit:

Žák zkoumá, kdy je těleso v klidu a kdy v pohybu. Společně s učitelem zjišťuje, jak vzniká pohyb. Učitel používá pomůcky – kostky, kuličky, autíčka, nakloněné roviny z různých materiálů (papír, koberec, plast).

Žák pouští kuličku po nakloněné ploše (např. po prkénku). Sleduje, jak rychle se kulička kutálí v závislosti na sklonu plochy – když je prkénko více či méně nakloněné. Zkouší, co kuličku uvádí do pohybu a co ji naopak zastaví (např. ruka nebo překážka). Společně s učitelem pojmenovává, kdy se kulička pohybuje rychle a kdy pomalu.

Učivo:

Pohyby těles

Klid těles

Příklady pohybu těles:

  • jízda na kole, autem, vlakem
  • kutálení kuličky
  • kutálení kužele
  • posílání autíček
  • balanční pomůcky

Vazby na další očekávané výsledky učení