Pozorovat a poznat, zda je těleso v klidu, či pohybu vůči jinému tělesu.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení vede žáka k praktickému poznávání pohybu a klidu těles a ke sledování příčin pohybu a klidu těles. Rozvíjí u žáka pozorovací schopnosti a uvažování na základě využívání vlastních zkušeností z jednoduchých pokusů.
Příklady aktivit:
Žák zkoumá, kdy je těleso v klidu a kdy v pohybu. Společně s učitelem zjišťuje, jak vzniká pohyb. Učitel používá pomůcky – kostky, kuličky, autíčka, nakloněné roviny z různých materiálů (papír, koberec, plast).
Žák pouští kuličku po nakloněné ploše (např. po prkénku). Sleduje, jak rychle se kulička kutálí v závislosti na sklonu plochy – když je prkénko více či méně nakloněné. Zkouší, co kuličku uvádí do pohybu a co ji naopak zastaví (např. ruka nebo překážka). Společně s učitelem pojmenovává, kdy se kulička pohybuje rychle a kdy pomalu.
Učivo:
Pohyby těles
Klid těles
Příklady pohybu těles:
- jízda na kole, autem, vlakem
- kutálení kuličky
- kutálení kužele
- posílání autíček
- balanční pomůcky