Rozpoznat zdroje zvuku v běžných situacích, popsat škodlivé důsledky nadměrného hluku a způsoby ochrany před ním.
Komentář:
Očekávaný výsledek učení vede žáka k pochopení vzniku zvuku a jeho šíření. Dále ho směruje ke vnímání působení zvuku na člověka. Tento výsledek učení rozvíjí sluchové vnímání žáka a přispívá k pochopení významu sluchu pro vlastní orientaci. Zároveň vede žáka k poznání potřeby chránit se před nadměrným hlukem.
Příklady aktivit:
Žák s podporou učitele objevuje zvuky pomocí jednoduchých hudebních nástrojů (např. bubínek, triangl, chrastítko). Zkouší na nástroje hrát potichu a nahlas a porovnává rozdíl v intenzitě zvuku.
Žák si zkouší stejným způsobem říkat nebo zpívat slova potichu a nahlas.
Žák mluví s učitelem o tom, jak může být příliš silný zvuk nepříjemný a škodlivý, například při hlasité hudbě nebo při dlouhodobém používání sluchátek.
Žák se učí, že někdy je potřeba chránit si uši, aby sluch zůstal zdravý. Učitel ukazuje dětem obrázky / kartičky různých situací nebo zdrojů zvuku. Bezpečný zvuk (např. zpívající ptáček) – palec nahoru. Hlasitý zvuk, u kterého si chráníme uši (např. koncert, siréna) – zakrýt si uši rukama. Učitel vysvětlí, že na některá místa si bereme ochranná sluchátka nebo špunty do uší.
Učivo:
Zdroje zvuku:
- siréna
- zvonění, alarm
- hudební nástroje
- lidský hlas – řev, šepot
Škodlivost nadměrného hluku a ochrana před ním
Protihlukové bariéry a izolace
Užití sluchátek proti nadměrnému hluku